Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kondensvatten / isbildning - stor skillnad mellan Daikin och Panasonic  (läst 5809 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad p1800

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Hej,

Efter drygt en månads drift är det extremt stor skillnad när det gäller isbildning, dvs kondensvattenutfällning mellan mina två pumpar som gör samma jobb i två olika delar av huset som är i ett plan. Bäda pumparna har stått på 16C. Under perioden har temperaturen legat mellan -8 och - 25 C
Under Panasonic pumpen (Flagship 9 någonting) är det en rejäl isklump, ca 35 cm hög och en is tapp på ca 6cm diameter från undersidan ner till isklumpen på marken medan det under Daikin FTXL 25 knappt går att hitta någon is alls.

Någon som kan förklara skillnaden? Luftfuktigheten lär ju inte skilja på 10m och jobbet de gjort är det samma.

Utloggad Emans

  • Värmepump???
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 196
  • Karma +0/-0
  • SÃ¥ här har det sett ut mest hela vintern.
PÃ¥ min Daikin är det typ en "värmematta" sÃ¥ vattnet rinner ut pÃ¥ flera olika ställen pÃ¥ undersidan vilket gör att det blldas ingen ispelare utan det blir mera utspritt under utedelen, tydligen är det nÃ¥t nytt dom börjat med för installatören hade aldrig sett det förut.   Ett litet tips angÃ¥ende kondensvattnet: Köpte en stor murarbalja pÃ¥ ÖB för 99kr den räcker under hela utedelen och samlar upp allt vatten utan att det stänker upp pÃ¥ fasaden.  Fast det gäller att komma ihÃ¥g att tömma den.....inte roligt om den blir full, ^-^
Team Boro trähus med öppen planlösning frÃ¥n 1986 med vidbyggt garage 127m boyta med Bacho ACJ luftburen elvärme och Ã¥tervinningsaggregat VM1 frÃ¥n villavent. Installerade en Camina Art Etoile täljstenskamin 2006. Förbrukning innan kamin21-22000kwh efter kamin 15-16000kvh. Installerade en Daikin FTXL20G2V1B 20101120. Har en Nibe Compact 200 varmvattenberedare. Vi bor numera 3 personer i hushÃ¥llet äldsta dottern utflyttat 2008. Bor efter kusten i södra hälsingland. Förbrukning 2011  13971kwh + 0.5 kbm ved.

Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Det kan inte vara så att Panasonicen har "tagit över"?

Svårt att förstå på din beskrivning om denna risk finns. Vid 16 grader kan det ju tänkas att de orkar utan problem och att den ena alltså då tar ett tyngre lass.

Du kan ju alltid kolla så det inte verkar vara gasbrist i FTXL:en, kör den hårt ett tag, det ska inte bli några ej påfrostade band på utedelens kondensor.

Min FTXL gav gott om is förra Ã¥ret, med murarbalja som skulle tömmas varannan dag när det var som värst. Nu leds allt vatten ner i dräneringen med extra värmekabel, pumpen sköter sig själv  :)

Utloggad Apan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 4193
  • Karma +0/-2
Mäter du förbrukning på dem?
Nyproducerat hus med brytet sadeltak, 148kvm, golvvärme med rad på övre plan, välisolerat med 400mm i plattan och 600mm i tak, Nibe 750 Frånluftvärmepump.
----------------------------------------------------------------------------------
Förbrukning i vårt gamla hus från -71 på 141 kvm med luftvärmepump..
Totalförb 2010: 20kwh/dygn, 52kw/kvm. 65kbm H2O.
Totalförb 2011: 23kwh/dygn, 61kw/kvm. 51kbm H2O.

Utloggad p1800

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
Tack för svar!

Pumparna sitter i olika delar av huset. Dörren mellan har varit stängd under den månad som vi varit borta från fritidshuset. Båda pumparna har levererat 16 C i respektive del under den tiden. Mängden is under Panasonicpumpen är nog rimlig jämfört med den E9 DKE som vi har i permanenthuset. Jag har ingen möjlighet att koppla in effektmätare då maskinerna är fast anslutna.

Tanken är att Panasonicpumpen som sitter i den torra delen av huset ska ställas på underhållsvärme i framtiden, men det ha inte skett ännu pga att jag inte är säker på att avisningen skulle fungera med låg inomhustemperatur när det är riktigt kallt ute. Ett annat skäl är att jag inte fått GSM-enheten att fungera ännu. Jag ska prova med ett Telia GSM-kort i den.

Daikinpumpen värmer kök och badrum. Där vill jag ha 15 C för frysriskens skull.


Utloggad LL Daikin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
Låter som du kan glömma min lilla teori då.

Kök och badrum, hur många kvadrat blir detta? Tänker att om ytan är så liten och tempen låg så blir värmebehovet lågt och därför mängden vatten/is betydligt mindre. Låter som det blir väldigt mycket on/off för en FTXL25:a med sin höga minsta effekt (1700W). Undrar om mycket on/off kan påverka också och minska mängden vatten? Antar inte, borde väl helt enkelt hänga ihop med värmeuttaget.

Enda tipset jag har är då att göra en funktions koll enligt tidigare, ger den bra värme när den är uppdragen till max, inga frostfria band på utedelen.

Du har väl gott om garanti på din Daikin så ring installatören, kan tänkas att han ber dig göra ovanstående test då (fick jag göra när jag tyckte att jag hade för stora band på utedelen, det visade sig dock att dessa försvann med ökad "gaspedal").

Lycka till!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!