Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ersätta växlingsventil radiator/varmvatten IVT greenline C5  (läst 5957 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jwr3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
Hej
Är ny på detta forumet, har kört denna pump sedan 2004-09 och bytt växlingsventilen med fjäderretur men den fastnar efter ett tag och måste "motioneras" minst varje höst. Är det någon här som känner till om det finns någon ventil som inte jobbar med fjäderretur som man kan byta till? När den fastnar inne tror ju pumpen att den gör radiatorvatten och så småningom löser den ut.

Jörgen Wiklander

Utloggad HÃ¥kke

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 536
  • Karma +0/-0
Hej,

I min IVT C9 HT+ sitter det en växelventil frÃ¥n LK Armatur som har ersatt den tidigare frÃ¥n ESBE. Den kontrolleras av en motor som vrider ventilens kran, ingen Ã¥terfjädrande del i denna.  Kan ju vara värt att kolla med IVT om den eller ESBE passar till din pump.
Mexitegelvilla (1975) vid Hälsingekusten. 110m2 markplan med golvvärme + 110m2 källare +20m2 garage med radiatorer, 3 glas energifönster. Kamin i v-rum och brasinsats i gillestugan.  Dränerat om villan 2015 och isolerat källargrunden utvändigt med dränerande isolerplattor

Bergvärme sen 1994, ny IVT C9 HT+ med 120liters knäpptank nov 2009.
VP 14 Ã¥r 13/11 2023: 24793 kompressortimmar (Snitt 1770 timmar=Ã¥r)  (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 56956 = snitt c 4068 starter/Ã¥r.

VP 13 Ã¥r 13/11 2022: 22956 kompressortimmar  (Snitt 1765 timmar/Ã¥r) (54h 3kW tillsats sedan start.) Antalet starter 52874 = snitt c 4067 starter/Ã¥r. Inga problem under dessa 13Ã¥r förutom rensat flexslangar en gÃ¥ng.

Total Ã¥rsförbr 2023=11780 kWh,  2024 (Fortums prognos) 11857 kWh inkl hh el, har +21 grader inomhus.

Utloggad jwr3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta växlingsventil radiator/varmvatten IVT greenline C5
« Svar #2 skrivet: 23 december 2009, 00:46:49 »
Tack för tipset, har skickat en fråga till IVT men de har stängt till efter nyår hoppas på svar då, bor utanför Sundsvall och har -30° någon gång varje vinter och då behöver man inte vara borta länge förens det blir kallt inne. Det hände idag -22° borta 5h 16-17° inne.

Jörgen

Utloggad Arg

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta växlingsventil radiator/varmvatten IVT greenline C5
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 18:47:59 »
LK:s växelventil passar rakt av, den ersätter esbe och den italienska ventilen i dagsläget. Dessutom är den av betydligt högre kvalitet!

Mvh
Owe studs

Utloggad jwr3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta växlingsventil radiator/varmvatten IVT greenline C5
« Svar #4 skrivet: 06 januari 2010, 22:05:17 »
Tack, skall kolla efter den ventilen. Har du något Art.nr?

Jörgen
« Senast ändrad: 07 januari 2010, 08:07:44 av jwr3 »

Utloggad jorgenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Hej!

Jag har precis fått min ESBE-ventil utbytt efter bara drygt ett års bruk. Nu lägger jag till den i mitt växelventilsmuseum som tidigare innehöll en från Honeywell. IVT-reperatören monterade in en från LK-armatur. Modellen finner du i länken nedan. Förhoppningsvis håller den längre än ESBE-ventilen som blev ett bottennapp för min del.

http://www.lkarmatur.se/Documents/LK%20Armatur/Produktkatalog/Komponenter%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rmesystem/V%C3%A4xelventilere/V%C3%A4xelventil%20525%20sv.pdf

MVH

Jörgen K

VP: IVT Greenline Compact 5 årsmodell 1997

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
http://www.lkarmatur.se/Documents/LK%20Armatur/Produktkatalog/Komponenter%20f%C3%B6r%20v%C3%A4rmesystem/V%C3%A4xelventilere/V%C3%A4xelventil%20525%20sv.pdf

Ser att den har en gångtid på ca 8 s. Som jag tolkar det så innebär det att det tar så lång tid att växla läge. Rätt? Vad innebär detta för de "knäppningar" som ibland uppkommer i rören och radiatorerna? Mer eller mindre knäppningar?
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad jorgenk

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Ser att den har en gångtid på ca 8 s. Som jag tolkar det så innebär det att det tar så lång tid att växla läge. Rätt? Vad innebär detta för de "knäppningar" som ibland uppkommer i rören och radiatorerna? Mer eller mindre knäppningar?

Enligt IVT-reperatören skulle den "mjuka" övergången innebära mindre knäppningar.

MVH

Jörgen K

Utloggad Mr_Smith

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 212
  • Karma +0/-0
    • Robotklippare.Nu
Om du hade knäppningar tidigare och märker att det blivit bättre (eller sämre) så ta upp denna tråden igen!
Värmer 196 m2 i ett 1,5 plans trähus (byggt 1980) mitt i SmÃ¥land. Tidigare uppvärmning med el + olja motsvarande 27000 kWh (inkl HH) nu med IVT HT+C9 och 170 m borrhÃ¥l är totalen ca 11 000 kWh (inkl HH).
Nu blir det mest robotgräsklippare:
www.robotklippare.nu, www.robotklipparknivar.se, www.amowerknivar.se,
www.skarvdon.se

Utloggad jwr3

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
SV: Ersätta växlingsventil radiator/varmvatten IVT greenline C5
« Svar #9 skrivet: 08 januari 2010, 18:38:21 »
Tack för hjälpen, skall beställa en sådan

Jörgen

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!