Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme  (läst 41740 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
Hej alla!

Vad trevligt forum ni verkar ha här! Påminner lite om ett forum jag hänger mkt på, etanol.nu (ligger ner fn pga översvämningar i Köpenhamn..) Ni kan hitta samma mitt nick där.
Undrar ni över något om etanolkörning så ska jag försöka hjälpa till...

Jag får väl börja att presentera mig och mitt projekt;
Jag har en större villa (ska bli omkring 240m2 när den är klar), vid en sjö.
Har sedan länge planerat att dra in sjövärme så jag har ordnat vattenburen golvvärme och acktankar+vedpanna.
När jag hittade acktankarna hittade jag en större vp, en CTH, är den bekant..?
Det är en slags lektion i hur en vp borde byggas, enligt en forskargrupp på Chalmers under 80-talet när hela vp-branschen kom i vanrykte.
Den är rätt kraftig, drar 6kw eller så bara i el om jag inte minns fel.
Den har suttit i källaren på ett bostadsrättshus och återvunnit ventilationsvärme vad jag förstod, tills ägarna ville ha ytan till bordtennisbord eller nåt...Kanske var de aldrig nöjda med funktion pga klåpar installation och valde bort den. huvuddunk

Iaf. någon som har någon info om den (blå hammarlack på utsidan och endast reläer utan elektronik på insidan)?
En manual hade suttit extremt fint! ::)

Jag har nu  Ã¤ntligen tagit mod till mig och bett sjöägaren om tillstÃ¥nd att lägga ut en slang, och enligt kommunen ska det vara OK, bara man söker tillstÃ¥nd och ritar in allt pÃ¥ karta osv.

Den första frågan som har dykt upp är hur jag enklast räknar ut hur lång sjökollektor jag behöver för huset och pumpen?

Jag hittade http://www.vpw2100.com och enligt det programmet är schablonbehovet inkl hushålls el 35300 kWh.
Jag räknar efter egen uppskattning att huset borde dra ca 25000 Kwh inkl hushållsel, då det med nuvarnde boyta drar omkring 20000 på ren el. (ca 120 m2). Jag bygger till uppåt och kommer att ha ca 50cm isolering i taket + 3-glasfönster av modernt snitt.

Uppskattad energiförbrukning enligt http://www.vpw2100.com är:
Toppeffekt: 7.2 kW

Uppvärmning: 14000 kWh
Hushållsel: 6500 kWh
Varmvattenbehov: 4500 kWh
Energiförbrukning totalt: 25000 kWh

Scahblon enligt (SEV): 35300kWh

Jag vill absolut inte lägga ut för lite slang utan ha en ganska rejäl marginal, ngt som jag förstått de flesta här rekommenderar också. Pumpen är ju rejält tilltagen också så jag antar att man bör undvika att sätta dit för liten kollektor för den med.

Hur lång kollektor bör jag beställa?

Så, vad säger panelen, hur ska jag börja..? Jag har fått tag på en kollektortillverkare i närheten, Pemtec, så själva utläggningen kommer troligtvis att gå smidigt mha båt och snurra.
Sjön är mellan 2 och 6 meter djup i det aktuella området och jag har redan grävt ned 40mm vattenslang till stranden.
Jag vill göra så mycket som möjligt av jobbet själv och helst bara tillkalla en kyltekniker när/om jag måste ordna kylmedium i själva pumpen.

Tacksam för all input, här verkar finnas kompetens sÃ¥ det räcker och blir över!  Thumbsup

MVH/
karlmb




« Senast ändrad: 04 juli 2011, 20:19:01 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2011, 20:23:20 »
Strömmar vattnet?  om inte sÃ¥ kan man rÃ¥ka ut för att det bildas is runt slangarna och man lyckas knappt hämta upp ngt alls.  Vet ställen där det hänt.

6kw kolvkompressor med R22 eller kanske R12  som är 30 Ã¥r gammal ,  njaa  köp en ny maskin.  Det kommer bli bättre *vinkar*

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2011, 20:37:50 »
Strömmar vattnet?  om inte sÃ¥ kan man rÃ¥ka ut för att det bildas is runt slangarna och man lyckas knappt hämta upp ngt alls.  Vet ställen där det hänt.

6kw kolvkompressor med R22 eller kanske R12  som är 30 Ã¥r gammal ,  njaa  köp en ny maskin.  Det kommer bli bättre *vinkar*

Det är en rätt stor sjö och lite flöde är det nog från två håll tom. Kan inte tänka mig att det är en olämplig sjö för projektet.
Gammal..? OK, men är det i princip något som är betydligt bättre idag?
Jag tänker mig gällande logiken, ngn form av PC-PLC styrning i slutändan, sånt är ju rätt enkelt idag.
Vad har mer utvecklats sedan 80-talet?
Ljudnivå kan förstås visa sig bli ett problem, men den ska stå i en liten källare som man normalt inte vistas i, med rätt bra ljudisolering uppåt.
En kompressor kan man vid behov väl plocka från en butikskyl, de ser väl likadana ut idag som för 30 år sedan?
Att jag trots allt vill försöka beror kanske på att jag brukar få ihop det mesta, har renoverat bilar och motorer så det borde inte bli så svårt tror jag... :)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #3 skrivet: 04 juli 2011, 21:17:30 »
Var nere i källaren nu, förkortningen CTH kan även tydas ut: "Cold To Heat"
Ingen klocka som ringer..?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #4 skrivet: 04 juli 2011, 21:20:59 »
DÃ¥sÃ¥  bara att satsa dÃ¥ :)

Kyltekniken är den samma idag som dÃ¥ det begav sig, men dagens kompressorer är lite bättre.  Du fÃ¥r nog problem att fÃ¥ tag i köldmedium om du har R22 eller R12  eftersom dem är förbjudna.

