Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Borrdjup m.m??  (läst 7769 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad csommar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Borrdjup m.m??
« skrivet: 04 juli 2011, 23:15:18 »
Hej.

Efter idogt läsande här på forumet och ett antal offerter har jag nu beställt en Bergvärme-pump.
Efter mycket funderande fram och tillbaka blev det en Thermia Optimum 8. 140 meter djup borra till ett 1½ plans hus byggt 1980 på 160 kvadrat (150 kvm värms med radiatorer och 10 kvm värms med elvärme). Har idag en förbrukning på 26000 Kwh inkl. hushålls el och vv.

Nu till mina frågor .....

Mitt borrhål skall som sagt bli 140 meter från markytan.
I beräkningsunderlaget för pumpen stod det 111 meter från ?? (kommer inte ihåg vad det heter på offerten och sitter på jobbet nu).

Kommer detta att räcka?
Hur mycket påverkar grundvatten nivå och djupet ner till berg?
Kan man få reda på hur djupt det är till berg innan man börjar borra? (Är lite rädd för att det är långt ner till berg.)


Går i väntans tider .....
Installerar Thermia Optimum 8, 140 meter borra? i Oktober/November 2011

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #1 skrivet: 05 juli 2011, 00:47:22 »
Borrfirman bör ha information om hur borrning i området brukar fungera. Dom har tillgång till kartunderlag osv. Har du någon granne du kan fråga?

Om hålet kommer vara 111m aktivt så tycker jag det låter lite.

Ett alternativ är att du accepterar ett lite mer rörligt pris och ber om ett aktivt djupt. Det faktiska djupet är ju inte så relevant (annat än utifrån ett kostnadsperspektiv då förstås).

Din pump har ju möjlighet att tillgodose ditt energibehov. Om hålet är för grunt kommer dock maskinen inte fungera optimalt och pumpen kommer då behöva hjälp från ren tillskottsel tidigare än du kanske hoppas på. Med detta menas att din pump troligen inte kan tillgodose ditt effektbehov. Skillnaden där i mellan får du lov att köpa i form av tillskottsel där 1kw värme är 1kw el.

Utan att ha någon som helst insyn i vart du bor och hur beräkningen är gjord så hade jag i alla fall bett installatören om uppgift om vad det skulle kosta att få 140m aktivt. Så du har något att ta ställning till. Givet att dom har skrivit 111m i offerten så skulle det ju kunna innebära att dom har någon typ av förväntan på hur långt det är till berg/vatten.

Du kan exempelvis fråga installatören, om det inte redan framgår i ditt underlag, vad temperaturen på brine är vid DUT (alltså inte medeltemperaturen). Effekten på din VP (8kw) avser vad den kan leverera när husets behov kan tillgodoses med hjälp av en vattentemperatur om 35 grader samt att värmen från berget inte understiger 0 grader. Om framledningen är över 35 grader och/eller inkommande köldbärare är kallare än 0 grader så kommer pumpen leverera mindre än 8kw. Ofta sammanfaller detta med när värmebehovet är som störst.

(din nuvarande förbrukning om 26mwh. Är den baserad på en elpanna i ett vattenburet värmesystem?)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad csommar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #2 skrivet: 05 juli 2011, 01:16:02 »
Hej.
Tack för svar. Skall försöka svara på dina kompletterande frågor ....

Borrfirman bör ha information om hur borrning i området brukar fungera. Dom har tillgång till kartunderlag osv. Har du någon granne du kan fråga?

Pratade med min närmaste granne. Han installerade en IVT X11 för ca 2 år sedan 180 meter borra. 200 Kwm med källare och övervåning ca 240 Kvm.
Han hade 6 meter till berg.

Frågade borrfirmor om mitt läge men ingen kan säga säkert. Andra hus i området pendlar mellan 0,5 meter till ca 12 meter. Detta har jag fått fram genom SGU.

Om hålet kommer vara 111m aktivt så tycker jag det låter lite.

Så hette det ja ;) Detta var Thermias beräkningsprogram som kom fram till detta. På min offert är detta värdet överstruket och handskrivet 140 meter från markytan.
Enligt installatören så är det tilltaget ca 20 meter om jag förstår det rätt.

Ett alternativ är att du accepterar ett lite mer rörligt pris och ber om ett aktivt djupt. Det faktiska djupet är ju inte så relevant (annat än utifrån ett kostnadsperspektiv då förstås).

Exakt vad menas med ett aktivt djup?

