Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp märklig kurva. Nibe 1210-7 med innegivare  (läst 3865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
Upptäckte idag att den körde väldigt många start/stopp under en period nu när solen värmer upp inne
och framledningen förmodligen gått ned så pass mycket. Hur få bukt på detta.

Har nu ställt:
Den vill ha 21 grader i framledning.
Innegivare på 20 grader. Ger ca 21 inne.
Rum komp är: 5.



« Senast ändrad: 22 april 2013, 15:46:10 av mattias.jo1 »
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #1 skrivet: 21 april 2013, 21:40:13 »
Du har inte termostater som stryper när det blir varmt så vp får lite vatten att jobba med.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #2 skrivet: 22 april 2013, 08:37:37 »
Upp till 30 starter/dygn under vår och höst är inte några problem, du får färre starter på sommaren, och när energibehovet är större på vintern.
Men vill du minska antalet starter så skall du se till att:

1. Stryp inte bort flöde med termostater
2. Öka värdet på gradminuterna, 50% högre värde ger ca 25% färre starter, om du dubblerar värdet så får du ungefär hälften så många starter.. (Alltså om du ökar från 60 till 90 gradminuter så får du 25% färre starter)
3. OM du äkar värdet på gradminuterna måste du även öka värdet för TS-min, det bör vara 5 gånger högre än värdet för gradminuter.
4. Öka även gärna VP diff VB till ett högre värde så att värmepumpen inte börjar starta/stoppa p.g.a denna parameter.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
Upp till 30 starter/dygn under vår och höst är inte några problem, du får färre starter på sommaren, och när energibehovet är större på vintern.
Men vill du minska antalet starter så skall du se till att:

1. Stryp inte bort flöde med termostater
2. Öka värdet på gradminuterna, 50% högre värde ger ca 25% färre starter, om du dubblerar värdet så får du ungefär hälften så många starter.. (Alltså om du ökar från 60 till 90 gradminuter så får du 25% färre starter)
3. OM du äkar värdet på gradminuterna måste du även öka värdet för TS-min, det bör vara 5 gånger högre än värdet för gradminuter.
4. Öka även gärna VP diff VB till ett högre värde så att värmepumpen inte börjar starta/stoppa p.g.a denna parameter.

Det är sista delen i grafen som jag undrar om.

1. Alla termostater är fullt öppna...har ett 2-rörs system. Dock kom jag på att frugan ströp en termostat i sovrummet. Det som jag undrar över hände vid ett specifikt VB börvärde, när är och bör värde är samma låga värde i detta fall var de 21/21. Då fick jag massa start/stopp under en period när solen har värmt upp huset. Innegivaren är placerad i hall utan direkt sol eller drag. Se kurvan mot slutet, 24h graf.
2. har 100/800 Kurva 6. Har funkat super bra...ca 2h tillskott i vinter.
3. se 2.
4. Där tror jag problemet ligger. Skall kolla vad jag har. Har bara haft loggern sedan Maj förr året och inte upptäckt detta förräns nu.
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #4 skrivet: 22 april 2013, 11:24:55 »
Om är och börvärde är mer eller mindre samma skall det inte bli några starter alls, men det räcker ju om bör är 23 och är ligger på 21 så startar den ju efter ca 50 minuter (2 X 50 = 100 gradminuter).
Om du sen har VP diff VB på 12, och vbf snabbt stiger till 34 grader så stoppar kompressorn p.g.a. detta.

Ju fler termostater man tillåter strypa bort flöde när vårsolen gör sig påmind, desto högre värde måste man sätta på VP diff VB, eller så ökar man rumsgivarens påverkan.
Å andra sidan, en hög rumsgivarpåverkan gör också att man får fler starter då den kompenserar börvärdet kraftigt om du får över eller undertemperatur i huset.
Jag har kommit fram till att en rumsgivarpåverkan på 3 funkar bra för mig, det gör att det inte blir allt för vamt inne när man har yttre energitillförsel, men samtidigt gör det inte heller att det blir allt för många start och stopp.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
Om är och börvärde är mer eller mindre samma skall det inte bli några starter alls, men det räcker ju om bör är 23 och är ligger på 21 så startar den ju efter ca 50 minuter (2 X 50 = 100 gradminuter).
Om du sen har VP diff VB på 12, och vbf snabbt stiger till 34 grader så stoppar kompressorn p.g.a. detta.

Ju fler termostater man tillåter strypa bort flöde när vårsolen gör sig påmind, desto högre värde måste man sätta på VP diff VB, eller så ökar man rumsgivarens påverkan.
Å andra sidan, en hög rumsgivarpåverkan gör också att man får fler starter då den kompenserar börvärdet kraftigt om du får över eller undertemperatur i huset.
Jag har kommit fram till att en rumsgivarpåverkan på 3 funkar bra för mig, det gör att det inte blir allt för vamt inne när man har yttre energitillförsel, men samtidigt gör det inte heller att det blir allt för många start och stopp.

