Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12  (läst 19557 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #15 skrivet: 27 augusti 2017, 22:09:53 »
Kollade snabbt pÃ¥ Energimyndighetens "Energikalkylen", räknade fram 17400 kw/h per Ã¥r, verklig förbrukning 17010 kw/h Ã¥r, om man byter till luft/vatten där säger den 11400 kw/h per Ã¥r, sÃ¥ typ 5600 kw/h, i princip en halvering av uppvärmningskostnaden, även om det tar 20 Ã¥r att betala av, sÃ¥  är det lite lök pÃ¥ laxen förutom ljudnivÃ¥n och bättre varmvatten.
Kommer till ungefär samma behov. Tog de 45 W/m2, översatte till Effekt per grad (45x160/(18--20)=189w/grad Slängde in det på http://www.mibnet.se/house/heating/WaterAndTemperatureBasedHeatInvestmentCalculationForm.php och använde temperaturer från Härnösand. Får liknande siffror, det vill säga en 12kw är rätt idealisk. Det varierar över de senaste årtiondena.

Vad gäller inbesparing får jag den till bättre än energikalkylen. Det är rimligt, då vi här räknar på en väldigt bra luft/vatten pump. Men det man ser är att runt -16 -17 slutar pumpen klara värmen. Detta om man bortser från hur varmt vatten du behöver i radiatorn vid minus 16. Det skulle kunna bli lite sämre om du behöver varmare radiator än pumpen klarar vid minus 16. Under alla årtionden har en 12 klarat värmen med ganska lite tillägsvärme inklusive varmvattnet. Inte ens om temperaturerna blir som på 70 och 80 talet vinner du mycket på att gå till en 16, så en 12kW pump verkar idealisk.

--- Mats ---

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #16 skrivet: 27 augusti 2017, 23:26:18 »
Hade faktiskt inte knappat in mina uppgifter på energikalkylen tidigare av någon anledning?
Stämde faktiskt ganska bra men har i verkligheten lite lägre än dom fick fram, men skulle ha behövt fylla i extremt hög varmvatten produktion då det är 3 fruntimmer som duschar varmt och länge!!!
Provade mellan olika värmekällor och för min del sÃ¥ skulle frÃ¥nluftsvärmepump ge mig ca 5500kW/h högre förbrukning,  berg/mark/sjö värme skulle ge mig en besparing pÃ¥ bara 1000kW/h jämfört med nuvarande luft/vatten sÃ¥ bergvärme skulle ta mÃ¥nga Ã¥rtionden att tjäna igen jämfört med luft/vatten.

Däremot vet jag inte om deras varianter på ventilation stämmer?
Om jag gick från att som nu bara skicka ut all värme till kråkorna jämfört med att ha FTX så skulle besparingen "bara" bli 800kW/h och det skulle ta 3 årtionden i payoff tid om jag skulle installera det.

Har för mig att jag räknade på ftx på en annan sajt och det blev betydligt högre besparing, någon som har åsikt om den verkliga besparingen med att byta från nuvarande till ftx?

Sabbar tråden lite med min fråga men ni verkar redan ha valt märke och modell :)
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #17 skrivet: 28 augusti 2017, 07:18:13 »
Citera
Inte ens om temperaturerna blir som på 70 och 80 talet vinner du mycket på att gå till en 16, så en 12kW pump verkar idealisk.

Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)

Citera
Däremot vet jag inte om deras varianter på ventilation stämmer?

Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #18 skrivet: 28 augusti 2017, 08:14:11 »
En annan fråga, om man har en takfot på 45 cm, riskerar man att fånga nån form av ånga i takfoten från pumpen ?

Nu om man tar F2120 så är den 62 cm djup + att den skall stå 33 cm från väggen, så den tittar ut ca 95 cm
« Senast ändrad: 28 augusti 2017, 08:55:22 av burann »

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #19 skrivet: 28 augusti 2017, 08:15:15 »
Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)

Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.
Tack Mats, Det verkar så, läst nånstans att överdimensionera pumpen inte är så lyckat heller (nått med start/stop att göra, men jag vet inte varför)

Du kan docka en VM325 med en frånluftsmodul, F135, men det är nog väldigt väldigt svårt att räkna hem och för min del så är det tvärtemot vad jag vill, ha en kompressor innomhus.
Start stopp sliter på pumpen. Du vill teoretiskt ha en pump som bara körs ibland, och då under lång tid. Ju oftare den startar stannar, dess mer sliter du på den. Dessutom, beroende på hur du reglerar värmen, om temperaturen på framledningen rusar upp och ner 10 grader var 30 minut blir inte temperaturen lika bra reglerad utan termostater. Därav invertern som minskar effekten så pumpen går längre i taget och håller framledningstemperaturen jämnare.

--- Mats ---

Inegrepus

  • Gäst
Inegrepus
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #20 skrivet: 28 augusti 2017, 23:30:58 »
Hej!

Står inför exakt samma val. Nibe 2120 12w/325 för 88 000 efter ROT alt Mitsubishi sw75 3-fas/Ecodan för 95 000. Bor i villa om 150 m2 samt källare 90 m2 med tvättstuga och gästlägenhet (används mest under sommarhalvår). Förbrukning 26 000 kvh idag med CTC från 2002. Bor på Gotland med förhållandevis milt klimat.