Utan att ha någon som helst insyn i vart du bor och hur beräkningen är gjord så hade jag i alla fall bett installatören om uppgift om vad det skulle kosta att få 140m aktivt. Så du har något att ta ställning till. Givet att dom har skrivit 111m i offerten så skulle det ju kunna innebära att dom har någon typ av förväntan på hur långt det är till berg/vatten.

Jag bor i Kållekärr, Västra götaland, ca 5 mil norr om Göteborg, Tjörns kommun

Du kan exempelvis fråga installatören, om det inte redan framgår i ditt underlag, vad temperaturen på brine är vid DUT (alltså inte medeltemperaturen). Effekten på din VP (8kw) avser vad den kan leverera när husets behov kan tillgodoses med hjälp av en vattentemperatur om 35 grader samt att värmen från berget inte understiger 0 grader. Om framledningen är över 35 grader och/eller inkommande köldbärare är kallare än 0 grader så kommer pumpen leverera mindre än 8kw. Ofta sammanfaller detta med när värmebehovet är som störst.

Detta får jag kolla när jag kommer hem från jobbet om det står med. Vet att DUT är -18 och att medeltemperaturen på året är beräknad till ca 7,9 grader. Beräknad temperatur vid DUT är 55/45 till från radiatorer.

(din nuvarande förbrukning om 26mwh. Är den baserad på en elpanna i ett vattenburet värmesystem?)


Ja. I dagsläget står det en sur och trött NIBE elpanna från 1983 och jobbar.


Går i väntans tider .....
Installerar Thermia Optimum 8, 140 meter borra? i Oktober/November 2011

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #3 skrivet: 05 juli 2011, 06:41:54 »
Tycker det låter fint,Bara tuta och köra *vinkar* Aktivt borrhål är hur långt du har till berg.

 
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #4 skrivet: 05 juli 2011, 07:56:34 »
Nej, aktivt borrhål är, lite förenklat, den delen av hålet som befinner sig i berget. Har man grundvatten ovanför berget så kan man även räkna med en del av den sträckan, men jorden leder inte värme lika bra så man kan inte tillgodogöra sig en 'aktiv meter' per jordmeter...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #5 skrivet: 05 juli 2011, 09:17:28 »
Tror nog han fattar det där :-X
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #6 skrivet: 05 juli 2011, 16:55:12 »
troligen har du helt normalt djup ner till berg. Installatören föreslår 140m totaldjup och gissningsvis får du då 130m aktivt.

Om du borrar lite djupare när du ändÃ¥ är i gÃ¥ng kommer du kanske bli glad över det redan första vintern genom nÃ¥got lägre spets och framför allt i framtiden, om du skulle vilja plocka mer energi ur berget osv. Jag tycker 140m borra lÃ¥ter lite tunnt för 26mwh och 8kw VP men jag är medveten om att detta är minimi/standarddjupet. Offerter vinns oftast utifrÃ¥n vem som är billigast och därför finns det fÃ¥ incitament för installatörer att rekommendera nÃ¥got som är lite dyrare, även om det skulle vara bättre. 

20 meter kostar 5000kr och ligger därmed inom vad jag skulle säga ett normalt slut-prut.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #7 skrivet: 05 juli 2011, 19:27:58 »
Kan ju även vara så att vatten nivan ligger 30 meter ner fast berget ligger på 4 meter då räknas aktivt djup från vattnet *vinkar*.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad csommar

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #8 skrivet: 05 juli 2011, 23:17:02 »
troligen har du helt normalt djup ner till berg. Installatören föreslår 140m totaldjup och gissningsvis får du då 130m aktivt.

Om du borrar lite djupare när du ändÃ¥ är i gÃ¥ng kommer du kanske bli glad över det redan första vintern genom nÃ¥got lägre spets och framför allt i framtiden, om du skulle vilja plocka mer energi ur berget osv. Jag tycker 140m borra lÃ¥ter lite tunnt för 26mwh och 8kw VP men jag är medveten om att detta är minimi/standarddjupet. Offerter vinns oftast utifrÃ¥n vem som är billigast och därför finns det fÃ¥ incitament för installatörer att rekommendera nÃ¥got som är lite dyrare, även om det skulle vara bättre. 

20 meter kostar 5000kr och ligger därmed inom vad jag skulle säga ett normalt slut-prut.

