Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Beställd Nocria Arctic 14 LBC  (läst 6809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« skrivet: 08 december 2009, 13:07:21 »
Hejsan!
Nu har jag anslutit mig som pumpägare också.
Lutade först åt Panasonics HE9-JKE men efter noggrant övervägande så blev det en Nocria 14 LBC.
Kanske lite overkill med en 1½-plansvilla på 150 m² men som råden har varit så bättre en kraftigare pump än att ligga på gränsen.
Har idag el med vattenburet plus en FTX från byggåret -83 som fungerar bra. Men tänkte kapa värmekostnaderna en del så därav Nocrian.
Ovanvåningen är än så länge oinredd men planerar inreda den till våren. Trappan upp sitter ganska nära ytterdörren så frågan är om jag inte skall placera innedelen ovanför ytterdörren så att ovanvåningen får värme upp. Har annars en öppen planlösning i vardagsrum och kök. Tänkte först placera den där men funderar fortfarande om inte ovanför ytterdörren är ändå bäst.
Är belägen i södra Halland så det är ju inte så ofta det blir minusgrader och snödagar kan man ju räkna på ett finger varje år.
Tips och tricks från de duktiga experterna här på forumet mottages tacksamt.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #1 skrivet: 08 december 2009, 15:47:45 »
Grattis till köpet av en bra maskin Thumbsup

Vilken typ av hus har du, kan du bifoga eller rita en planlösning på nedrevåningen så vore det bra..

Vilken typ av rum kommer ni att ha på övervåningen när den blir inredd, sovrum?


//Anders
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #2 skrivet: 08 december 2009, 15:57:23 »
Grattis till köpet av en bra maskin Thumbsup

Vilken typ av hus har du, kan du bifoga eller rita en planlösning på nedrevåningen så vore det bra..

Vilken typ av rum kommer ni att ha på övervåningen när den blir inredd, sovrum?


//Anders

Hejsan Anders!
Ja visst var det ett bra val. Ser att alla Nocriaägare är nöjda så då tänkte jag att här kommer en till.
De rum som skall byggas på övervåningen är ett stort sovrum + 2 mindre sovrum + 1 badrum.
Huset är 1½-plan i trä. Välisolerat med 3-glasfönster.
Skickar med en planlösning på entrévåningen senare ikväll.

//Thomas
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #3 skrivet: 08 december 2009, 17:44:17 »
Låter dom liknande planlösning som vi har, sätt den ovanför ytterdörren, ingen höjdare att ha den i kök eller vardagsrum, har vår ovanför ytterdörr i hallen, och lite snett så den även tar trapphuset till övreplan, sen vardagsrum i andra änden på hallen och köket i "rundgång" från vardagsrum, funkar helt perfekt, och även varmt på övreplan.

Samt att det inte stör trots full fläkt, sänker fläkten till läge 2 på natten.

/Andreas.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #4 skrivet: 08 december 2009, 20:13:16 »
Samt att det inte stör trots full fläkt, sänker fläkten till läge 2 på natten.

Nocrian kommer nog aldrig gå på full fläkt. Min sitter i norra Halland och har aldrig upplevt den gå över nivå 2 trots att jag har den på nivå 4. Den mesta tiden går den på nivå 1. Lär inte behövas mer kräm i södra delen av vårt avlånga landskap.

Nu har jag min i en träningslokal, men jag hade inte haft några problem med att ha den i ett vardagsrum. Låter nästan inget och går som sagt oftast på väldigt låg fläkt. Största motståndet mot att sätta den i ett vardagsrum skulle vara rent estetiskt. Inte för att den är fulare än någon annan innerdel, men ingen innerdel förgyller ju rummet direkt.

Grattis till köp av en bra pump förresten!
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #5 skrivet: 08 december 2009, 20:51:29 »
Pumpen skall gå på lite högre fläktläge, gäller även denna, om den sitter i träningslokal, full fläkt på nätterna, har vi vår på 20gr och auto blir det snudd på kallt inne, 18gr och full fläkt så blir det nästan 21gr, och vardagsrum, nej tack!

