Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur beräkna Värme/radiator behov?  (läst 9955 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hur beräkna Värme/radiator behov?
« skrivet: 21 januari 2005, 11:01:33 »
Hej
Nu har jag fått in offerterna för bergvärme,
och även haft besök som tittat på huset.

Jag har 7 radiatorer (plus golvvärme i badrum) på botten våningen och ytterligare 3 på övervåningen.
( Totalt ca 170 kvm boyta i 1½ plan.)

En av besökarna nämnde att han nog ville offerera en konvektor oxå.
- Jo, jag kör ut riktigt varmt vatten idag och styr via termostater...

Om vi vänder på det, hur dimensionerar man värme systemet? Vilket effekt behov per kvm kan jag räkna på.
Utifrån det borde jag kunna skapa mig en uppfattning av vilken fram lednings temp som jag behöver för att värma huset.

Jag vill vara trygg i att en konvektor behövs,
och i så fall tala om det för de andra som bjuder.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2005, 11:32:01 »
Man brukar räkna med att ett dåligt isolerat hus behöver ca 50 W/VP-effekt/m2, ett välisolerat ca 30 W/m2.

Radiatorerna måste kunna göra av med den effekt som VP:n tillför vid en temp på 55 grader, helst lägre, så att du har marginal för eltillskott i de fall det behövs.

Jag har dimensionerat mina egna radiatorer att ge ut ca 76 W/m2 vid 55/45 graders fram/returtemp.

Radiatorerna i mitt hus ger ut ca 10 kW vid samma temp, det innebär att när min värmepump går kontinuerligt så kan den bara bygga upp tempen till ca 43 grader fram, vid den tempen ger radiatorerna ut den effekt som värmepumpen ger, (ca 7-9 kW beroende på framledningstemp och brinetemp.)

EN fråga... Cet du hur mycket effekt dina radiatorer ger viss en viss fram/returledningstemp?

Om ej, mät upp dina radiatorer, gå till rinkabys hemsida och leta rätt på de radiatorer som mest liknar dina i utseende, kolla sen med de mått du har på dina radiatorer, jämför med de du hittar i rinkaby, de som ligger närmast i storlek/utseende och uppbyggnad (en, två eller tre radiga) väljer du för att kolla vilken uteffekt de ger vid t.ex. 55/45.

Summera alla dina radiatorer och vips har du den teoretiska uteffekten för ditt radiatorsystem vid 55/45 grader.

Om det inte räcker till för den värmepump du tänker välja så köp en eller ett par fläktkonvektorer.

Hör gärna av dig om det är nåt du inte snappat upp.

/Rickard

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2005, 12:11:05 »
Hej,
Tackar för svaret,
Rinkaby modellen var min plan  :)
Men jag hade ingen aning om effekt siffrorna.

Nu jag borde jag kunna baklängesräkna och få en bild av vilken framledningstemp som jag behöver.

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2005, 12:54:08 »
Jag kan tillägga att min värmepump ger ca 50 w/m2 i ett Älvsbyhus byggt -74, bor i Piteå.

VP:n värmer huset utan eltillskott ned till ca -32 grader.

Isolering i väggar ca 13 cm, golv ca 20 cm, tak ca 30 cm.

Lycka till!

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #4 skrivet: 24 januari 2005, 12:41:30 »
Jag har ett hus som är bygt 69 & det har en form som gör att det förbrukar lite extra energi. derför räknade jag med 60W/m2

desto högre w/m2 desto högre verkningsgrad får du ut av din värmepump !!!

liger du på för lågt watt tal så komer tilskotselen att höja tempraturen så högt att värmepumpen slår av & du kommer då under dom kalla perioderna att värma med endast el, ivanliga fall toppar man bara med el för att höja nån extra grad.

det finns ingen nackdel me datt överdininsionera radiatorerna, bara fördelar!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #5 skrivet: 24 januari 2005, 15:33:48 »
Hej ,
Tack för klargörandet att för små radiatorer kan
medföra att jag endast värmer med el.

Min ovetenskapliga genomgång av radiatorerna var en ledsen historia.
Om jag räknat rätt så behöver använda kylvatten från en reaktor för att få tillräckligt hög framledningstemp.
NÃ¥, kanske inte riktigt, men ...

