Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inställning av fläktstart pÃ¥ Atria  (läst 3223 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
Inställning av fläktstart på Atria
« skrivet: 14 september 2011, 21:13:04 »
Har precis driftsatt min Atria och som rubriken säger så undrar jag varför fläktstart är fabriksinställd på -2 grader på brinen?
Har 40 rörmeter med 40 mm isolerad PEM till utedelen så pumpen går ganska många minuter med en brine som ligger runt nollan innan fläkten startar, ett par minuter efter fläktstart går brinen upp till 6-7 plus nu när det är runt tio grader varmt ute.

 Blir inte verkningsgraden högre om brinen inte hinner kylas till 2-3 minusgrader innan fläktstart?

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #1 skrivet: 14 september 2011, 21:18:31 »
Hallå Snuppis ;)
Förmodligen beror detta pÃ¥ att när det är kallare ute och vi precis avfrostat, sÃ¥ ska vi hämta tillbaka dem grader som vi värmt isen med.  Drar vi igÃ¥ng fläkten direkt blÃ¥ser vi bort den energin i onödan.
Nackdelen( det finns ju alltid en sÃ¥n eller hur)  blir ju den du nämnde nyss.

För visst är det bättre med varmare brine, inget snack om det. *vinkar*

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #2 skrivet: 14 september 2011, 21:31:26 »
Tackar för blixtsnabbt svar :D
Klart att det är så, tänkte inte så långt. Då får jag försöka komma ihåg att sänka fläktstarten när det blir lite kallare då ::)

//snuppesno

Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #3 skrivet: 14 september 2011, 21:33:02 »
 Thumbsup  Det funkar ju för aktiva personer som du att trixa lite med inställningarna.  De flesta gör ju tyvärr inte sÃ¥ mkt med VP:n när den installerats och därför är inställningarna ett hopkok av kompromisser.*vinkar*
« Senast ändrad: 14 september 2011, 21:36:07 av VP ORAKLET »

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #4 skrivet: 15 september 2011, 19:46:44 »
Det där är en märklig sak med Atrian. För om man har långa ledningar och det är kallt ute så fläktar man bort en hel del värme.
Om man i styret istället jämfört brine_in med utetempen så hade man kunnat ha det värdet som startvärde... eller när t ex brine_in minus utetemp = 0 eller något annat.
Men det går kanske inte att få till allt.

Vore jag du med så grova rör och så långa ledningar så skulle jag allvarligt fundera på att bygga en "svart låda" mellan reläet och fläkten för att få en temperaturanpassad start.
Jag har roat mig med att ta tid på hur lång tid det tar att hämta hem värmen när fläkten står still och när den går.
Skillnaden är stor, när fläkten startar sjunker temperaturen på nolltid!
Är det då -15 ute så finns det en hel del energi att hämta hem och det skulle ta flera minuter i ditt fall.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #5 skrivet: 15 september 2011, 23:01:57 »
HÃ¥ller med.
 Styret har ju alla sensorer som behövs för att räkna ut att all  restenergi frÃ¥n avfrostningen är tillvaratagen.
Den svarta lådan skulle kunna bryta reläet till fläkten så länge brinenreturen är varmare än uteluften, svårare skulle det väl inte behöva va?

/snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #6 skrivet: 17 september 2011, 19:52:15 »
Ja det var så jag tänkte funktionen, ett relä som bryter matningen till fläkten. Kom ihåg att det är två matningar, en för låg och en annan för hög hastighet så det behövs ett tvåpoligt relä. Svårigheten är kanske att få till en logik som gör jämförelsen mellan temperaturerna, har för mig att Conrad har en byggsats för det om man inte vill göra det själv.
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad snuppesno

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 307
  • Karma +0/-0
SV: Inställning av fläktstart på Atria
« Svar #7 skrivet: 17 september 2011, 23:40:46 »
Fast lite fundersam är jag, om det vore så lätt borde det ha suttit en sådan styrning från fabrik.
COP är ju ett av de störst säljargumenten så om man kan minska effektförluster med så enkla medel borde ju RnD på Thermia tänkt på det tycker man?
 Kanske värt att mejla Thermia och frÃ¥ga :-)

//snuppesno
Bor i 1 1/2 plansvilla på 165m2 byggd -83. Fläktwoods FTX bytt -09, ME FD25 -09. Konverterat till vattenburet -11 med en Atria Duo 8kw som värmekälla. Har även en täljstenskamin som används sällan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!