/A.
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #6 skrivet: 08 december 2009, 21:23:57 »
Pumpen skall gå på lite högre fläktläge, gäller även denna, om den sitter i träningslokal

Fast saken är ju att den inte kan det pga att fläkten justerar ner sig automatiskt vid lägre/uppnått värmebehov även vid manuell fläktinställning.
Det finns en tidigare tråd om det och den här träningslokalen om du kollar.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #7 skrivet: 08 december 2009, 21:33:37 »
Aha, men manuella läget måste ändå vara litet bättre, då gasar den väl på när tempen sjunker..
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad Ubbe0

  • Värmepump !!!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1294
  • Karma +0/-0
  • Jag använder värmepumpar.
    • Mitsubishi Zero (A6M)
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #8 skrivet: 08 december 2009, 22:03:21 »
Jo så är det ju.
1.5 plans villa med källare i Skåne.
Mitsubishi Electric MSZ-FD25 VABH installerad i april -09 och placerad i min verkstad på ca. 50 kvm.

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #9 skrivet: 08 december 2009, 22:09:09 »
Låter dom liknande planlösning som vi har, sätt den ovanför ytterdörren, ingen höjdare att ha den i kök eller vardagsrum, har vår ovanför ytterdörr i hallen, och lite snett så den även tar trapphuset till övreplan, sen vardagsrum i andra änden på hallen och köket i "rundgång" från vardagsrum, funkar helt perfekt, och även varmt på övreplan.

Samt att det inte stör trots full fläkt, sänker fläkten till läge 2 på natten.

/Andreas.
Hejsan!
Som det ser ut på nedre våning så är det sovrum till vänster och höger och en rätt lång hall fram till den öppna planlösningen. Kök till höger och vardagsrum till vänster. Tänkte först sätta innedelen mellan rummen men det borde ju vara bättre som du skriver att få upp värme till ovanvåningen om man placerar den ovanför ytterdörren.
Vad drar Nocrian om den går i fläktläge 2 och håller 21-22 grader?
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #10 skrivet: 08 december 2009, 22:14:17 »
Samt att det inte stör trots full fläkt, sänker fläkten till läge 2 på natten.

Nocrian kommer nog aldrig gå på full fläkt. Min sitter i norra Halland och har aldrig upplevt den gå över nivå 2 trots att jag har den på nivå 4. Den mesta tiden går den på nivå 1. Lär inte behövas mer kräm i södra delen av vårt avlånga landskap.

Nu har jag min i en träningslokal, men jag hade inte haft några problem med att ha den i ett vardagsrum. Låter nästan inget och går som sagt oftast på väldigt låg fläkt. Största motståndet mot att sätta den i ett vardagsrum skulle vara rent estetiskt. Inte för att den är fulare än någon annan innerdel, men ingen innerdel förgyller ju rummet direkt.

Grattis till köp av en bra pump förresten!
Hejsan!
Nej det är sant att den kommer inte gå på fullvarv nångång. Och det var därför jag tänkte att det är lika bra att dimensionera lite större. Har tänkt om och den kommer inte hamna mellan köket och vardagsrummet utan det blir ovanför ytterdörren istället och få upp värmen på ovanvåningen så småningom.
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #11 skrivet: 09 december 2009, 08:18:16 »

Vad drar Nocrian om den går i fläktläge 2 och håller 21-22 grader?
[/quote]

Det är till stor del beroende på hur kallt det är ute, hur välisolerat hus du har osv...
men vid nollan och ett par minus så drar min ca 12-15 kW/dygn.
Vid -15 ºC till -20 ºC så drar den ca 45kW/dygn.

Ett tips är att du köper en strömmätare, av samma typ som jag med flera har och helt enkelt pluggar in den i uttaget studs!

//Anders
1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad Hallands Energiutveckling

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Halmstad
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +1/-3
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #12 skrivet: 09 december 2009, 09:19:17 »

Vad drar Nocrian om den går i fläktläge 2 och håller 21-22 grader?

