Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellakörning  (läst 4187 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Devva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Legionellakörning
« skrivet: 06 maj 2012, 07:03:08 »
Hej!
Jag har en diplomat opti 10kw och
Igår var jag i pannrummet då den körde Legionella körningen.
Min fråga är om det ska påverka matnings och returledningstempen?
Jag blev lite förvånad då matningen var på 65 grader och returen 60.
Efter Legionella körningen så sjönk både matning och retur till 38 resp 34
PÃ¥ ca 20 sec.
Med vänlig hälsning, Mats

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning
« Svar #1 skrivet: 06 maj 2012, 08:03:13 »
Det är som det ska.
Båda givarna sitter så till att de mäter framledning och retur vid VV-laddning också på Thermia.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Devva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning
« Svar #2 skrivet: 06 maj 2012, 09:10:14 »
Så den värmer elementvattnet vid Legionellakörning?
Framledningsröret var nämligen lagomt hett.
Tack för svaret
Med vänlig hälsning, Mats

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Legionellakörning
« Svar #3 skrivet: 06 maj 2012, 09:30:07 »
Så den värmer elementvattnet vid Legionellakörning?
Framledningsröret var nämligen lagomt hett.
Tack för svaret
Med vänlig hälsning, Mats

Den ska inte värma framledningen till radiatorerna vid vv-produktion. Det kan vara så att din växelventil kärvar lite och att den därför läcker lite vatten ut på radiatorkretsen. Är det en modell med inbyggd beredare eller har du en Duo?
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Devva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning
« Svar #4 skrivet: 06 maj 2012, 09:53:19 »
Jag har en inbyggd beredare.
Jag har pratat med installatören tidigare för att jag tyckte att
Varmvattenberedaren tappat värme utan att jag använt
NÃ¥got varmvatten, men det var normalt enligt honom,
Visningsfel.
Med vänlig hälsning, Mats

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Legionellakörning
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2012, 09:57:39 »
Jag har en inbyggd beredare.
Jag har pratat med installatören tidigare för att jag tyckte att
Varmvattenberedaren tappat värme utan att jag använt
NÃ¥got varmvatten, men det var normalt enligt honom,
Visningsfel.
Med vänlig hälsning, Mats

Det är bara beredarens förlust till omgivningen som ska ske när man inte använder vv, och det går ordentligt långsamt. Jag skulle kolla växelventilen om jag var du. Finns många trådar om detta, sök så finner du!
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2012, 10:08:13 »
Man får nog räkna med ca 1 vv körning per dygn även om inget vv tappas en beredare i en vp har inte så mycket isolering.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Legionellakörning
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2012, 11:59:55 »
Det kan bli lite flera korta VV laddningar för pumpen kan fortsätta och "toppa upp" med varmvatten i anslutning till värmekörningen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Legionellakörning
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2012, 13:04:17 »
Det kan bli lite flera korta VV laddningar för pumpen kan fortsätta och "toppa upp" med varmvatten i anslutning till värmekörningen.

Det har min vp aldrig gjort. Trodde bara Nibe hade sånt.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Legionellakörning
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2012, 13:22:05 »
Nibe har tyvärr inte sånt längre försvann när 1245an kom.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Legionellakörning
« Svar #10 skrivet: 07 maj 2012, 00:26:37 »
1-5 vv körningar per dygn är normalt, beroende på storlek på beredare och förbrukning av VV samt ev. VVC. Och det är även normalt att lite VV-värme läcker till värmesystemet i direkt anslutning till en VV körning. Man kan notera hur framledningen går upp direkt efter.. i samband med att växelventilen går tillbaks till värmeläge.

Vid legionellakörning är deltat för varmvatten ofta lägre än vid värmepumpsladning då effekten ofta är lägre - men inte alltid. Det är beroende på inställning samt vilken effekt man har på värmepumpen.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionellakörning
« Svar #11 skrivet: 07 maj 2012, 08:45:22 »
Så den värmer elementvattnet vid Legionellakörning?
Framledningsröret var nämligen lagomt hett.
Tack för svaret
Med vänlig hälsning, Mats

Normalt ska den inte värma radiatorerna vid legionellakörning men framledningsgivaren sitter före förgreningen mellan VVB och ut till radiatorerna på VP:n så den känner av temperaturen då VVB:n värms.

Men som de andra skriver verkar du också ha problem med din växelventil.
Det brukar gå att lossa motordelen på den och motionera själva ventilen och ev smörja med nån lätt smörjolja.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Legionellakörning
« Svar #12 skrivet: 07 maj 2012, 09:38:05 »
Man kan notera hur framledningen går upp direkt efter.. i samband med att växelventilen går tillbaks till värmeläge.

För att klargöra för TS så gäller det du skriver här bara om man som du har framledningstempgivaren utflyttad till exvis en tank. På en standardinstallerad Diplomat så sitter givaren direkt efter kondensor och elpatron, alltså innan växelventilen. Framledningen kommer då vara på sitt max i slutet av vv-körningen. När växelventilen sen kopplar om så kommer det helt riktigt rusa ut lite hett vatten på radiatorframledningen, men framledningstempen kommer inte att gå upp, snarare kommer den snabbt börja sjunka eftersom vp direkt börjar ta svalare returvatten från radiatorkretsen
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Legionellakörning
« Svar #13 skrivet: 07 maj 2012, 09:41:43 »
Så den värmer elementvattnet vid Legionellakörning?
Framledningsröret var nämligen lagomt hett.
Tack för svaret
Med vänlig hälsning, Mats
Hej När den värmer varmvatten nästa gång (inte legionella) så gör samma sak,känn på framledningen och då känner du skillnad från att den växlar mellan värme och varmvatten.Blir framledningsröret kallt så är det som det ska men känner du ingen skillnad så läcker din växelventil.Om den läcker tycker jag du ska byta ut den och det kostar inte mycket och är enkel att byta(Det är insattsventilen man byter ut och det är den som du ser bild på uppe till vänster)och den kostar 249+moms.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Devva

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning
« Svar #14 skrivet: 07 maj 2012, 19:24:25 »
Tack för alla svar, jag ska kolla nästa vv körning och se om det fungerar som
det ska
Med vänlig hälsning,  mats

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!