Dock, era modeller stämmer inte med det som
Rinkaby Rör säger i sin katalog.

De talar om 35-40 W/m3 (yepp, kubik!),
och 2 meter i takhöjd gör en del ...

Enligt Rinkaby modellen så har jag bara 60-70% täckning vid 55 grader ut.
 
Om er modell räknas så känns det som om jag kan leva med effekt glappet ,
och lösa det med att byta radiatorer om det behövs.

Fast man undrar ju, varför skaffa större VP än man har radiatorer att göra av med effekten?

Hmmmm, IVT HT ligger kanske bra till.  :-\

Nåväl nu skall jag bara föra samman offerterna, numrera dem och kasta tärning.

Det blir en viss spännvidd
Diplomat 8 och 10
villa 105
nibe 7 kw
IVT HP Plus C9
samt förmodligen en CTC Luft VP + Eco El oxå.

Men man undrar:
jag skriver att jag håller 22 grader inne och vissa räknar på 20.
Jag skriver att jag använder en vedinsats och
eldar i och ingen erbjuder innegivare ...

Vi får se var detta slutar.

M V H
Erland


170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

admin

  • Gäst
admin
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #6 skrivet: 24 januari 2005, 15:44:08 »
Jag har en uteffekt på mina radiatorer om 76 W/m2, det ger då ca 31,6 W/m3. Detta är fakta. (gäller vid 55/45/20 grader)

Att jag klarar av att värma huset ned till ca -40 grader med mina radiatorer är inte fakta, men en avancerad gissning.

Detta utifrån det faktum att min VP:s uteffekt på 7 kW räcker till för att värma huset ned till -32 grader. Framledningstempen är då 43 grader och returen ca 36 grader. Radiatorerna ger ut sammanlagt ca 10300 W vid 55/45/20.

Rinkaby får säga vad dom vill, med mina förutsättningar vad gäller isoleringsgrad och en relativt hög hushållselsförbrukning så räcker "min" radiatoreffekt till mer än väl.

Jag "går dock inte i graven" på att det fungerar för dig... :-\

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #7 skrivet: 24 januari 2005, 17:35:49 »
Nåväl nu skall jag bara föra samman offerterna, numrera dem och kasta tärning.

Det blir en viss spännvidd
Diplomat 8 och 10
villa 105
nibe 7 kw
IVT HP Plus C9
samt förmodligen en CTC Luft VP + Eco El oxå.

Men man undrar:
jag skriver att jag håller 22 grader inne och vissa räknar på 20.
Jag skriver att jag använder en vedinsats och
eldar i och ingen erbjuder innegivare ...

Vi får se var detta slutar.

M V H
Erland




det är för att dom är lite för självupptagna o inte bryrsig om vad som är bäst för dig, dom vil bara räkna fram den offert som är biligast på pappret. det är då störst schans att du väljer just dom.
Gå inte på det ta reda på allt själv & hur det komer att fungera hoss dig !
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #8 skrivet: 24 januari 2005, 20:00:33 »
hej..
om du kan försök skaffa riktiga ellement som farsan skulle ha uttryckt det inte dom platta som finns nu
ett "riktigt" gammel sortens karm ellement  har minst dubbel verknings grad mot ett platt ellement ..

fast dom är tyvär inte lätta å få tag på

får du lite effekt ur dina ellement så sätt fast ett fläktkonvektor ellement i slutet på din element slinga
så får du fart på systemet dom e grymt effektiva...
sätter du det först så få du knappast köra det för det kommer att kyla ner uttempen rejält
min granne har så å han tycker det elementet e skit för det tar all värme på stigen,försökte förklara att det måste nog sitta sist i systemet för det ska funka men det går inte prata med han..

han kör en vanlig markslinga på 3-400 m i sitt sommar i hus
samma sak med elpatronen som han satte in i värme pumpen  för Ã¥ fÃ¥ tillskotts värme med den mÃ¥ste han köra för han betalade ju patronen det gick inte Ã¥ förklara att pumpen reder ut en eller 2 kalla dagar om den fÃ¥ stÃ¥ och trampa utan Ã¥ köra tillskottet Ã¥ att det va dyrare Ã¥ köra med tillskott värme än utan + att
spets värmen gå ju lika lätt å fixa med tex ett fläckt konvektor ellement som en elpatron.

