0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder
Hej!Jag håller inte riktigt med....Tycker du har rätt till kompensation för dina eventuella merutgifter..tex förlorad arbetsinkomst. resor hem för att släppa in rörisar mm...Tycker även att du har rätt att få viss kompensation för det extra el du förbrukat utan värmepump.Trots allt är det ju så att man betalt dyra pengar för att slippa krabba med fel o reklamationstvister, därför väljer många helentreprenad. Jämför tex med bil, köper du en ny bil och den går sönder, får du låna en annan bil av motsvarande kvalisort då din står på service.detsamma borde gälla värmepumpar. Alltså pengar i kompensation för förlorad besparing...
Jag har fått en IVT HT plus E9 installerad i början av mars... mycket problem har det varit... Allt funkade utmärkt till och börja med, efter ett par dagar märkte jag att nivån i expanskärlet sjönk, återförsäljaren/intallatören kontaktades, läckage i köldbärarkretsen konstaterades vilket man helt galant fixade på ett par dagar, sen börjar det roliga... Bubblor i synglaset och en efter hand minsakad effekt föranledde ny kontakt med åf;- njae det är säkert inget fel... efter ny påringning kom man ut och kunde konstatera ett läckage i köldmediekretsen (=fabrikationsfel). Detta krävde expert hjälp från företag som kunde reparera köldmediekretsen, beställning av reservdelar från IVT mm. Värmepumpen stod vid detta tillfälle stilla i mer än fyra veckor. Skönt att det inte var Januari... Nu är det äntligen fixat och anläggningen har nu funkat helt komplikationsfritt i 5 dagar =rekord Ovanstående har lett till ett resonemang med åf om någon kompensation, 1000 kr avdrag på fakturan har erbjudits detta tycker jag är magert då det inte ens täcker mina ökade energkostnader pga pumpen stått stilla, man hänvisade mig till IVT för reklamation. IVT svarade med hänvisa till garantiåtagande och någon kompensation kunde man inte tänka sig... Till min fråga: Har någon råkat ut för något liknande? Hur är erfarenheterna med att kräva kompensation för dåligt fungerande anäggningar?
kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...
Få se nu.., om man känner sig missnöjd, eller felaktigt behandlad som kund, då ska man vara glad å tacksam, för man har ju trots allt blivit behandlad efter gängse praxis? Är det så några av er menar? Isf måste det vara nåt fel på gängse praxis. För självfallet ska det utgå nån form av ersättning, om kunden råkar ut för en massa utgifter, som säljaren är orsaken till. Det är vad jag tycker ska vara gängse praxis. Jmf vad som hänt efter stormen Gudrun, å elbolagens ovilja till ersättning. Där blev ändring, å numera får alla ersättning vid strömavbrott, efter viss tid, vilket borde ha varit självklart redan före stormen.mvh humlan.
Att bli censurerad har jag aldrig blivit förut, känns lite konstigt, kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...
Citat från: oblignash skrivet 27 april 2006, 22:11:02kanske borde ni admins diskutera riktlinjer för detta? Jag hade verkligen inte för avsikt att svartmåla någon...Kanske du skulle ha läst här innan du skrev ngt, rubriken "Nu till regelverket för Värmepumpsforum ", punkt 2 o 3.Anledningen till att svartmålning/uthängning/smutskastning av olika firmor typ "kalles gräv o meck" är att han förmodligen inte vet om detta forum och kan komma in och ge "sin" historia av det hela. Vad vet vi, jo det som du skriver, du kan juh vara en skitjobbig j..el, inte för att jag säger att du är det. Men du fattar va?
Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....mvh humlan.
Citat från: humlan57 skrivet 28 april 2006, 12:27:36Grunden till alla såna här problem, är att det oftast är så luddigt/obegripligt formulerade regler. Det är som alla regler följer nån slags "ju mer obegripligt, ju bätter är det" lag. Följden blir då att, det finns hur mycket utrymme för egna tolkmingar som helst. D.v.s, en duktig jurist kan tolka fram precis va fan denne vill, med hjälp av reglerna. Medans Vi konsumenter fattar nada, å därför får nöja oss med att, bli behandlad efter gängse normer.... Ang försenade leveranser, å problem med funktionen hos levererade produkter, så finns tidsangivelser, från när man har rätt till ersättning, eller rätt att häva köpet inskrivet i lag. Men exakt formulering har jag inte i skallen, så det får intresserade själva kolla upp....mvh humlan.Har för mig att det står INOM RIMLIG TID.Rimlig tid är ju väldigt varierande beroende av vad det är för produkt ,vad den kostar och hur avanserat felet är.Det är ju inga luddigheter med det
Tack för ditt långa svar Rickard, visar att ni jobbar seriöst med forumet. Ett forum är när det funkar bra något av en "community" dvs användarna, medlemmarna definerar vad som är ok att ta upp... jag tycker personligen inte att det är jätteviktigt att diskutera olika företags handlande men därifrån att censurera (delar av) inlägg som innehåller sådana erfarenheter är steget långt. Tack för era svar MVH Lars