Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: HJÄLP !!  (läst 14360 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP !!
« Svar #15 skrivet: 01 april 2006, 18:41:17 »
Alla blir vi saliga på vårt.

Jag är i alla fall övertygad om att gradminutregultorn är bättre än hysteresregulatorn. (jag har arbetet/arbetar med styr/regler sedan 1985)

De flesta installationer saknar rumsgivare.

Skillnaden mellan IVT och Nibe är att IVT:s värmepumpar måste komma upp till börvärdet + hysteres (hoppas jag minns rätt) för att kompressorn/eltillskottet skall stanna, Nibe behöver bara kunna hålla börvärdet för att eltilskott skall undvikas.

Skillnaden mellan dessa två styrfilisofier är att med en IVT, under vissa förutsättningar, så kommer eltillskottet att gå in trots att det råder övertemp i huset.
(Men som du skriver blir problemet mindre med rumsgivare och tillskottstimern högt ställd.)

Jag vet vad jag föredrar i alla fall.

För att återgå till ämnet igen så tror jag att den rätta lösningen är att öka rumskomp och vrida ned "ratten" så mycket att börvärdet blir så lågt att det underskrider rumstempen eller tempen i "plattan", det är enda chansen att undvika kompressorstarter om solinstrålningen gör att inget värmebehov finns.

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: HJÄLP !!
« Svar #16 skrivet: 02 april 2006, 02:13:57 »
Ja nog förstår jag att du har kunskaper angående värmepumpars styr och regler, men att du visste vilka som har innegivare trodde jag faktiskt inte.

Jag skrev till Buz
"Lite dumt det där med gradminter. Har själv en IVT och den styrs av returtempen. Soliga dagar då det är +2° (utegivaren på norrvägg) står min pump 8-10 tim."

Det märks tydligt att så är fallet. Om du tittar på dina egna kurvor den 26 mars, samt jämför dom med mina samma dag.

Du har haft -10° på natten, och +10° på dagen. Du har övertemp i huset men pumpen producerar värmevatten i alla fall. Om inte jag ser fel så hade du kl 14:00 +25° i rumstemp, +12° ute och +40° VB-fram.

Du kommer att upptäcka jag har haft -8° på natten och +2° som mest på dagen. Min pump producerade inte värmevatten mellan 13:00-21:30.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: HJÄLP !!
« Svar #17 skrivet: 02 april 2006, 08:05:55 »
Hmm.

Här kommer min förklaring.

1. Det var -11.5 grader på natten
2. Min utegivare sitter i solväggen, det var ca 0 grader ute på dan som mest
3. Innetempen varierade med mindre än +- 1ºC över dygnet, vilket gör att rumsgivaren inte justerar kurvan nåt. Detta förusatt att den arbetat runt börvärdet. Min reglering har med andra ord klarat denna reglering utan att rumsgivaren behövt kompensera börvärdet. (iofs en brist att det måste bli mer än 1 grad för varmt eller för kallt för att den skall justera börvärdet)
4.Övertemp i huset är relativt, "vi" (läs sambon) vill ha runt 23-24 grader varmt, och lite variationer i temperatur får nog alla när dygnstemperaturerna varierar med ca 15 grader mellan natt och dag. Lägg dessutom till det faktum att just denna dag var "varm" och solig och vi har 12 fönster i söderläge som ser till att värma vårt hus (125 m2 bostadsdel) på våren...

Naturligtvis skulle jag kunna ha en mer ekonomisk drift denna tid på året om jag gjorde enligt mina råd till Buz, sänkte börvärdet och ökade rumspåverkan för att minimera onödiga driftstimmar, men jag har inte gjort det ännu, då jag anser att dygnsvariationer på mindre än +-1 grad är klart godkända.

Och visst, 24-25 grader varmt inne är varmt, men i vÃ¥rt fall kan det inte anses vara "övertemp" dÃ¥ önskad temperatur legat pÃ¥ ca 23-24 grader. (Har hon varit pÃ¥ rumsgivaren nu igen  huvuddunk )

När det gäller vilka värmepumpar som har innegivare eller ej sÃ¥ vet jag inte det, vad jag vet är att det är ytterst fÃ¥ som standard-levereras med innegivare. Kanske t.o.m sÃ¥ att CTC är ensamma om den saken... (Nu fÃ¥r jag säker mothugg)  ;)

« Senast ändrad: 02 april 2006, 08:08:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Buz

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: HJÄLP !!
« Svar #18 skrivet: 02 april 2006, 10:51:22 »
Citera

