Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: VP gÃ¥r hela tiden  (läst 2437 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Peter C6

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
VP går hela tiden
« skrivet: 14 mars 2011, 21:02:19 »
Hej.

Har flyttat till en kåk som har en IVT Greenline HT Plus C6 från 2008. Systemet har bypass med två cirkulationspumpar, en intern och en extern. Nu till problemet, VP går hela tiden, har gjort så hela vinter även när det är nollgradigt och plusgrader ute.

Å inte nog med det, den använder el-tillskott när de är från -5 till 0 grader ute. Jag har tagit 4 st intrimmade digitala termometrar och kollat temperaturen på olika ställen, ser skumt ut vid bypass'en.

Och jag har luftat alla element. Nu funderar jag på om temperaturgivaren på returledningen sitter rätt.

Vad kan vara problemet, de känns som om inte VP kommer upp i rätt temp hur mycket den än jobbar. Värmen i huset är de inget fel på, men mina elräkningar STORA.

Är de någon som kan tänkas ha någon aning.


Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: VP går hela tiden
« Svar #1 skrivet: 14 mars 2011, 21:19:49 »
Det kan ju vara så att vp-n är så klent dimensionerad att den behöver tillskott när det är kallare än 0 grader ute. För att bedöma det får du berätta lite mer om huset och energiberäkningen. När pumpen behöver använda tillskott som stöd SKA kompressorn gå hela tiden.

Om vp-n är vettigt dimensionerad borde det vara tokvarmt i huset, då kan man ju misstänka att något är fel med vp-n.

För att komma någon vart får du ta och skriva upp alla temperaturer under kompressordrift - vb fram och retur, kb in och ut. Beräta vad du har för kurva. Förklara gärna vad du menar med skumt vid bypass.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad 218

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: VP går hela tiden
« Svar #2 skrivet: 17 mars 2011, 13:36:26 »
 Har du kollat sÃ¥ att den INTE värmer varmvatten Ã¥ radiatorvatten samtidigt, de har problem med växelventilen där! Jag fick min utbytt pÃ¥ hemförsäkring Ã¥ garantiförsäkring. Kostnad: +-0... Förr eller senare händer det för den medlev. är av plast i käglan den nya är av metall! Jag har själv den typen av ITV.

Utloggad KÃ¥ge watt

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 388
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag kan knäcka ägg med en hand,har jag upptäckt
SV: VP går hela tiden
« Svar #3 skrivet: 18 mars 2011, 21:23:52 »
Gasbrist??
Läge:Arjeplog Norbotten. Hus: 129m2 Älvsbyhus frÃ¥n 63. Thermia Diplomat optimum 6/ 470 m kollektor i blött underlag.Radiatorblandning med 1rörs system. 7kw caminos braskamin samt 45m2 fristÃ¥ende garage med Fujitsu ASYB09LDC LLvp . Enskild borrad brunn samt avlopp.  Ã…rsmedeltemp -1,7gr

Utloggad 218

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: VP går hela tiden
« Svar #4 skrivet: 18 mars 2011, 22:55:43 »
 Vad har du för temp. pÃ¥ GT10 Ã¥ GT11? Har du shunten helt öppen? Har du luftat i toppen innanför fronten? ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!