Tack för all värdefull info.
Skall ta kontakt med installatören igen.
Intressant är ju att andra leverantörer/installatörer av pumpar rekommenderar allt frÃ¥n 5 till 6 Kw pumpar och 120 meter borra och dÃ¥ har de tagit i med djup borrhÃ¥l  ??? förutom leverfantör av IVT X11 som rekommenderade 150 meter borra till en 11Kw pump

Går i väntans tider .....
Installerar Thermia Optimum 8, 140 meter borra? i Oktober/November 2011

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2011, 23:23:22 »
Borrat snålar dom alltid på.

X11 är en inverterpump som brukar klara sig med mindre borrdjup till skillnad från onoff pumparna. Inverterpumpen slirar mellan 4 och 11 beroende på behov och belastar därmed inte på samma sätt som onoff.

Hade det varit en vanlig onoff med 11 hade nog även snåloffertinstallatörerna lagt sig på 180m.



Om du vill ha en 8kw så hade jag lagt mig på 160 aktivt. Men det har ju med budget och allt möjligt att göra så klart.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2011, 23:25:03 »
Det kan ju finnas andra incitament till snål borroffert. Det är ju pengar som går till borrfirman och inte till installatören. Han/hon får ju säkert någon kickback men det är nog inga stora pengar. Nästan allt agerande i affärssammanhang är resultatet av incitament.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #11 skrivet: 06 juli 2011, 00:19:52 »
Jag hade en elförbrukning på 24500 kWh/år (direktverkande el).
Fick 2 offerter: 6 kW Nibe med 130 meter borrhål - 7 kW IVT med 120 meter borrhål.
Hade en del funderingar eftersom huset samtidigt konverterades till vattenburet värmesystem. Fick bäst svar av Nibe-installatören så det blev en Nibe.

Till saken:
Min VP på 6 kW är på gränsen till för liten (anser jag). Eltillsats går in vid -10 ºC.
Mitt borrhål är 151 meter djupt (lade till 20 meter), aktiva djupet är 142 meter.
Trots detta har jag -1,5 ºC på inkommande köldbärare under senvintern.

Kanske är mitt borrhål dåligt. Kanske har jag lite kallare vintrar än dej.
Vill inte råda dej, men jag skulle gärna ha haft en något större VP = 7-8 kW.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #12 skrivet: 06 juli 2011, 00:29:04 »
I göteborg blir säkert 140-160 AKTIVT bra med en 8a.

Blir inte lika kallt som i sandviken samt att berget kanske är liiite varmare då också.


Jag läste csommars lite mer ordentligt nu. Och om jag förstår det korrekt så har thermias beräkningsprogram angivit 111m aktivt djup. Vilket troligen är 120m i totalt borrdjup. Installatören föreslår 20 meter extra på detta vilket ger 140 totalt och ca 130 aktivt.

Det är inte kul att se minusgraderna ticka ner på inkommande köldbärare. Effekten går ner och spets kommer tidigare precis som elmer upplever. Hålet håller troligen längre än vi lever så merkostnaden till 160 meter (5000kr) har man ju ett par år på sig att skriva av :)
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #13 skrivet: 06 juli 2011, 07:21:55 »
Hej ELMER! Vet du vad kalkylen hade för täckning på din 6kw,En 6 kanske är lite liten med tanke på var du bor.
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Elmer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sandviken (Gävleborg)
  • Antal inlägg: 824
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Min hemsida
SV: Borrdjup m.m??
« Svar #14 skrivet: 06 juli 2011, 23:54:24 »
måle10,

Effekttäckningsgrad 57%
Energitäckningsgrad 98%

Tror dessutom att jag har ett ganska stort VV-behov. VP laddar VV ca 1200h/Ã¥r.
Plats: Sandviken (Gästrikland)
Hus: 1 1/2-plan med källare byggd -27 tilläggsisolerad 70 mm samt 3-glasfönster. 300 mm isolering pÃ¥ vind. 186 m2 som värms upp.
Förr: Direktverkande el (ca 25000 kWh/år totalt).
Nu: Nibe 1230 6kW, 142 m aktivt borrhål, 20 st konvektionsradiatorer, 1 st EVECO UNMVP28 med dubbla batterier för värme och kyla. Legionellakörning var 7:e dag.
Total elförbrukning: 2006=12825 kWh 2007=14006 kWh 2008=13591 kWh 2009=14858 kWh 2010=16123 kWh 2011=15073 kWh.
Elmätare på VP sedan apr-09.
Elförbrukning VP: 2010=8912 kWh (varav TS 1612 kWh), 2011=6870 kWh (varav TS 711 kWh).
Loggning: http://e-logger.se/pub?elmerbryd&p=1

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!