Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Bergvärme eller Luft/vatten?  (läst 19580 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #15 skrivet: 03 februari 2016, 09:34:42 »
Kostar det inte ungefär samma att byta kompressor pÃ¥ en utedel som en bvp? SÃ¥ledes borde slitagekostnaden vara  densamma.

En bergvärmeanläggning är dyrare engångskostnad tack vare borrhålet men en lägre driftkostnad tack vare lägre elförbrukning. Kollade lite snabbt på nibes sida och bvp och llvp låg i samma prisnivå. Så frågan rent ekonomiskt är ju egentligen bara hur lång tid det tar att tjäna in borrhålet tack vare lägre elförbrukning.

Tar det 10-20 år så kanske man kan fråga sig hur det ser ut då. Kanske har solceller kommit så långt att det är mer lönsamt att köra solceller+elpatron, vem vet?
En luft/vatten kompressor slits antagligen mera eftersom den jobbar med högre lyft dvs kallare på ingående sidan jämfört med en bergvärme vp. Vi är faktiskt inte ute på tomten på vintern annat än när vi skottar snö känns det som i alla fall. Annars är vi ute en hel del med skoter och skidor och en hel del i gympa skor efter som jag löp tränar en hel del oavsett väder men inte på tomten den är för liten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad TheMillfield

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #16 skrivet: 04 februari 2016, 12:00:46 »
TS här...

Många åsikter blir det. Om jag ska sammanfatta:

- Placeringen av en eventuell utedel är inget problem, vare sig estetiskt eller vad gäller oljud, så den aspekten går bort. Buller inomhus är heller ingen faktor för mig, den kommer stå i ett pannrum.

- Det finns väl inget solklart stöd för att en LVVP håller sämre än en BVP och skillnaden i pris när den väl ska bytas är inte stor. Så där är de fortfarande relativt lika.

- Jag har radiatorer och då skrev någon att LVVP inte är lika bra som BVP eftersom det krävs hög temp. Det skulle ju tala emot LVVP för alla som inte har golvvärme, och det har jag inte hört förut. Alla VP mår väl bäst av att köras mot långtemp, det är vi nog överens om, men de funkar ju även på högtemp-system. Där skulle jag gärna vilja har fler kommentarer, för är det så att LVVP verkligen är så mycket sämre med radiatorer än BVP är det ett viktigt argument som kanske avgör hela saken. Men jag har som sagt inte hört det förut.

Så vad återstår då? Ja, BVP är dyrare att installera, och borrhålet kanske höjer husets värde något. Men i Stockholm är det så många andra faktorer som styr, men visst, detta får man ta med i kalkylen. En BVP är också lite effektivare än LVVP, men på mina breddgrader lär väl inte heller den skillnaden vara jättestor. Det vore intressant om någon hade siffror på effektiviteten på BVP och LVVP i Stockholmsklimat. Hur stor är skillnaden i kronor och ören per år, allt annat lika?

Detta kokar alltså ner till frågan huruvida en merkostnad på kanske 50000 kr för BVP (med borrning alltså), kompenseras av den högre effektiviteten och det något högre huspriset vid en försäljning (där väl ingen egentligen kan säga hur mkt det handlar om). Vad gäller effektiviteten så ska en BVP vara väääldigt mycket mer effektiv för att tjäna in mellanskillnaden inom en rimlig tidsram (dvs innan vi alla sitter med fusionsreaktorer i villorna).

Att BVP är "bättre" än LVVP är alltsÃ¥ jag med pÃ¥, men jag skulle vilja ha lite kvalificerade argument där merkostnaden för BVP kan räknas hem, och i sÃ¥ fall hur. Jag tror inte att LVVP bara säljs till folk som har svÃ¥rt att borra. Men jag kanske har fel. Och dÃ¥ borrar jag gärna. Men inte bara för att alla andra gör det... 

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #17 skrivet: 04 februari 2016, 12:05:37 »
Det är inte så att en luft/vatten inte fungerar med radiatrorer och hög temp. Det som händer är att kompressorn stannar när det är som kallast och all uppvärmning görs med elpatron. Beroende på förutsättningarna så ger det en merkostnad på kanske ett par tusen kWh per år som oftast missas i beräkningsprogrammen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad TheMillfield

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #18 skrivet: 04 februari 2016, 15:54:59 »
Det är inte så att en luft/vatten inte fungerar med radiatrorer och hög temp. Det som händer är att kompressorn stannar när det är som kallast och all uppvärmning görs med elpatron. Beroende på förutsättningarna så ger det en merkostnad på kanske ett par tusen kWh per år som oftast missas i beräkningsprogrammen.

