Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 mars 2007, 14:46:03 »

Vet itusan om jag får plats med en volym-förstorare oxå... finns det någon som har byggt om en 1230 och använt den inbyggda beredaren som volymtank och kopplat VPA till ? Bara för att få plats med en tank.

Att köpa en 1230 och bygga om är väl lite som att gå över ån efter vatten, Carman har byggt om sin 1215 på detta sätt men han skulle nog hellre skaffat en 1115 + VPA från början har jag för mig om.

Som volymförstorare kan du skaffa en bättre beg VVB på ca 100 liter och hänga på väggen så bör den inte ta så mycket extra plats.
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 07 mars 2007, 11:02:49 »

Japp, då tänker vi oss ett system med 1130-10 och en VPA 300/200.

Jag har räknat lite på volymen på radiatorer och golvslingor, och det slutar någonstans på 120-140 liter. Detta låter ju lite lite om man skall lyssna på detta forum... eller skall man räkna med någon inre volym hos VP:n? Det bör väl vara 20-30 liter per kW pump?

Vet itusan om jag får plats med en volym-förstorare oxå... finns det någon som har byggt om en 1230 och använt den inbyggda beredaren som volymtank och kopplat VPA till ? Bara för att få plats med en tank.

 /Torbjörn
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 februari 2007, 12:36:48 »

Ja, nu börjar det nog luta mer åt en 1130 + VPA... vi hade nog tänkt oss ett lite större badkar.
Då är bara frågan om VPA 200/70 räcker... större tankar tar sådan jäkla plats.

Solvärme... kanske i framtiden... går det in en slinga i VPA:n?

Nibe har en VPA med solslinga, VPA 300/450 heter den men den är STOR. Jag tror det måste vara lite storlek på en sån för att det ska vara lönt att värma med solvärme. Samma om du ska ha ett större badkar, en 200/70 är inte mycket större än den inbyggda 165 liters. Jag skulle nog försöka kämma in en vpa 300/200 åtminstone. En 1130 är lite mindre så den kan du ställa undan om du har något utrymme med lägre takhöjd.

http://www.nibe.se/vvs/produkter/ack/vpaB.htm
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 08 februari 2007, 12:14:04 »

Ja, nu börjar det nog luta mer åt en 1130 + VPA... vi hade nog tänkt oss ett lite större badkar.
Då är bara frågan om VPA 200/70 räcker... större tankar tar sådan jäkla plats.

Solvärme... kanske i framtiden... går det in en slinga i VPA:n?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 08 februari 2007, 12:10:33 »

Om du funderar på solvärme i framtiden så ta en extern VVB med solslinga i botten.
Skrivet av: dream
« skrivet: 08 februari 2007, 11:41:12 »

Eftyersom du tänker bygga nytt badrum så skulle jag satsa direkt på en pump med separat vvb,
då får du ju friheten att välja bubbelbadkar och/eller kunna ta långa duschar i det nya badrummet.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 februari 2007, 19:32:42 »

Nä, jag menade en extern varmvattenberedare... men en volymförstorare kanske också kan vara av intresse.


En extern VVB funkar egentligen bara med en VP som är anpassad för detta, Nibe 1115/1130, Thermia Duo eller IVT E.

Väljer du en VP med inbyggd VVB så kan den inte värma en extern VVB om den inte byggs om.
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 07 februari 2007, 18:57:01 »

Nä, jag menade en extern varmvattenberedare... men en volymförstorare kanske också kan vara av intresse.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 februari 2007, 14:56:42 »

Ok, men om man väljer en 1230, med inbyggd beredare... kan man inte komplettera med en extern ackumulatortank om man skulle vilja det?
Man behöver ingen värmning i den externa tanken va? Den agerar bara magasin?

Jag antar att du menar en acktank som volymförstorare på framledningen till radiatorerna/golvvärmen.

Du tänker visst ha en del golvvärme och den brukar man vilja ha på även på sommaren då övrigt värmesystem är avstängt och då är en acktank bra för att inte få så många start/stopp när man kör VP:n mot bara golvvärmen.
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 07 februari 2007, 12:56:31 »

Ok, men om man väljer en 1230, med inbyggd beredare... kan man inte komplettera med en extern ackumulatortank om man skulle vilja det?
Man behöver ingen värmning i den externa tanken va? Den agerar bara magasin?

Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 februari 2007, 11:52:31 »

I min VP räcker vattnet i den inbyggda VVB:n till ett normalbadkar men sen får man vänta i ca 3 kvart innan det går att duscha. En 1230-10 ger nästan dubbla effekten så då borde man ha duschvatten efter max 1/2 timme (förutsatt att man prioriterar upp VV-laddningen i meny 1.3).

Tumregeln är väl bubbelbad, stort badkar eller långtidsduschare (15-20 minuter eller mer) så ta en VP med extern VVB.
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 07 februari 2007, 10:05:49 »

Hej igen.

Man får tacka för alla kloka svar. Känns som man har fått en hel del mer kött på benen...

