Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP !!  (läst 14365 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP !!
« Svar #30 skrivet: 03 april 2006, 15:12:54 »
Så vitt jag förstår så är ursprungsproblemet löst.

Samma lösning kan användas för IVT-ägare, då frågan inte har med gradminutregleringen att göra, utan är ett resultat av ett mindre energibehov (mindre Accumulerad kyla i huskontruktionen under våren) för att undvika övertemp på våren.
Sänk "nollan" och öka rumspåverkan av innegivaren i de fall sådan finns.

Att Lexus hÃ¥ller pÃ¥ IVT:s styr kan vara uppfriskande när vi fÃ¥tt leva sÃ¥ länge i vÃ¥r villfarelse att Nibe och Thermia skulle ha en bättre.  ;) ;) ;)

Utegivare i södervägg kan säkert fungera, man kanske skulle flytta den  Sc:,h
(för att få <1 grad temperaturvariation i huset)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Digital

  • I branschen
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Enköping
  • Antal inlägg: 773
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jobbar med service av värmepumpar..
SV: HJÄLP !!
« Svar #31 skrivet: 03 april 2006, 16:02:41 »

Integralen var nere på 700 - 900 men en bit in på morgonen
så hade jag 'övertemp' inne med 400 kvar på integralen ,
så pumpen tuggade vidare i 4 timmar till , te' inga nytta ...

Så inte tycker jag att styrmodellen är felfri.

Jag har ett sommar projekt att flytta utegivaren,
och funderar skarpt på att sätta den på en östervägg


Jag har konstaterat samma sak. Att köra med för stort underskott för att till varje pris undvika TS är rent korkat.
Det resulterar bara i en hel massa minutrar som pumpen jobbar igen samtidigt som solen gassar på (dygnspendling).
Det finns ett annat bättre sätt att hålla nere TS men ändå ha bra dygnskomfort tycker jag. På nyare modeller av Nibe kan man sätta gradminuterdiffen på TS väldigt låg, säg 20. Då går elen in väldigt kort och "puttar" gradminutrar åt rätt håll, ungefär som en snabb nedväxling i uppförsbacke för att hämta kraft.

---

Styrmodellen borde ha "åldrande" på gradminutrar. Vi tar ett extremt exempel för att belysa detta:
Säg att du tillåter -500 minutrar och att pumpen precis nått ner till dessa. Nu säger vi (rent hypetiskt) att utomhustemperaturen under 1 veckas tid blir precis så låg som pumpen klarar. Gradminutrarna ligger kvar på exakt samma nivå... Till sist sker ett väderomslag och solen gassar.
Hur intressanta, pÃ¥ en skala, är 1 veckas gamla gradminutrar???  Sc:,h

Jag vet att exemplet är extremt, med det är för att belysa en allvarlig brist integralstyrning, nämligen åldringsproblematiken. I ett mycket dåligt isolerat hus med låg tröghet blir problemet accentuerat.
Precis som västvärlen skriver av fattiga länders statsskuld så borde reglerdatorn kunna avskriva väldigt gamla gradminutrar (rent generellt), eller gradminutrar som ligger kvar om inomhusgivaren indikerar att en kraftig ökning skett.

---

Östervägg = ganska sund ide egentligen.


Om man sänker vb diff till tio grader så kan endast pumpen gå tills dess att du kommer tio grader över börvärdet...
Låt säga att det varit kallt länge precis som du säger och du har en del gradmin "på kontot"... då blir det varmt medans pumpen går och då minskar ju börvärdet och vips stannar vp för att "ärvärdet" är tio garder högre än bärvärdet... Gradmin nollas då... och hela cykel börjar om...

Så man kan säga att systemet har en reset...

Man kan sen laborera med denna "diff vb" tills det passar huset...


Kärringen mot strömmen...
Har ingen värmepump då jag bor i lägenhet.... :-(

"Så länge min chef låtsas som om jag har mycket lön,
låtsas jag som om att jag har mycket arbete".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP !!
« Svar #32 skrivet: 03 april 2006, 17:47:40 »
Citera
Vad gör man för att förhindra att Nibe/Thermia producerar värmevatten, när behovet inte finns?

Låter gradminuter stå på default 60, och tillskottet på 300. Då får man ingen övertemp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP !!
« Svar #33 skrivet: 03 april 2006, 18:35:40 »
Använder du rumsgivare?

Ja, det gör jag, annars hade det varit ännu värre.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP !!
« Svar #34 skrivet: 03 april 2006, 20:07:12 »
Enklast att få bort för stort gradminuts underskott, åtminstonde på thermian, är att sänka hysteres lite då nollas integralen när framledningstemperaturen överstiger börvärdet med inställt gradtal. Jag är dock lite undrande, hur du kan ha så lite tröghet i huset så att du hinner få så stort underskott när det är så varmt på dagarna Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP !!
« Svar #35 skrivet: 03 april 2006, 21:02:19 »
Enklast att få bort för stort gradminuts underskott, åtminstonde på thermian, är att sänka hysteres lite då nollas integralen när framledningstemperaturen överstiger börvärdet med inställt gradtal. Jag är dock lite undrande, hur du kan ha så lite tröghet i huset så att du hinner få så stort underskott när det är så varmt på dagarna Sc:,h

Hysteresen löste en dag för mig, med 200 kvar
så stannade pumpen och integralen nollades.

Annars så klarar min pump ca -13 ºC ( kanske någon grad till dagtid)
Under dessa kalla klara nätter så var det ner mot -19 ºC.
Dessutom så har jag utegivaren på västvägg så utetempen verkade hög så länge
solen låg på.
Sedan föll det snabbt.
Pumpen gick kontinuerligt från 02.00 till 11.00 och sedan
gick den inte igen förrän efter 14.00.

Så från 8.00 lyste solen in och värmde på, medans utegivaren inte märkte någonting
på 'kalla' sidan av huset.

/Erland

170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Buz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP !!
« Svar #36 skrivet: 03 april 2006, 21:30:21 »
Så vitt jag förstår så är ursprungsproblemet löst.


/quote]

Hej igen .
i dagsläget så svänger rumstempen 0,8 grader från morgon till em,
mycket bra, Vi får se hur det blir med lite mera solpåverkan.


Buz

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!