Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp med jämförelse. Nibe 1245-8, CTC EcoHeat 308, Evi Heat 8.  (läst 13500 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Men sÃ¥ är det tyvärr inte för man behöver en cp som är  styrd av temperaturerna sÃ¥ den startar när tempen är högre i acktanken alt vedpannan än vad det är i vp typ laddomat 4030/5030 pris ca 4-5000 kr men det finns kanske billigare lösningar.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Fredrik H

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ljungskile
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stod i valet mellan ctc och niben i aug, valet blev tillslut 1245-8, värmer ca 165 kvadrat, tegelvilla frÃ¥n 1965 borrade 160m, fungerar fantastiskt bra, är helnöjd, blev ännu lite gladare när jag sÃ¥g testet, ligger pÃ¥ ca 15 starter/dygn i snitt pÃ¥ kompressorn sedan start. Finns en risk att jag inte är helt neutral men Niben verkar vara en riktigt bra vp.. 

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Även jag stod i valet och kvalet mellan Nibe och CTC. Jag valde CTC308.
Idag vet jag att jag valde rätt.
Sedan januari i år jämför jag driftkostnader mellan bl.a 2st Nibe och min CTC som är av samma storlek och jobbar under samma förhållande. Dyrast är Nibe med 200 L extern tank, billigast CTC-pannan. Visserligen är det mycket marginella driftkostnadsskillnader men ändå klart mätbara.
 Enl. offerterna sÃ¥ hade Nibe-pannan med 200 L extern tank blivit dryga 10.000 Kr dyrare. Pengarna som jag aldrig hade räknat hem.

För övrigt så har pannan fungerat klanderfritt. Inga knäppningar, jämt inomhus temp. (21 °C) och nog med VV.

Då det endast är marginella skillnader mellan de olika märken, är val av märket inte det viktigaste. Utan val av installatör, som skall vara seriös och ha gedigna yrkeskunskaper. Är väl insatt i det märke du väljer och är kompetent att effektivisera ditt värmesystem och pumpen till max. Det är då man får ett driftsäkert och kostnadseffektivt värmesystem.
« Senast ändrad: 10 november 2012, 11:52:49 av västgöte »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
En sån jämförelse är helt värdelös och säger egentligen ingenting det finns för många faktorer som spelar in.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad västgöte

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 61
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Är det något som är totalt värdelöst, så är det dina dumma anmärkningar så snart man skriver något positivt om CTC.

Kom ihåg det!
När jag säger under samma förhållande, så ÄR det under samma förutsättningar

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Samma förutsättningar Sc:,h är det samma vv behov i alla fallen samma framledning samma delta på varma samt kalla sidan. Jag tror inte det men eftersom du är så envis att det är samma förutsättningar så har du säkert loggat anläggningarna och kan lägga in loggarna här för det är väl inte så korkat så du har jämfört 3 ungefär lika hus med ungefär lika många boende. Vilka dumma anmärkningar har jag kommit med angående Ctc blev nyfiken om jag missat nått med Ctc ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!