Jag skulle ta en scrollmaskin  tyst och effektiv  men dÃ¥ fÃ¥r du ju inte pyssla förstÃ¥s.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #5 skrivet: 04 juli 2011, 21:43:35 »
DÃ¥sÃ¥  bara att satsa dÃ¥ :)

Kyltekniken är den samma idag som dÃ¥ det begav sig, men dagens kompressorer är lite bättre.  Du fÃ¥r nog problem att fÃ¥ tag i köldmedium om du har R22 eller R12  eftersom dem är förbjudna.

Jag skulle ta en scrollmaskin  tyst och effektiv  men dÃ¥ fÃ¥r du ju inte pyssla förstÃ¥s.

 :D SÃ¥ ska det lÃ¥ta!
Jo, jag förstår att några procent effektivare kanske kompressorer kan vara.
Helt säkert är det nog R22 eller R12, men går det inte att bygga om och byta till lagliga grejor?
Kompressorn är ev ändå kass, så systemet ska ju öppnas.
Jag vill, jag villl! *roflmao*
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #6 skrivet: 04 juli 2011, 22:41:26 »
Skulle man rentav kunna få tag på en scroll-kompressor...?
Var köper man kompressorer?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #7 skrivet: 04 juli 2011, 22:56:26 »
ahlsell  dahl  kylma refrico   thermia massor av ställen

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #8 skrivet: 04 juli 2011, 23:08:54 »
OK, tack för listan.
Finns det något principiellt som hindrar att man går från gammal kolvkompressor till modern scroll?
Är kolv billigare eller det ingen större skillnad?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #9 skrivet: 05 juli 2011, 08:27:13 »
Var nere i källaren nu, förkortningen CTH kan även tydas ut: "Cold To Heat"
Ingen klocka som ringer..?

Eller Chalmers Tekniska Högskola...


Jag skulle tro att ett kompressorbyte och ombyggnad till vatten/vatten kostar ca 50 000:- För ytterligare 10 000:- får du en ny 15kW Nibe med modernare styrsystem, nya pumpar och ventiler, flera års garanti, etc.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #10 skrivet: 05 juli 2011, 10:23:30 »
Var nere i källaren nu, förkortningen CTH kan även tydas ut: "Cold To Heat"
Ingen klocka som ringer..?

Eller Chalmers Tekniska Högskola...


Jag skulle tro att ett kompressorbyte och ombyggnad till vatten/vatten kostar ca 50 000:- För ytterligare 10 000:- får du en ny 15kW Nibe med modernare styrsystem, nya pumpar och ventiler, flera års garanti, etc.



Jo, de har varit lite lustiga på Chalmers.. *roflmao*

50000 låter mkt dyrt, jag räknar med betydligt mindre..
Ombyggnad till vatten/vatten behövs inte, pumpen är vatten/vatten redan, de hade vvx på vinden tror jag.
Och förhoppningsvis är de interna vvx i pumpen av bra kvalitet och dimension, det skulle ju vara en demopump eller hur man ska uttrycka det.

Vad kan en modern kompressor kosta? 8000:-? Fyllning och injustering av kyltekniker?
Behöver man byta ngn ventil eller liknande om man byter kylmedia på samma gång, eller handlar allt om att justera in och välja rätt kompressor?
Ngn som kan länka till relevant info om hur man räknar på kylmaskiner i samband med kylmediabyte..?

Resten skulle bli lite lödning + koppla in den till mitt acksystem på bästa sätt.
Läste nånstans att en större pump bör kopplas in med cu 28 rör, och det kan jag nog fixa, vvb på 800l som varit kopplad mot pumpen från början har jag redan på plats bredvid (som vanlig acktank för pannan).
I den har jag monterat vv-slingor av glödgat oljerör (Cu), som jag kommer att förvärma ingående vv med till ordinarie vvb.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #11 skrivet: 05 juli 2011, 10:31:41 »
Ett kompressorbyte i en normal villapump brukar kosta ca 30 000:- vad jag har förstått. Din pump är lite större, så jag antar att själva kompressorn är dyrare. Det kanske till och med sitter två kompressorer i den?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #12 skrivet: 05 juli 2011, 10:36:01 »
Ett kompressorbyte i en normal villapump brukar kosta ca 30 000:- vad jag har förstått. Din pump är lite större, så jag antar att själva kompressorn är dyrare. Det kanske till och med sitter två kompressorer i den?

Jag tror det bara är en kompressor.
30000? Är det med allt arbete? Hur mkt är material?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #13 skrivet: 05 juli 2011, 10:43:42 »
Utöver det kan man väl nämna att det rekommenderas att värmepumpar arbetar mot flytande kondensering och inte mot acktank för bästa möjliga verkningsgrad och driftförhållanden (längst livslängd, bäst besparing).
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Hej, jag har en lite äldre vp...för sjövärme
« Svar #14 skrivet: 05 juli 2011, 11:37:18 »
Utöver det kan man väl nämna att det rekommenderas att värmepumpar arbetar mot flytande kondensering och inte mot acktank för bästa möjliga verkningsgrad och driftförhållanden (längst livslängd, bäst besparing).

Ja, det betyder att jag ska se till att alltid köra in så kallt vatten som möjligt i vp, dvs helst returen från golvvärmen i mitt fall.
I praktiken betyder väl det alltid (om man har en överdimensionerad vp) att jag ska ta vattnet från botten på acktanken dit returvattnet från huset leds.
Sedan får man välja en temp när vp ska stoppas då tempen byggts upp ner till botten på tanken.
Eller har jag missat något?
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!