Menar du alltså att en LVVP klarar av kallare temperaturer utan att spetsa med el om man han golvvärme jämfört med om man har radiatorer? Jag har surfat enormt mycket om värmepumpar och pratat med installatörer men aldrig stött på denna aspekt. Dvs att värmesystemet i huset avgör om man bör ha BVP eller LVVP. Om man förlorar så mycket som ett par tusen kWh per år vore det konstigt om det missas i alla kalkyler. Det är ju 10% på ett normalt hus.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3883
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #19 skrivet: 04 februari 2016, 18:18:26 »
Jag har två hus med luftvattenpumpar. Jag gillar inte bullrande kompressorer inomhus.

Vilket som är bäst ekonomiskt över lång tid...har jag inte reflekterat över.
Mycket kan hända på ex. 20 års tid......så det blir nog gissningar....om luft eller berg är billigast.

Båda alt. har för- och nackdelar.
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad GabrielH

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Eslöv
  • Antal inlägg: 450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #20 skrivet: 04 februari 2016, 18:29:11 »
Det var inte radiatorer i allmänhet, utan radiatorer anpassat för högtemperatursystem som var olämpliga för värmepump, och LVVP i synnerhet.

Har du radiatorer med liten värmeavgivande yta måste temperaturen vara hög för att de ska avge tillräckligt med energi (värme).

Desto mindre temperaturen måste 'lyftas', desto bättre fungerar en värmepump. Med bergvärme har du i förhoppningsvis inte lägre än nollgradigt vatten in till värmepumpen. Denna temperatur ska höjas till kanske 60 grader i ditt radiatorsystem. Med LVVP så kan det vara -10 grader i luften, som ska höjas till 60 grader.
107+92 m² enplansvilla med källare i mellanskåne.
EcoEl 1550 + EcoAir 105 V3. Logger 2020 installerad nov -15

Tidigare ägarens elförbrukning 26800 kWh sista året då värmepumpen (förmodligen) mest stått i larmläge.

2015 total förbrukning 16046 kWh
2016 total förbrukning 17767 kWh - katastrofal inledning av året med 3266 kWh i Januari.
2016 total förbrukning 17060 kWh, varav värmepump 9497 kWh

2 st Fresh Intellivent drift 24/7 för att hålla nere radonhalten. Ersatt med FTX 12 Jan 2016. Förväntar mig märkbart lägre elförbrukning.

Outline aluklädda 3-glasfönster u=1,2 på markplan 12 Dec 2016.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #21 skrivet: 04 februari 2016, 18:41:23 »
Menar du alltså att en LVVP klarar av kallare temperaturer utan att spetsa med el om man han golvvärme jämfört med om man har radiatorer? Jag har surfat enormt mycket om värmepumpar och pratat med installatörer men aldrig stött på denna aspekt. Dvs att värmesystemet i huset avgör om man bör ha BVP eller LVVP. Om man förlorar så mycket som ett par tusen kWh per år vore det konstigt om det missas i alla kalkyler. Det är ju 10% på ett normalt hus.

Du verkar förvånad över att säljare av lvvp inte berättat nackdelarna..?
Du har många "visst si och så, men inte sååå stor skillnad väl...?"
Många bäckar små och del floder, säger jag...
Detta borde kollas här pÃ¥ forumet kanske men jag misstänker att merparten alla  som skaffat sin första vp i form av lvvp, med Ã¥ren uppgraderar till bvp...
Som att börja med moppe....
Man  sparar helt enkelt mer med bvp i de allra flesta fall, borran höjer lätt värdet pÃ¥ huset med mer än den kostar, iaf med dagens mer kunniga husspekulanter,  och kanske energideklarationerna här hjälper till.
Dessutom är lvvp mindre robusta dels pga avisningsproblemet, dels pga utedelen med bla känslig elektronik i svÃ¥r utemiljö. FrÃ¥gar du försäkringsbolagen  ligger lvvp o llv över bvp i skadestatistiken om jag inte minns helt fel.
« Senast ändrad: 04 februari 2016, 18:47:16 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad TheMillfield

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #22 skrivet: 04 februari 2016, 21:01:25 »
Du verkar förvånad över att säljare av lvvp inte berättat nackdelarna..?
Du har många "visst si och så, men inte sååå stor skillnad väl...?"
Många bäckar små och del floder, säger jag...
Detta borde kollas här pÃ¥ forumet kanske men jag misstänker att merparten alla  som skaffat sin första vp i form av lvvp, med Ã¥ren uppgraderar till bvp...
Som att börja med moppe....
Man  sparar helt enkelt mer med bvp i de allra flesta fall, borran höjer lätt värdet pÃ¥ huset med mer än den kostar, iaf med dagens mer kunniga husspekulanter,  och kanske energideklarationerna här hjälper till.
Dessutom är lvvp mindre robusta dels pga avisningsproblemet, dels pga utedelen med bla känslig elektronik i svÃ¥r utemiljö. FrÃ¥gar du försäkringsbolagen  ligger lvvp o llv över bvp i skadestatistiken om jag inte minns helt fel.

Som sagt, jag tror kanske att andra faktorer än ett borrhål styr priset mer i Stockholm, där en villa kostar 7-8 mnkr.