Vad valde du? Nibe eller Mitsubishi?

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #21 skrivet: 28 augusti 2017, 23:52:30 »
Du måste väl ha fått kalkyler via respektive fabrikat där alla förutsättningar finns med så du kan jämföra?
Kan du inte lägga ut beräkningarna här om du fick dom som pdf.

Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

Utloggad Mats Bengtsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 467
  • Karma +0/-0
    • Mats Bengtssons home
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #22 skrivet: 29 augusti 2017, 08:47:46 »
Hej!

Står inför exakt samma val. Nibe 2120 12w/325 för 88 000 efter ROT alt Mitsubishi sw75 3-fas/Ecodan för 95 000. Bor i villa om 150 m2 samt källare 90 m2 med tvättstuga och gästlägenhet (används mest under sommarhalvår). Förbrukning 26 000 kvh idag med CTC från 2002. Bor på Gotland med förhållandevis milt klimat.

Vad valde du? Nibe eller Mitsubishi?
Om du skall kunna välja pÃ¥ ekonomiska grunder mÃ¥ste du se till du fÃ¥r kalkyl pÃ¥ bÃ¥da pumparna med sÃ¥ nära samma förutsättningar som möjligt. Jag fick säga till ett par gÃ¥nger innan de kalkyler  jag fick var jämförbara. 26000 kwh är inklusive hushÃ¥llsel och varmvatten? Är CTCn el eller värmepump (pÃ¥verkar hur mycket du egentligen förbrukar). Har du fÃ¥tt nÃ¥gon typ av kurvor pÃ¥ Mitsubishin som visar hur dess COP beter sig?

--- Mats ---

Inegrepus

  • Gäst
Inegrepus
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #23 skrivet: 29 augusti 2017, 14:26:53 »
Förstår mig inte riktigt på hur man kan lägga in en PDF här?

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #24 skrivet: 29 augusti 2017, 14:55:18 »
Testar att lägga in bilaga pdf här.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9628
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #25 skrivet: 29 augusti 2017, 14:57:19 »
Jag lyckades lägga in en .pdf-bilaga som var 74 kbyte stor, men det gick inte att lägga in en .pdf-bilaga som var 27 Mbyte stor. Tror man också måste vara registrerad medlem på forumet för att kunna lägga upp bilagor.
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #26 skrivet: 29 augusti 2017, 15:08:25 »
5 Mb är nog max storlek.
Och ja, man måste vara medlem för att kunna bifoga filer.

En fråga till Burann.
Hur har du tänkt lösa ventilationen, helt tyst kommer det ju inte att bli - för antingen måste du ha kvar din gamla frånluftsvärmepump (med kompressorn avstängd) eller sätta in en modul till nya värmepumpen, eller ersätta nuvarande värmepump med en frånluftsfläkt.
Eller har du tänkt vara helt utan ventilation?

Rörande fukt från värmepumpen så kan det väl bli lite fukt just när den avfrostar, men å andra sidan, när den går som vanligt så är utblåsluften kallare och torrare än annars, så det borde jämna ut sig rätt bra kan jag tycka.
Fuktproblem vid takfoten är i alla fall inget som det brukar skrivas om eller klagas på.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad burann

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 52
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #27 skrivet: 30 augusti 2017, 09:16:34 »
Jag kommer att montera mekanisk frånluft, gjorde bedömningen att en F135 (frånluftsåtervning) som man kan docka med en VM325 inte var värt investeringen, 99% av ljudet kom från kompressorn i 360p:n så det problemet försvinner.

Utloggad Inegrepus

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #28 skrivet: 30 augusti 2017, 20:07:25 »
Har nu fått kalkyler på nibe 2120 och Mitsubishi sw75.

Utloggad TS Comfort AB

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Nykvarn
  • Antal inlägg: 8446
  • Karma +10/-2
  • Kön: Man
  • Säljer och installerar värmepumpar
    • www.tsfs.se
SV: Mitsubishi SW75 vs Nibe F2120-12
« Svar #29 skrivet: 30 augusti 2017, 20:28:29 »
 tummenupp
Skulle ha varit intressant att se hur den nya 3-fas SW75 stått sig då det förmodligen varit ännu jämnare
Mitsubishi har dessvärre inte fått in alla data i beräkningsprogramet så en jämförelse får vänta.

Är det bara -10 pÃ¥ Gotland, rena medelelhavsklimatet  :)
Gissar på att det blåser lite mer så även ni får er beskärda del av kylan
Företaget har bytt bolagsform 20070101 från tidigare TS Fastighetservice till nuvarande TS Comfort AB
Se www.tsfs.se eller www.comfortab.se för aktuellt utbud av luftvärmepumpar och Poolvärmepumpar.
Våra luftvärmepumpar kommer från dom Svenska Generalagenterna och har därmed 5 års totalgaranti. Vi säljer enbart luft/luft värmepumpar inkl installation och då inom vårat installationsområde Södra Stockholm/Södermanland med lite omnejd.
Kontakta oss för kostnadsfritt hembesök för förslag på märke och modell som är lämplig för just eran fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!