Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: LÃ¥g effekt pÃ¥ VP?  (läst 3086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
Låg effekt på VP?
« skrivet: 06 mars 2006, 08:36:12 »
Efter att ha loggat både temp och el, samt bytt växelventilsinsats och justerat flödet i VB kan jag nu börja analysera datat.
Jag ser då att min 6 kW tillskottspatron höjer temperaturen ca 150% av vad VPn höjer tempen på VB! Eftersom min pump skall vara på 5 kW (1,8 kW nominell el effekt) så borde det bara vara 120%.

Tittar jag på el-loggen ser jag att jag har en kosumtion på 1750W respektive 7300W då VP eller VP+TS går. Om jag antar att pumpar och annan elektronik drar ca 50-100W, så ser det ut som om VPn drar kring 1700W och TS 5500W (inte orimligt om min nätspänning in bara är 91% av märkspänning för TS/VP, tex 220V istället 240V fasspänning).

Men om jag skall lita pÃ¥ temploggarna sÃ¥ ger VPn bara 2/3 av TS  värmeeffekt (8 ºC jämfört med 12 ºC deltaT), dvs jag fÃ¥r ut 3600 W värme ur VPn eller en verkningsgrad pÃ¥ 2,1! Är inte det lite lÃ¥gt vid VB 45 ºC, KBin 0 ºC, VB-deltaT 8 ºC, KB-deltaT 2 ºC?

Är mina uträkningar riktiga? Och i så fall varför är verkningsgraden så låg? Vad kan förklarar detta?
Här är ett utdrag ur min templogg. VB-givarna sitter före kondensorn, efter kondensorn och efter TS-patron.
(Röda kurvan är VV)

« Senast ändrad: 06 mars 2006, 08:38:03 av HerrBrun »
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg effekt på VP?
« Svar #1 skrivet: 06 mars 2006, 09:00:56 »
50 -100 W för pumpar och elektronik är för lÃ¥gt räknat. Enbart köldbärarpumpen drar mer äna 100 W. 200 W är nog rimligare. 

Borde inte temperatur före och efter kondensor vara densamma när elpatronen inte är inkopplad? Det ser ut att vara en skillnad på en grad om jag har tolkat diagrammet rätt. Prova med 3 kW på tillsatsen och jämför temperaturskillnaden med den för 6 kW. Det kan vara felvisninga av temperaturerna som är problemet.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Låg effekt på VP?
« Svar #2 skrivet: 06 mars 2006, 09:30:18 »
50 -100 W för pumpar och elektronik är för lÃ¥gt räknat. Enbart köldbärarpumpen drar mer äna 100 W. 200 W är nog rimligare. 

Borde inte temperatur före och efter kondensor vara densamma när elpatronen inte är inkopplad? Det ser ut att vara en skillnad på en grad om jag har tolkat diagrammet rätt. Prova med 3 kW på tillsatsen och jämför temperaturskillnaden med den för 6 kW. Det kan vara felvisninga av temperaturerna som är problemet.

Även med högre förbrukning på pumpar hamnar VPns COP bara på 2,3. Är det normalt vid dessa temperaturer? Var kan man hitta typiska COP kurvor plottade mot tex VB-temp vid ideala deltaT?

Jag har noterat diffen över TS också och den förbryllar mig. Ibland är den borta och ibland finns den där. Jag jämförde alla givare vid rumstemp innan montering, men det är klart att de kan diffa vid högre temp? Flödet är bara kring 1-2 l/s och det kan väl inte förklara en tidseffekt i detta diagram antar jag. Avsvalning av TS-patron kan förklara lite eftersom TS nu går varje halvtimme.
(Räknar man bort 1 grad från TS och använder 200W pumpeffekt mm så får man COP = 2,58)
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad GöranM

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Nässjö
  • Antal inlägg: 185
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar som fungerar ;)
    • Risabo.se
SV: Låg effekt på VP?
« Svar #3 skrivet: 06 mars 2006, 14:40:32 »
Hur många driftstimmar per år ?
Jag har ca 4000t och landar på 20000kwh med en 10kw pump i ett hus som nog är mer energislukande", firma hemma och ett gårdshus som drar lite hushållsel sommartid
Thermia Villa Classic 105 installerad dec 1999 i ett dragigt gammalt hus från 1943 på småländska höglandet.
450 m markslinga, feta radiatorer i ett överfallssystem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Låg effekt på VP?
« Svar #4 skrivet: 06 mars 2006, 14:41:17 »
Jag skulle nog vilja säga att deltaT för värmepatronen är 10,5 grader i stället för 12. Den blå linjen skulle säkerligen ha fortsatt ligga över den gröna om tillsatsen inte hade gått in så det är den nivån som bör användas som referens. Det gör saken betydligt bättre.

Vad är det för temperaturer på köldbäraren? 98 meter borrhål låter inte mycket till 5 kW. Är det några minusgrader in tappar pumpen ungefär 4 % för varje grads skillnad mot databladens utgångspunkt noll grader.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Låg effekt på VP?
« Svar #5 skrivet: 06 mars 2006, 14:56:50 »
Hur många driftstimmar per år ?
Jag har ca 4000t och landar på 20000kwh med en 10kw pump i ett hus som nog är mer energislukande", firma hemma och ett gårdshus som drar lite hushållsel sommartid
Vet inte. Har precis börjat logga om min primitiva styrdator CL300 lämnar inte ut uppgifter lättvindigt.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

Utloggad HerrBrun

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Vallentuna
  • Antal inlägg: 377
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar teknik i alla former
SV: Låg effekt på VP?
« Svar #6 skrivet: 06 mars 2006, 14:59:31 »
Jag skulle nog vilja säga att deltaT för värmepatronen är 10,5 grader i stället för 12. Den blå linjen skulle säkerligen ha fortsatt ligga över den gröna om tillsatsen inte hade gått in så det är den nivån som bör användas som referens. Det gör saken betydligt bättre.

Vad är det för temperaturer på köldbäraren? 98 meter borrhål låter inte mycket till 5 kW. Är det några minusgrader in tappar pumpen ungefär 4 % för varje grads skillnad mot databladens utgångspunkt noll grader.


Du har antagligen rätt, men det som förvirrar mig är att diffen mellan TS och VB-FR ibland är noll. Blir inte klok på den diffen.
KB-in ligger på 0 ºC efter en lång vinter då pumpen gått dygnet runt sen i December.
IVT Greenline Compact 5 installerad -98.
98 meter aktivt hål i berget. Dåligt isolerat hus från -55, med ca 200 kvm uppvärmd boyta. Total elförbrukning 28000 kWh.
VP (inklusive TS): 14000 kWh
HH-El: 14000 kWh

TS: ca 600 h/år <=> 3600 kWh/år <=> 25% av värmeel <=> 10% av Värmeenergi

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!