känner flera som plockat ut säkringarna ur sina elpatroner  Ã¥ dom pÃ¥ stÃ¥r att pumpen vil ju ha mer värme men den i regel klarar upp det utan  hjälp

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #9 skrivet: 24 januari 2005, 21:09:05 »
hej..
om du kan försök skaffa riktiga ellement som farsan skulle ha uttryckt det inte dom platta som finns nu
ett "riktigt" gammel sortens karm ellement  har minst dubbel verknings grad mot ett platt ellement ..

fast dom är tyvär inte lätta å få tag på

får du lite effekt ur dina ellement så sätt fast ett fläktkonvektor ellement i slutet på din element slinga
så får du fart på systemet dom e grymt effektiva...
sätter du det först så få du knappast köra det för det kommer att kyla ner uttempen rejält
min granne har så å han tycker det elementet e skit för det tar all värme på stigen,försökte förklara att det måste nog sitta sist i systemet för det ska funka men det går inte prata med han..

han kör en vanlig markslinga på 3-400 m i sitt sommar i hus
samma sak med elpatronen som han satte in i värme pumpen  för Ã¥ fÃ¥ tillskotts värme med den mÃ¥ste han köra för han betalade ju patronen det gick inte Ã¥ förklara att pumpen reder ut en eller 2 kalla dagar om den fÃ¥ stÃ¥ och trampa utan Ã¥ köra tillskottet Ã¥ att det va dyrare Ã¥ köra med tillskott värme än utan + att
spets värmen gå ju lika lätt å fixa med tex ett fläckt konvektor ellement som en elpatron.

känner flera som plockat ut säkringarna ur sina elpatroner  Ã¥ dom pÃ¥ stÃ¥r att pumpen vil ju ha mer värme men den i regel klarar upp det utan  hjälp


Det hela beror ju på hura man ser på saker o ting. Om man tycker att den gamla sortens radiatorer är snygga så kan man köpa sånna nya om man vill, så svårt att få tag på dom är det ju inte. Tycker man inte dom är snygga så kan man få samma effekt ur ett nyare platt om man bara köper rätt längd & antal paneler.
Det där med din granne förstod jag inte, men det kan vi ta i en annan tråd.
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

jockefors

  • Gäst
jockefors
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #10 skrivet: 24 januari 2005, 21:24:55 »
hej..LOL
joo det e så att grannen har sitt fläktkonvekror element först i sin anläggning å det kyler ut vattnet så dom andra ellementen knappt få nått å värma med
som jag förstått det så ska ett sånt ellement hällst sitta i sluten inan pumpen

det andra va mest för Ã¥ visa att gubben inte gÃ¥r prata med  =) tvär tjurig det e förnamnet

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #11 skrivet: 25 januari 2005, 10:14:35 »
hej..LOL
joo det e så att grannen har sitt fläktkonvekror element först i sin anläggning å det kyler ut vattnet så dom andra ellementen knappt få nått å värma med
som jag förstått det så ska ett sånt ellement hällst sitta i sluten inan pumpen

det andra va mest för Ã¥ visa att gubben inte gÃ¥r prata med  =) tvär tjurig det e förnamnet

Om man har ett två rör system så kan det väll inte spela nån roll var man plaserar konvektorn.
Han har nog ett enrörssystem, men ska det verkligen ställa till det?
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4360
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #12 skrivet: 25 januari 2005, 10:25:39 »
Såvida inte allt flöde går genom konvektorn, då kan det bli klent längre bort.

Avhjälps väl bäst med korrekt instrypning...
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #13 skrivet: 29 januari 2005, 15:06:07 »
En liten uppdatering och en fråga.

Jag är i slutet av offert svängen och har några på kort listan, bl a IVT C9 HT pga oron för radiator storlekarna.

fråga:
några offerter erbjder 160 mm rör och några 114 mm,
är det något jag skall ta hänsyn till?
För / nackdelar ?

M V H
Erland
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Hur beräkna Värme/radiator behov?
« Svar #14 skrivet: 29 januari 2005, 15:50:43 »
Hmmm lite osäker är det borran du menar?
Då finns det nog inga nacdelar, skulle va om slangen blir svårare att få ned, men det är väl borrarn som ska fixa det... klolla bara så det blir rätt djup och att slangen också får rätt längd..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!