Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: nibe 1125 slÃ¥r aldrig ifrÃ¥n när man använder elpatron  (läst 1651 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gorgen68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Hej...
Monterade en elpatron i min 1125 nibe idag och det funkar bara bra men pannan slår ju aldrig ifrån? ska jag ändra några inställningar?? den gick dygnet runt förut utan patron men nu när patronen gör så att den kommer upp i rätt temperatur så borde den väl slå ifrån??? ja ja ja det är ju varmare men det blir dyrt!!!
« Senast ändrad: 06 januari 2010, 21:43:05 av gorgen68 »

Utloggad lubbis

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 562
  • Karma +0/-0
    • Lennarts Värmepumpssida
SV: !!
« Svar #1 skrivet: 06 januari 2010, 21:44:39 »
En normalt dimensionerad pump ska aldrig slå ifrån när det är så här kallt. Patronen ska gå in då och då och stötta när pumpen inte räcker till.

Min pump har nu gått 24 h/dygn i 14 dagar och stöttar med elpatron mellan 3 - 7h/dygn,


Hej...
Monterade en elpatron i min 1125 nibe idag och det funkar bara bra men pannan slår ju aldrig ifrån? ska jag ändra några inställningar?? den gick dygnet runt förut utan patron men nu när patronen gör så att den kommer upp i rätt temperatur så borde den väl slå ifrån??? ja ja ja det är ju varmare men det blir dyrt!!!
Har vårdnaden om dotterns Daikin XRH40 och Daikin Origo XRH 25 som värmer/kyler 1,5 plans hus på 170 kvm
Nu insatslägenhet med fjärrvärme men tidigare
5 kW IVT C5 med 92 m aktivt hål i Östergötland som värmer 100+40 m2 i ett plan. Tidigare oljeeldning ca 2,5 m3/år. Nu totalförbrukning på 12 500 kWh. http://www.abc.se/~m5938/

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Slår kompressorn ifrån?
Kanske du når maxtemp med elpatron!?

Om det är så är det bättre att köra med lös elradiator eller elda i kamin vid sprängkyla...
Men inte vräka på så mycket tillsammans kan vi knäcka elnätet, blir det helsvart då ligger vi pyrt till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad gorgen68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: !!
« Svar #3 skrivet: 06 januari 2010, 21:56:04 »
En normalt dimensionerad pump ska aldrig slå ifrån när det är så här kallt. Patronen ska gå in då och då och stötta när pumpen inte räcker till.

Min pump har nu gått 24 h/dygn i 14 dagar och stöttar med elpatron mellan 3 - 7h/dygn,


Ok... Tack för svaret!!! men borde den inte slå ifrån när rätt temperatur uppnåtts för det gör den ju när det inte är så här kallt? trodde nog att patronen bara skulle hjälpa till för att uppnå värdet sen skulle pannan slå ifrån men så var det inte...

Utloggad gorgen68

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Slår kompressorn ifrån?
Kanske du når maxtemp med elpatron!?

Om det är så är det bättre att köra med lös elradiator eller elda i kamin vid sprängkyla...
Men inte vräka på så mycket tillsammans kan vi knäcka elnätet, blir det helsvart då ligger vi pyrt till!
Hej... nej den går hela tiden:(

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Bra att den går hela tiden!

Ingen lek nu med den här kylan då kan tillskott behövas hela tiden..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!