Ställ VB diff VP på 2 eller 3, minska min stopptid till 10 minuter (om det går) , det gör att värmepumpen inte tillåts starta med tätare intervall än 10 minuter, drifttiden inräknad. En säkerhetsspärr på några minuters stopptid finns också lagrat i styrdatorn, den går inte ändra på och jag vet inte exakt hur lång den är.
PS. om du ändrar enligt dessa riktlinjer är min bedömning att du menligt påverkar livslängden på kompressorn utan att det kommer att påverka ditt inneklimat det minsta...

ok ingen förbättring och en ny kompressor på sikt....... nja det hoppar
vi nog över.


Citera
Vad jag skulle göra om jag var i dina kläder vore att sänka "ratten till -5 och ställa upp rumspåverkan till 6. Du vill att börvärdet inne när solen skiner skall vara lägre än rumstempen, annars kommer du obönhörligen att få ett antal kompressorstarter/dygn.

Kom ihåg att just denna tid på året är lite kinkig när det gäller värmepumpar, om du tycker det är för varmt inne, sänkt börvärdet!

Även om du måste pilla lite på styren varje dag under några vårveckor så är det ju inte något större problem.

Mitt grundtips blir ändå att du vrider ned ratten på värmepumpen några streck, och kör med hög rumspåverkan under våren, till hösten är det gjort på 1 minut att ställa tillbaks.

Jag tycker du gör det lite mer märkvärdigt än det är  ;)


Är det inte lite märkvärdigt att ha värmepump ??   ;)

Har nu ändrat rumskomp till 6 samt sänk förskjutning till -2, ändrade även VB fram min till
10 grader, efter 1 dygn så verkar det bättre , fick inget gradmin underskott under hela
gÃ¥rdagen samt inner temp stack inte iväg pÃ¥ samma sätt pÃ¥ eftermiddagen, hade ca 22,5-22,6 grader  helt ok. (mer sol igÃ¥r än vid tidigare tillfälle)

Under kvällen hade vi gäster ( 20 pers ) då landade vi på 23,5- 24 grader.
mycket bättre än tidigare tillfällen då man fått vädra ordentligt !!

återkommer i ämnet då man bättre kan se trenden.

Stort tack för alla friska ideer från alla inblandade.

Buz

PS.har ni några andra tips ang intrimmning av anläggningen är jag tacksam för ideer
Har läst lite i forumet men undrar vad man egentligen strävar efter, Driftsekonomi eller
VP´s välmÃ¥ende  ?  DS.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HJÄLP !!
« Svar #19 skrivet: 02 april 2006, 12:07:10 »
SvÃ¥rt med sÃ¥ värmetrögt system.... men med rumsgivaren sÃ¥ ska det gÃ¥... pÃ¥ vintern kan du  inte ha rumsgivaren maxkänslig, dÃ¥ kommer styren att kalla pÃ¥ tillskott vid smÃ¥ tempunderskott inne. Det är oekenomiskt och kan även ge pendlingar i rumstempen.

Men som nån nämnde här 7-8 månader/år kan du ha hög känslighet på rumsgivaren, men kanske inte maxkänslighet pga risk för pendling i rumstempendet.

Ang gäster.. 20 gäster ger ca 4 kw!!!   det räcker vid ganska lÃ¥g utettemp som enda värme! Därav temphöjningen som är svÃ¥r att undvika!
Vid dessa tillfällen kan du vrida ned rumsgivaren rejält flera (många) timmar innan gästerna kommer, då är ju plattan något avkyld...

Du frÃ¥gar om man strävar efter....  Driftsekonomi eller VP´s välmÃ¥ende  ?  DS.

Det där är ingen motsats som jag ser det, med lite justeringar i styren så får man bra driftsekonomi, bra rumsklimat ( jämn temp), och samtidigt har man minskat antalet starter en del!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: HJÄLP !!
« Svar #20 skrivet: 02 april 2006, 21:05:18 »
Ok, nu kastar jag pil i kuvös ...

Jag tyckte att styren betedde sig konstigt i början av mars,
klart väder, kalla nätter.

Integralen var nere på 700 - 900 men en bit in på morgonen
så hade jag 'övertemp' inne med 400 kvar på integralen ,
så pumpen tuggade vidare i 4 timmar till , te' inga nytta ...

Så inte tycker jag att styrmodellen är felfri.