Ok....så ställa in rum komp till 3 nu samt att öka VP diff VB -->15 till att börja med.
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #6 skrivet: 22 april 2013, 12:25:20 »
Nja, är det någon tid på året man skall ha hög rumskomp så är det väl just på våren, då slipper du onödiga starter mer eller mindre helt och hållet.
Under vintern tycker jag att 3 i rumskomp är lagom.
VP diff VB ser du ju om dne stoppar på om du övervakar en driftsperiod noga, om den inte begränsar så är det nog bara genom att öka gradminuterna som kan göra att du får färre starter, men som sagt, jag tycker inte att du har så många starter att du behöver oroa dig.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #7 skrivet: 22 april 2013, 13:03:58 »
Upptäckte idag att den körde väldigt många start/stopp under en period nu när solen värmer upp inne
och framledningen förmodligen gått ned så pass mycket. Hur få bukt på detta.

Har nu ställt:
Den vill ha 21 grader i framledning.
Innegivare på 20 grader. Ger ca 21 inne.
Rum komp är: 5.


Från kl. 16:30 är det spillvärme från varmvattenproduktion du ser i grafen.

Gradminuträknaren stannar upp under varmvattenladdningarna.
« Senast ändrad: 22 april 2013, 13:36:46 av Lexus »

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #8 skrivet: 22 april 2013, 13:35:57 »
mer eller mindre helt och hållet.

Hur kan helt och hÃ¥llet bli mer eller mindre?  Sc:,h

Du försöker väl inte dölja bristerna i Nibe reglering?  ;)

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34874
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #9 skrivet: 22 april 2013, 14:50:36 »
Mmm, inte dölja, men om man helt och hållet vill bli av med de onödiga starterna bör man även sänka parallellförkjutningen en grad eller två.
Det + rumsgivarens påverkan gör att man kan ha "rätt temp" i huset större delen av tiden, det kan bli 1 grad kallare än önskat på morgon, men i övrigt funkar det rätt bra.
Men visst, gamla IVT-styren var bättre på att hantera oavsiktlig övertemp, även om det kunde bli lite svalt i vissa situationer även med hysteres-styrning på returen.

Hur är det nu Lexus, vilka modeller av IVT kör med hysteres på returen, och vilka reglerar på framledningen?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Erik Renberg

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 856
  • Karma +0/-1
  • Respekterar naturlagarna
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #10 skrivet: 22 april 2013, 15:34:43 »
Mmm, inte dölja, men om man helt och hållet vill bli av med de onödiga starterna bör man även sänka parallellförkjutningen en grad eller två.
Nu har jag en 1245 och gÃ¥r frÃ¥n minnet sÃ¥ viss reservation för fel men: Jag har för mig att när jag aktiverar styrning pÃ¥ rumsgivaren sÃ¥ försvinner parallellförkjutningen ur menyerna liksom. Dvs om det först stÃ¥r kurva 4 + 1 sÃ¥ stÃ¥r det sedan bara 4, och 21 grader (om det är min inställda temperatur). Fast det är möjligt att parallellförskjutningen ligger kvar ändÃ¥ förstÃ¥s och finns nÃ¥nstans att ställa in ändÃ¥ och att jag blandar ihop sakerna just nu.  Sc:,h Jag behöver .,;-
Nibe 1245-6 med FLM, UKV-100 som arbetstank, radiatorer på övre plan, golvvärme i plattan med egen CP + manuell shunt. 160m borrhål, 151m aktivt. Kvadratiskt välisolerat trähus, 157m2 i 2 plan, i Västerbottens kustland. 9,9 kW solceller på taket.

Utloggad mattias.jo1

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 250
  • Karma +0/-0
    • Min Logger
SV: Hjälp med inställning...Nibe 1210-7 med innegivare
« Svar #11 skrivet: 22 april 2013, 15:45:45 »

Från kl. 16:30 är det spillvärme från varmvattenproduktion du ser i grafen.

Gradminuträknaren stannar upp under varmvattenladdningarna.

Mina inställningar är jag mkt nöjd med iövrigt. Så kanske rubriken inte var väl vald, då det är de sista delen i 24h grafen jag undrar över. Kan stämma att det är från en varmvatten produktion. Då vi badade sonen där omkring. Dock har vi gjort så många ggr förr utan att jag upptäckt att kurvan sett ut just så. Verkar varit precis när bör värde framledning varit mkt lågt dvs 21.

VP diff VB var ställt på 15
Medelpad: 127 kvm boyta + 119 kvm bi yta samt Garage 43 kvm (8 gr. elelement). 21 grader inne samt ca 22 grader nere (40 kvm nya kraftiga element). NIBE 1210-7 140m. RG 20 innegivare. Andersen8-2 Kamin. HERU 130 S EC 2A inst. 2014. Har legat i snitt på: 17500kWh/år (15300 kWh 2013) Just nu nere på ca 14840 kWh :-)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!