Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Inget vatten genom laddpumpen  (läst 2634 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad radiator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
Inget vatten genom laddpumpen
« skrivet: 19 november 2006, 12:35:40 »
Har precis installerat EcoEl Låg och EcoAir 107. Behöver man göra någon mer åtgärd på EcoElen för att laddpumpen skall börja pumpa vatten ut till EcoAiren. Laddpumpen går men inget vatten kommer igenom. Har även öppnat avtappningsventilen och där är det snustorrt. Pannan är inställd på produkt=EcoAir.
Har en Grundfors 25/60 vänd nedåt för att vattnet skall pumpas ut till VP. Där är den ansluten till den nedre anslutningen. Den övre anslutningen på VP går tillbaka till EcoElen, där finns ett t-rör med avluftning.

I de fall EcoEl endast nyttjas som varmvattenberedare finns väl ingen cirkpump ansluten varför det borde finnas någon spärr ovanför laddpumpen, så inte allt vatten rinner ut?. Skall denna "spärr" öppnas manuellt eller av EcoElen när man övergår till produkt=EcoAir?

EcoAiren larmar även för pressostat högtryck - men det gör den väl när inget vatten kommer.

Utloggad luckyman

  • Känd frÃ¥n TV
  • Dignitär inom värmepump
  • ****
  • Stad/land: se
  • Antal inlägg: 2040
  • Karma +11/-11
  • Kön: Man
  • We´re all from the ghetto, Halleluuujah
SV: Inget vatten genom laddpumpen
« Svar #1 skrivet: 19 november 2006, 13:07:58 »
Du her glömt att öppna ngn kran.
Mest kyla men lite värme också

Utloggad radiator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Inget vatten genom laddpumpen
« Svar #2 skrivet: 19 november 2006, 13:29:04 »
Ja, frågan är vilken kran. Hittar inget om detta i manualen.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Inget vatten genom laddpumpen
« Svar #3 skrivet: 19 november 2006, 22:20:41 »
Sid 6 i manualen för EcoEl, de båda ventilerna undertill måste öppnas (manuellt).

Sen vet jag inte säkert men det satt antagligen någon sorts plugg eller täckmutter på anslutningarna, om det gjorde det så fanns nog en packning där också. Kolla att denna (eventuella) packning inte sitter kvar.

Jag missade denna packning när jag skaffade diskmaskin och anslöt den mot anslutningen på köksblandaren undertill.
« Senast ändrad: 19 november 2006, 22:22:17 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Inget vatten genom laddpumpen
« Svar #4 skrivet: 21 november 2006, 21:55:44 »
Har du unionskoppling på cirkpumpen undertill?, den kanske är stängd.(spårskruv)

Utloggad radiator

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 12
  • Karma +0/-0
SV: Inget vatten genom laddpumpen
« Svar #5 skrivet: 22 november 2006, 12:56:18 »
Har nu via mycket bra hjälp från CTC löst problemet och hela systemet fungerar. Ventilerna måste öppnas mekaniskt under EcoEl.

Den vänstra öppnas med skruvmejsel och den högra med skiftnyckel. Den högra vrids 90grader och den vänstra sätter man en mejseln i spåret och vrider så spåret ligger längs med röret så är den öppen.
 


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!