Jag har ett sommar projekt att flytta utegivaren,
och funderar skarpt på att sätta den på en östervägg
med förhoppningen att solvärmen på morgonen skulle minska
effekten av problemet.
Dessutom skulle pumpen gå in och stötta tidigare under kvällen.
/Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: HJÄLP !!
« Svar #21 skrivet: 02 april 2006, 22:06:42 »
Använder du rumsgivare?
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HJÄLP !!
« Svar #22 skrivet: 02 april 2006, 22:29:35 »
Rumsgivare som sagt!!
När det pendlar extremt sÃ¥ funkar det inte klockrent!  Husen är värmetröga nÃ¥n sÃ¥n funktion finns inte pÃ¥ dom vanligaste modellerna!!

PÃ¥ vÃ¥r 25 kw har vi utegivaren pÃ¥ österväggen... och rumsgivaren i rum mot väster med massor av fönster! det funkar toppen, testa det du kan väl flytta provisoriskt.. skarva pÃ¥ en stump bara...  det är ju nu när vÃ¥rsolen gassar o det är nattkallt man ser dte där problemet.

Förr rek. bla Billman (nuv Siemens) att om man hade mycket söderfönster kunde utegivaren monteras mot söder!

Citera
Dessutom skulle pumpen gå in och stötta tidigare under kvällen.

Det fattar jag inte, det tar tid innan kylan slÃ¥r in men pumpen stampar igÃ¥ng utan fördröjning...  iofs om duu har rumsgivare och övertemp dÃ¥ sänks ju kurvan..men bara sÃ¥ länge du har övertemp inne!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP !!
« Svar #23 skrivet: 03 april 2006, 09:25:14 »
Citera
Dessutom skulle pumpen gå in och stötta tidigare under kvällen.

Det fattar jag inte, det tar tid innan kylan slÃ¥r in men pumpen stampar igÃ¥ng utan fördröjning...  iofs om duu har rumsgivare och övertemp dÃ¥ sänks ju kurvan..men bara sÃ¥ länge du har övertemp inne!

Jag tror han menar att kvällsolen lyser pÃ¥ utegivaren.  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: HJÄLP !!
« Svar #24 skrivet: 03 april 2006, 11:10:36 »

Integralen var nere på 700 - 900 men en bit in på morgonen
så hade jag 'övertemp' inne med 400 kvar på integralen ,
så pumpen tuggade vidare i 4 timmar till , te' inga nytta ...

Så inte tycker jag att styrmodellen är felfri.

Jag har ett sommar projekt att flytta utegivaren,
och funderar skarpt på att sätta den på en östervägg


Jag har konstaterat samma sak. Att köra med för stort underskott för att till varje pris undvika TS är rent korkat.
Det resulterar bara i en hel massa minutrar som pumpen jobbar igen samtidigt som solen gassar på (dygnspendling).
Det finns ett annat bättre sätt att hålla nere TS men ändå ha bra dygnskomfort tycker jag. På nyare modeller av Nibe kan man sätta gradminuterdiffen på TS väldigt låg, säg 20. Då går elen in väldigt kort och "puttar" gradminutrar åt rätt håll, ungefär som en snabb nedväxling i uppförsbacke för att hämta kraft.

---

Styrmodellen borde ha "åldrande" på gradminutrar. Vi tar ett extremt exempel för att belysa detta:
Säg att du tillåter -500 minutrar och att pumpen precis nått ner till dessa. Nu säger vi (rent hypetiskt) att utomhustemperaturen under 1 veckas tid blir precis så låg som pumpen klarar. Gradminutrarna ligger kvar på exakt samma nivå... Till sist sker ett väderomslag och solen gassar.
Hur intressanta, pÃ¥ en skala, är 1 veckas gamla gradminutrar???  Sc:,h

Jag vet att exemplet är extremt, med det är för att belysa en allvarlig brist integralstyrning, nämligen åldringsproblematiken. I ett mycket dåligt isolerat hus med låg tröghet blir problemet accentuerat.
Precis som västvärlen skriver av fattiga länders statsskuld så borde reglerdatorn kunna avskriva väldigt gamla gradminutrar (rent generellt), eller gradminutrar som ligger kvar om inomhusgivaren indikerar att en kraftig ökning skett.

---

Östervägg = ganska sund ide egentligen.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: HJÄLP !!
« Svar #25 skrivet: 03 april 2006, 11:13:31 »
Bertil

Du skriver att det funkar toppen, på vår 25kW.
Varför nämner du inte att det är en IVT?

