Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Behöver hjälp att veta hur mycket huset förbrukar inför vpinstallation  (läst 16578 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej

Vi behöver hjälp att veta hur mycket huset förbrukar. Dom installatörer jag pratat med säger alltimellan 60 och 74kwh när jag beskriver huset på samma sätt för dom.
Spontant känns det som att den som säger 60 antingen är för optimistisk eller säger en låg siffra för att kunna offerera en mindre VP och kortare slang?

Huset är ett äldre hus, byggår okänt men räkna med början av 1900-talet, nånstans då är det även utbyggt.
Två våningar, ca 95kvm per våningsplan, som ska vara fullt uppvärmda (vi vill ha åtminstone 22-23 grader inomhus)
Källare under hela huset men det är "bara" tvättstuga, förråd, matkällare osv där nere så det räcker med runt 19 grader där nere.
Tilläggsisolerat på fasaden för ca 20 år sen, samtidigt sattes tre-glas fönster in överallt men drivningen gjordes tyvärr inte rätt så det blåser in lite runt fönstrena. Detta ska åtgärdas men "att-göra-listan" är lång så tidsplan för drivning finns ej ännu
Sågspån mellan övervåning och vind, ca 15-20 cm. Planerar att spruta in lösull ovanpå detta, vad tror ni om 30cm, eller ska man lägga in mer när man ändå håller på?

Det finns ingen info om tidigare värmebehov att gå på då det var ved och bara delar av huset varit uppvärmt.

Det lutar åt markvärme under åkermark och tänkte även lägga ner en hel del extra meter slang för att öka chanserna till effektiv uppvärmning.

Solfångare finns på taket nu och dom får gärna kopplas in för att sköta varmvattenbehovet på sommaren.

Vad tror ni? Hur många kWh ska man kalkylera med per kvm? Det blir olika siffror för dom två bostadsvåningarna och en lägre för källaren.

Mottager tacksamt expertisens hjälp.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
I ett så gammalt hus ska man inte använda mineralull utan cellulosabaserad isolering.

För övrigt låter både 60 och 74 kWh/m2 och år väldigt lågt, dessa siffror stämmer bättre med ett nybyggt hus.
Om man tar 95 x 3 x 74 blir det totalt 21000 kWh/år, och det låter otroligt lite.

Jag skulle gissa att värmebehovet ligger närmare 100-120 kWh/m2 och år för ditt hus.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Varför ska man inte ha mineralull? Är det för fuktavvisande egenskaper?

När jag sökt runt efter info om beräkningar så har jag hittat siffror på t.ex. 41 för nya hus, är det också glädjekalkyl menar du?

Men källaren ska man väl inte räkna 74kwh på eftersom den inte ska vara fullt uppvärmd?

100-120, är inte det mer för hus som är helt original, dvs utan isolering på väggarna och med 1 eller 2 -glasfönster?
Vi har bott i ett sånt hus en vinter, med en värdelös kombipanna som värmdes med ved. Det huset behövde mycket jobb med isolering och värmesystem.

Vad tror du om att lägga ner många meter mer slang för att få upp effektiviteten, det låter som helt rätt att göra eftersom det då är mer "yta" som värmer upp slangen och vätskan i slangen.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ska man använda mineralull ska man även se till att huset är tätt (plastat) på insidan. Cellulosabaserad isolering släpper på ett helt annat sätt ut fuktigheten genom väggar och tak, där man med mineralull riskerar fuktansamling och frysning i isoleringen.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Men källaren ska man väl inte räkna 74kwh på eftersom den inte ska vara fullt uppvärmd?
Det beror mest på vad du har för isolering i källargolv o väggar.
19 °C i källaren är hög temp där i mitt tycke, behöver du verkligen det?
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
En gammal källare kan dra mer energi än vanlig boyta, ingen isolering, värmen leds rakt ut i marken via betongen.
Luften som omger ytorna ovan jord leder inte värme på samma sätt som jord, även om luften är kallare än marken.
Och 19 C är ju nästan fullt uppvärmt, jag har 10-15 C i min källare.

41 kWh/m2 är väl snudd på passivhus?
Undrar om du inte blandar ihop energibehov med max effektbehov (kWh resp kW)?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Jag vet inte mycket mer om förbrukningen är att jag läst vissa som har 41, och andra har högre, men jag har inte hittat någon som skrivit att dom har uppåt 90.

Det hade varit väldigt intressant att få information om någon som har ett äldre hus och värmepump, och höra vad dom har gjort med isolering, fönster, gradantal inne osv. Och sen se hur mycket dom förbrukar.

Ni vet ingen här på forumet som kan ha något hus som är lika gammalt? Kanske någon som jag kan pm:a och fråga?