En liten fråga till... hur mycket varmvatten kan man förvänta sig att en 1230 kan producera? Finns det några tumregler kring detta? För då står ju valet mellan en 1230-10 eller 1130-10 + beredare.
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 februari 2007, 20:33:34 »

Jag håller väl med, till ett hus på 200 m2 bör du välja den lite större modellen, även om du tilläggsisolerar kåken. Normalt så räcker den inbyggda beredaren i en 1215-8,5 eller 1230-10 men har du ett stort varmvattenbehov (bubbelbad eller tonårsdöttrar  ;) ) så kan en 1115/1130 + VPA vara en klok investering.

Lägg pengarna som en FLM kostar på lite djupare borra, det ger mer för pengarna. FLM är väl en nödlösning i befintliga anläggningar om kollektorn blev för klen, men för samma peng, ca 10kkr får man ca 40 meter borra (250 kr/m) vilket ger en bättre besparing.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 02 februari 2007, 20:13:53 »

Hej

Jag hade valt en 1x15 8,5 den har ungefär samma effekt som 1x30 10 till en lägre kostnad.
Har du gått om plats så en 1115 8,5 / 10 & en VPA 200/70, då har du varmvatten så det räcker.

Effektbehovet är inte lätt att räkna fram i ett gammalt hus utan tidigare förbruknings data m.m.
Har för mig att man brukar räkna på 50-80w/m2 på ett äldre hus, räkna på 60w så tror jag du hamnar rätt. Någon annan vet säkert detta?

Med ovanstående pumpar bör du enl. mig ha minst 200m aktivt gärna mer, det är här gratisvärmen kommer ifrån - glöm inte det. Har själv idag min första bottenotering på kb in 4 ºC.

Ang. FLM:en så tror jag personligen inte på en sådan lösning, välj ett FTX system.

/Sune73
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 02 februari 2007, 19:59:54 »

Ok, då kan vi lämna radiatorerna... då är frågan fortfarande vilken pump jag bör ha.. en 1230-8 eller 1230-10?
Jag förstår problematiken med en för stor pump också, dvs. att den kanske får jobba fler och kortare stunder.

Räknar man effektbehovet bara efter husets värmebehov? Dvs. summera samtliga radiator dimensionerna. Varmvatten körs helt försig då, dvs. pumpen värmer antingen vv eller utgående vatten till radiatorer eller golvslingor.

Vilket KB in medelvärde bör man sträva efter i en vettig kalkyl? +1 grad, eller mer? Ju mer desto bättre naturligtvis...

Inga mer idéer kring FLM 30 modulen?
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 02 februari 2007, 11:45:21 »

Helt korrekt, du har förstått.

Räkna som Carl N föreslagit "120w/m2 vid DT50" så får du en kanonanläggning.
Databladen på radiatorer är oftast på DT50, kolla på www.rinkabyror.se så får du se.

/Sune73
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 02 februari 2007, 11:36:23 »

ok. Men det beräkande värmebehovet för ett rum skall man ändå eftersträva då?... sen gäller det att dimensionera radiatorn så att den kan avge denna effekt vid rätt temperatur då. Har jag tänkt rätt då?

Vilken framledningstemperatur bör man då köra? Det är ju ett ypperligt läge att göra rätt från början nu, om man säger så :)
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 februari 2007, 11:26:12 »

Det viktiga är att du räknar på rätt DT. Dimensionerar du 80W/m2 vid DT50 så blir det ca 50W/m2 eller totalt 10 kW vid DT35 vilket är på jäsket om du tänker skaffa en 10 kW VP (fast det räcker till en 1230-10 som Sune är inne på).

10 kW vid DT 25 (som jag rekommenderar) blir 24 kW eller 120 W/m2 vid DT50 (som de flesta radiatorer anges i).

Mer information om omräkningsfaktorer vid olika DT hittar du på:

http://www.rinkabyror.se/
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 02 februari 2007, 11:17:46 »

Hej Tubbe & Carl N

Ang. radiatorerna så ska du efterstäva så låg framledning som möjligt, då blir det bäst ekonomi i VP. Jag ser min släktings hus som jämförbart med ditt, dom gjorde av med ca 5m3 olja/år + en del elraddar. Du bor ju dessutom norr ut, så att chansa med dimensioneringen är inte bra.

Ang. borrdjupet så spelar givetvis djupet till berg & framförallt till grundvattennivå störst roll.
Ser mycket till min egen anläggning i stockholm där jag har ca 170m aktivt, kb in på 6 grader & ut 2. Hur skulle detta bli med ett nästan dubbel så stort hus i Dalarna? På mitt landställe har jag ca 100m aktivt, där ligger jag på kb in ca 0 grader under vintern, detta är då ett "nybyggt" hus med fullgod isolering!!! Begreppet "väldimensionerad" bör man inte godkänna för man sett fakta.

Ang. kylan så är min erfarenhet att gamla hus är tokvarma på sommarn, finns givetvis undantag.

Tubbe: Tänk på att ex.vis 1230 10 inte ger 10kw, titta på Nibe.se & jämför data!!!

/Sune73
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 02 februari 2007, 10:49:20 »

Jaha, ja det här med radiatorerna är intressant...