Och det är så klart inte enbart säljare av LVVP jag pratat med utan säljare av både BVP och LVVP. Även Energimyndigheten har uttalat sig i ämnet. Om valet mellan BVP och LVVP vore så enkelt som många här verkar tycka känner jag att fler utanför detta forum borde vara på samma linje, att BVP alltid är bättre och billigare i längden. Men den bilden tycker jag mig inte se. Det är bara logik; om LVVP slits ut så fort som ni säger, drar så mycket mer ström och passar sämre med gamla radiatorsystem borde man sälja ganska få av dem. Men så är det inte. Och dessutom har många märken både BVP och LVVP i sortimentet, till ungefär samma pris. Och vad jag vet marknadsförs inte LVVP som "det sämre" alternativet utan som just ett alternativ för den som bor på i södra och mellersta Sverige.

Jag får helt enkelt bilda min en egen uppfattning när jag fått offerterna och haft möjlighet att räkna själv på alternativen.

Tack för alla tips!

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #23 skrivet: 04 februari 2016, 21:08:40 »
Den som har något som totalt sett kanske kostar bara hälften kommer naturligtvis alltid att sälja någorlunda.
En del har helt enkelt inte pengarna eller vilja eller möjlighet att låna upp dem, så vad ska man göra då?
Nu är det inte alla som har koll på vad saker o ting kostar när de tittar på hus, men de flesta har iaf hört att bvp brukar ge låga driftskostnader. Dessutom klarar de flesta att förstå en utprintad historik över husets elförbukning, som mäklaren idag måste ange.
Bara för huset kostar 8 lånade mille struntar ju inte folk i den andra stora årliga utgiften; uppvärmingen. Inte nu längre.
Räkna pÃ¥ nu när du har hört argumenten!  tummenupp
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Kloge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 399
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja tack
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #24 skrivet: 05 februari 2016, 07:54:33 »
Jag bor visserligen i Skåne men här är det mestadels plusgrader på vintern så min luft/vatten jobbar med liknande temperaturer som en bergvärmepump. Mitt hus har lågtempelement så jag klarar mig ner till -15 innan elpatronen får hjälpa till,eldar jag i kaminen så har jag klarat -21 som kallast utan elpatron.

Skulle något gå sönder så finns allt lätt tillgängligt på bekväm arbetshöjd och inte 170 m ner i backen.
Har en bekant som måste fylla på sin slinga en gång om året och installatören hittar inte någon läcka. Inte kul om det är en sten som ligger och gnager på slangen eller en skarv som börjar bli dålig.
Dessutom har min bekant ett borrhål som inte ger så mycket energi,de har ofta minusgrader i slingan och en hel del elpatron. Faktiskt är det så att de har en högre energiförbrukning än jag och vi har ganska lika hus.

Det hade varit intressant att veta hur ofta eller sällan en slinga börjar läcka efter ett antal år eller att borran inte är så bra som kalkylen lovar. Sc:,h
Hus på 120 m2 i 1,5 plan med källare byggt 1937. Sedan vintern 2014 även uppvärmning av uterum ca 25m2 med både vattenburet och elelement
Handöl 33T täljstenskamin
Mitsubishi Ecodan 14 kw
Innedel EHST 20C-YM9A.UK
Utedel  PUHZ RP100 YKA.
Installerad 29/5-2012
---------------------------------------------------------
2023 Vp 7794 kwh
2022 Vp 7816 kwh
2021 Vp 9610 kwh
2020 Vp 8400 kwh
2019 Vp 8532 kwh
2018 Vp 8868 kwh
2017 Vp 9171 kwh
2016 Vp 9225 kwh
2015 Vp 7929 kwh 
2014 Vp 7142 kwh 
2013 Vp 8241 kwh 
2012 Vp 3458 kwh  (7 mÃ¥n)

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #25 skrivet: 05 februari 2016, 08:23:59 »
En bra luftvatteninstallation är bättre än en normal bergvärme installation om utetemperaturen är -9 eller varmare.

Inloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #26 skrivet: 05 februari 2016, 09:40:24 »
Hur är det dÃ¥ med en bra bergvärmeanläggning kontra en normal LLVP  Sc:,h
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #27 skrivet: 05 februari 2016, 10:05:38 »
Låter hel skumt om en luft vatten skulle vara bättre vid -9 grader ute har för mig att runt +5-7 grader brukar dom vara ungefär likvärdiga om man räknar med 0 in på berg vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #28 skrivet: 05 februari 2016, 10:13:46 »
En lvvp är sämre redan pÃ¥ ritbordet även vid varmare än -9 i Sverige ,  beror ju pÃ¥ att vi inte har klimat som i öknen eller ens mellaneuropa utan en massa vatten som fryser i förÃ¥ngaren.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Bergvärme eller Luft/vatten?
« Svar #29 skrivet: 05 februari 2016, 10:16:25 »
Har man läckande bvkollektor så fungerar det inte bra alls.
Dock mycket ovanligt om man ser till vad folk har problem med på detta forum.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!