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
I källaren finns både frysboxar, tvättstuga och tvätttorkrum så man är där ofta, att ha 10 grader då känns inte mänskligt. Är det en källare som man i stort sett aldrig besöker så har man såklart så kallt.

Att värmen smiter ut lätt via betongen känns rimligt så det är kanske bättre att räkna lika många kWh där som i bostadsytorna.

Ang kw och kWh så är jag lite osäker på skillnaden, men jag tror jag lärt mig att kWh är hur mycket huset förbrukar, och kw är hur mycket el t.ex. värmepumpen förbrukar i el (det man betalar för)
Stämmer det eller är jag ute och cyklar nu?

Tråkigt att installatörer beräknar så fel. Går man bara på deras riktlinjer så känns det som om man får se elpatronen hoppa in titt som tätt runt december, januari, februari och mars, och helst ska den ju aldrig användas.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om du använder en kW i en timme så får du en kWh, använder du två kW i en timme så blir det två kWh. Det är effekten (kW) gånger tiden (timme) som ger hur många kWh du får. Och det är kWh som du betalar för.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ok, typ tvärtom mot som jag trodde alltså.

Men som exempel om huset förbrukar 95kvm x 3 våningar x 90kwh = 27000kwh, då vill värmepumpen ha ca 12000kw el? Hur många kw el värmepumpen vill ha styrs av copvärdet va? Och cop värdet styrs av bla hur lång slang/djupt hål man har?

Vad är ett riktmärke för copvärdet?  Man räknar väl husets behov av kwh/cop=kw el som gÃ¥r Ã¥t?

När skriver man enheten kw istället för kwh? Bara när man beskriver hur mycket el man betalar för?

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
kW=effekt när du ska beskriva "styrkan"
kWh= energi  hur lÃ¥ng tid du har arbetat med "styrkan
Bergvärme pump cop 3 - 4
Luft/vätska cop 2-3
Husets förbrukning av energi räknas i kWh
Räkneexemplet visar årsförbrukningen och en bergvärme vill ha ca 10 000 kwh för att ersätta dina ca 27 000 kWh som huset förbrukar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
Jag vet inte mycket mer om förbrukningen är att jag läst vissa som har 41, och andra har högre, men jag har inte hittat någon som skrivit att dom har uppåt 90.

Det hade varit väldigt intressant att få information om någon som har ett äldre hus och värmepump, och höra vad dom har gjort med isolering, fönster, gradantal inne osv. Och sen se hur mycket dom förbrukar.

Ni vet ingen här på forumet som kan ha något hus som är lika gammalt? Kanske någon som jag kan pm:a och fråga?
Mitt hus är byggt 1938. Jag har bergvärme och har isolerat huset efter VP installationen. Har beskrivit vad ändringarna gav i några andra trådar. Den här senast: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=57050.msg593249#msg593249
Du får gärna PMa mig
« Senast ändrad: 05 november 2014, 17:20:44 av bopakoster »
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad jagarjag

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 63
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
kW=effekt när du ska beskriva "styrkan"
kWh= energi  hur lÃ¥ng tid du har arbetat med "styrkan
Bergvärme pump cop 3 - 4
Luft/vätska cop 2-3
Husets förbrukning av energi räknas i kWh
Räkneexemplet visar årsförbrukningen och en bergvärme vill ha ca 10 000 kwh för att ersätta dina ca 27 000 kWh som huset förbrukar.

Ok tack
Då är det bara pumpens storlek som man säger i kw. Allt annat skriver man i kwh när det gäller vp?

Utloggad lob

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nälden
  • Antal inlägg: 134
  • Karma +0/-0
Hej
Jag har ett lika stort hus. Byggt i lbtg och med 30 cm spån på vinden. Vanliga gamla tvåglasfönster. Bor i södra norrland(Jämtland). Körde första vintern på elpanna med en total förbr. 48000 kWh/år(förbrukningen omräknad till helår). Har sedan kört en 11 kW värmepump med en genomsnittlig förbr. på 21000 kWh/år. Håller 15 grader i källaren där jag har tvättstuga/torkrum och verkstad. Övriga två våningar 20 grader(takhöjd båda planen 250 cm). Pumpen är lite för liten och spetsar från ca -10. Vet inte om detta var någon hjälp men fråga gärna om det är ngt jag glömt.

/ LOB
Nibe 1255. 175+150 m borra.  270 kvm Siporexhus. Startförbrukning 48 000 kWh-20000 kwh(med IVT E11)
 Nälden-Jämtland

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
En sån gammal kåk kan nog dra runt 150 kwh per m2 och år skulle jag gissa på.
En 13 kw vp  och 2 hÃ¥l pÃ¥ ca 150mst aktivt är det minsta du bör har tycker jag
om du skulle behöva 65-50 vid DUT.
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!