Men om man skall börja någon stans, så tänkte jag först räkna lite på värmebehovet. Jag kikar på lite olika radiator-tillverkares dimensionerings-kalkyler och kommer fram till att jag totalt för hela huset behöver någonstans kring 11kW. Men sune73, skall man oberoenda av detta välja radiatorer för 80W/m2?
Då får man radiatorer som kan avge 15kW ung.

För övrigt så finns det ingen källare. Torpargrund.

Frikyla är också intressant. Men rent spontant så tycker man ju att om man ändå skall ventilera våtutrymmena så vore det ju bra att ta vara på värmen, med en FLM 30 tex... men det kanske inte lönar sig med luftflöde bara från dessa tre rum?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 02 februari 2007, 10:12:58 »

Jag håller väl med SUNE73 om det mesta, ska du installera nya radiatorer så är det bara att ta till så att de kan avge effekten från en 1230-10 vid en hyfsat låg framledning (typ 10 kW vid DT25) . Borran bör alltid ge plusgrader, men att borra 220 meter är väl att ta i, 170-180 meter borde räcka för att alltid ha plusgrader på KB-in.

Frikyla är trevligt (svalt och skönt på sommaren) men är borran tillräckligt väldimensionerad så är återladdningseffekten obefintlig, Borran återhämtar sig ändå på sommaren.
Skrivet av: SUNE73
« skrivet: 02 februari 2007, 09:29:05 »

Hej Tubbe

Nibes kalkyl ser jag som underdim. en 1230 8 ger inte den effekt du behöver för ett hus byggt 1920 & 200kvm. Minst en 1x15 8,5 ska du ha "titta vad andra har i forumet".Dessutom bör du borra minst 200m aktivt, minst. Du ska inte "godkänna" minusgrader från borran redan i kalkylen.
Be din installatör beräkna radiatorerna för minst 80w/m2, viktigt...
En släkting har ett likvärdit hus med samma storlek & by.år, där valde vi en 1115 8,5 med en stor separat VVB. Borran vart 220m. Detta ligger i stockholm.
Ett rekomendation är att försöka få in minst en fet fläktkonvektor tex i källaren.
Istället för att satsa på FLM skulle jag satsat på frikyla med fläktkonvektor, detta återladdar dessutom borran. För ventilation så kan självdrag duga, med hjälp utav fläktar spec. sommartid.

/Sune73
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 02 februari 2007, 09:09:38 »

Ja, ovanstående kalkyl är räknad på hela huset som det kommer bli efter renovering och tillbyggnad.
Tyvärr finns det idag ingen vattenburen värme... bara direktverkande el.
Nya radiatorer skall in i hela huset. Vilken sort min installatör har räknat med vet jag inte.
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 februari 2007, 19:08:50 »

Finns förbrukning för dom nya utrymmena med?
Har du en elpatron kan du tvångsköra den på tex 9- 10 kw och se vilken temp du får inne och på fram och returledningen.
Gärna vid riktig kyla.
Då får du en hint om du kan ha en 10 kw pump, även info om din radiatorer är lämpliga!

Läsning:

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?/topic,2727.0.html
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 01 februari 2007, 15:50:28 »

Jag kan lägga till att det skall in ett helt nytt vattenburet radiator-system plus golvärme-slingor i våtutrymmena.
Skrivet av: Tubbe
« skrivet: 01 februari 2007, 15:35:19 »

Hej alla.

Jag sitter här och klurar på en ny VP-anläggning (bergvärme) till vårt hus. Huset är från 1920, men vi kommer att tilläggsisolera väggar och tak, byta fönster (u=1.9) och dessutom bygga till en bit. Så energibehovet måste man försöka uppskatta lite klokt. Ytan är ca 200 kvm, fördelat på två plan. Placering i kronobergs län.

Har fått en kalkyl från nibe enl. nedan, men är lite osäker på pumpstorlek och djup på hål.

NIBEs kalkyl :

Pump: 1230-8

Nettoenergibehov 32.000 kWh/år
Varmvatten 4.500 kWh/år
Effektbehov 11,5 kW

Årsmedeltemp 6,2 grader
DUT -22 grader
Inomhustemp 21 grader

Framledningstemp vid DUT 55 grader
Returtemperatur vid DUT 45 grader

Energitäckningsgrad 97%
Effekttäckningsgrad 56%

Hål:
Djup 143 meter
Energiuttag 159 kWh/m
Effekttutag 38 W/m
Lambda 3,0 W/mK
KB in (medel) -0,3 grader
KB diff 3 grader

Det som gör mig osäker är effekttäckningsgraden, och "KB in" värdet.
Rent spontant så känns det som man bör borra lite djupare, men är det någon idé att satsa på en 1230-10 istället för att få en bättre effekttäckning?

Och en sak till... Vi tänkre bygga en toalett, ett badrum och tvättstuga som behöver någon form av ventilation. I huset för övrigt så är det självdrag som gäller. Men ang. våtutrymmena... är det någon vits att satsa på FLM 30 modulen, för att ta till vara lite av värmen man släpper från dessa rum? Eller skall man bara satsa på en enkel standard frånlufts installation?

MVH
Torbjörn

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!