Det är till stor del beroende på hur kallt det är ute, hur välisolerat hus du har osv...
men vid nollan och ett par minus så drar min ca 12-15 kW/dygn.
Vid -15 ºC till -20 ºC så drar den ca 45kW/dygn.

Ett tips är att du köper en strömmätare, av samma typ som jag med flera har och helt enkelt pluggar in den i uttaget studs!

//Anders
[/quote]
Jag kommer koppla den direkt på en 16A säkring men självklart så skall jag ha en mätare för pumpen. En för pumpen och en för elpannan.
Det förstår jag att den får jobba lite mer när temperaturen sjunker ner till -20 grader.
Här nere så håller det sig oftast runt nollan eller några minusgrader vintertid så 12-15 kW är ju helt ok då.
Vad skall man ställa den i för läge för att få en hyfsad driftekonomi?
Skall ta mig upp till Götet och hämta pumpen idag. Blir trevligt.
1½-plans villa 155m². 1.5 mil norr om Halmstad. Byggår 1983.
CTC Electronics elpanna + CTC Mk 17 VVB, vattenburen värme, Rexovent RDKA FTX, Luftvärmepump Fujitsu Nocria Arctic 14 LBC.
6 slingor av Flooré vattenburen golvvärme. Totalt 52 m² golvvärme.

All belysning är LED-lampor.
2 vuxna, 1 9-Ã¥ring + 1 0-Ã¥ring

Förbrukning 2010: 9.095 kWh
Förbrukning 2011: 8.413 kWh

Utloggad anno69

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 112
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #13 skrivet: 09 december 2009, 14:50:13 »

[/quote]
Här nere så håller det sig oftast runt nollan eller några minusgrader vintertid så 12-15 kW är ju helt ok då. Vad skall man ställa den i för läge för att få en hyfsad driftekonomi?
Skall ta mig upp till Götet och hämta pumpen idag. Blir trevligt.
[/quote]

Jag kör på "eco" mode(kompressorn går på ca 70%) ner till ca-8 och fläkten på auto...

Så det tror jag att du klarar dig på...men du kan pröva att ha fläkten på nivå 3, iom att du inte har innerdelen i direkt anslutning till du rum du oftast uppehåller dig i, så kanske det behövs lite mera tryck på luften ;)

//Anders

1 plans hus med öppen planlösning på 90kvm, byggt -79, beläget på Värmdö.
12cm i väggarna och 18 i golv/tak. Renoverad/skumisolerad nu i somras!

Nyinköpt en Mitsubishi FH25 Sept 2013!

Köldrekord -42,4 grader (24 februari 2010 i Arvidsjaur, hade då en Fujitsu Nocria 14)

Utloggad gurravasa

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 308
  • Karma +0/-0
SV: Beställd Nocria Arctic 14 LBC
« Svar #14 skrivet: 09 december 2009, 15:29:54 »

Vad drar Nocrian om den går i fläktläge 2 och håller 21-22 grader?

Jag testade min under ett dygn som hade en medeltemp på 4,2 grader. Körde i eco-mode och med fläktnivå 4. I rummet som pumpen sitter i (rum på 100kvm med ca 3 meter takhöjd) så blev det då 22ºC. I övriga delen som ansluter till rummet med pumpen via öppen innedörr i bortre änden från pumpen räknat var det ca 20ºC (totalt ca 200 kvm). Nocrian drog då i snitt 340 kWh. Inga element igång... Tror att du skulle få exakt samma resultat med fläktläge 2, eftersom den knappast skulle använda 3 och 4 vid såpass hög utetemp.

Lokalen ligger på en ovanvåning så lite hjälp från de som värmer upp undervåningen får vi nog. Väldigt välisolerat eftersom väggarna blev tjocka för att kunna bygga in alla balkar och grejer som fanns. Lokalen är en ombyggd lada. Inte så många fönster heller.
Hemma: 150+50 kvm, Nibe 360P och vattenburen golvvärme i träbjälklag
Jobb: 210 kvm, Nocria 14 + stödelement

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!