Du får Nibe-ägarna att tro problemet är avhjälpt, bara man flyttar givarna.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: HJÄLP !!
« Svar #26 skrivet: 03 april 2006, 13:00:19 »
500 gradminuter är enormt lite!!!  jag kör förövrigt med -1500 för tillskottet, pÃ¥ min Thermia!

3 graders ökning av börvärdet anses ge en grad högre temp inne som en schablon!

3 grader över dygnet ger 4320 gradminuter/ dygn. Om ni ständigt tillför det varje dygn ökar rumstempen EN grad!


SÃ¥ fÃ¥r ni övertemp beror det inte pÃ¥ kvarvarande äldre gradminuter jag lovar.   jag kör jättehögt pÃ¥ min Thermia, ca -1500  inga problem med övertemp.

En sak som kan va tänkvärd som jag tror det beror på är vårsolens enorma effekt.
med den strålande på ett hus med skaplig mängd söderfönster, tillför ni mera effekt än vad er värmepump ger. Då hjälper ingen styr i värden ni når övertemp även om stänger av arbetsbrytaren.
Där ligger jag i lä med ett pyttefönster mot söder  fiR: _/-  jag skulle gärna vilja ha nÃ¥gra!

Skillnaden mellan olika märken torde inte va stor, åtminstone inte om dom kompletteras med rumsgivare. IVT o Nibe jobbar med börvärde men styrs iofs på olika sätt.

SÃ¥ jag ser inte att jag vilseleder nÃ¥gra Nibe ägare. Läser man längre ned ser man ju att det avser en IVT. 

testa sätt den pÃ¥ söderväggen ett tag, det är ju fixat pÃ¥ en kvart.....  det är ju kul att testa lite!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: HJÄLP !!
« Svar #27 skrivet: 03 april 2006, 14:15:15 »
Hej igen Bertil

Tydligen har vissa problem med gradminuter som man samlar på sig på natten när det är kallt, och som måste betas av på förmiddagen när solen värmer huset.

Här i trakterna kring www.varmepumpsforum.com var det igår -17° kl 6:30. Sol några timmar senare, samt plusgrader kl. 11:00. Har man en Nibe/Thermia som samlat minusminuter på natten, så gäller det att skaka av sig dom snabbt vid dessa väderförhållanden.

Vad gör man för att förhindra att Nibe/Thermia producerar värmevatten, när behovet inte finns?

Här på forumet finns så mycket kunnande, så en lösning borde kunna presenters. Annars får vi samla oss för att tvinga fram en lösning från Nibe/Thermia.

Att flytta givaren till södervägg är ett alternativ, men kan skapa problem nästa vinter då det är sol och -15°. När det är kallt så är det ofta sydliga vindar dvs givare är i lä, men vindarna tillsammans med kylan påverkar huset mer än solen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: HJÄLP !!
« Svar #28 skrivet: 03 april 2006, 14:47:12 »
Hej igen Bertil

Tydligen har vissa problem med gradminuter som man samlar på sig på natten när det är kallt, och som måste betas av på förmiddagen när solen värmer huset.

Här i trakterna kring www.varmepumpsforum.com var det igår -17° kl 6:30. Sol några timmar senare, samt plusgrader kl. 11:00. Har man en Nibe/Thermia som samlat minusminuter på natten, så gäller det att skaka av sig dom snabbt vid dessa väderförhållanden.

Vad gör man för att förhindra att Nibe/Thermia producerar värmevatten, när behovet inte finns?

Här på forumet finns så mycket kunnande, så en lösning borde kunna presenters. Annars får vi samla oss för att tvinga fram en lösning från Nibe/Thermia.

Att flytta givaren till södervägg är ett alternativ, men kan skapa problem nästa vinter då det är sol och -15°. När det är kallt så är det ofta sydliga vindar dvs givare är i lä, men vindarna tillsammans med kylan påverkar huset mer än solen.

Jag har en idé som jag inte har testat, och det är att sätta utegivaren högst upp på södervägg bakom ett solskydd.

Idén är att om det är soligt så värms väggen upp och varmluften från väggen stiger upp under solskyddat och påverkar utegivaren. Är det soligt men blåsigt så blåser varmluften bort och utegivaren mäter då den faktiska utetempen.

Kan det funka?  Sc:,h
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: HJÄLP !!
« Svar #29 skrivet: 03 april 2006, 15:09:28 »
Hej Carl

Spontant tycker jag att förslaget är jättebra, och borde fungera.

Ska "klura" på det, och hoppas att fler gör det också.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!