Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Funderingar efter installation  (läst 8589 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Funderingar efter installation
« Svar #15 skrivet: 16 juli 2014, 11:13:28 »
Installations användaren dvs din installatören om du är osäker.
Intrimning ingår i installationen.

Det verkar vara få värden som behöver justeras från standard/normal värdet. Standard värden kan ändras vid nya program utgåvor och som referens så är det bra att ha egen koll. Du vet inte vem du pratar med om några år.
Jag kommer att dokumentera hela min installation så att vi vet vilka komponenter som används och hur de är inställda.
Jag har en komplex installation med frikyla som jag kommer att styra och då är det mera komponenter.
I en ren Daikin Bergvärme så är det få externa saker.

Jag lÃ¥ter  installations firman uppdatera och i deras instruktion finns att de skall dokumentera(se Installationhandbok, snabbstartskonfiguration som följde med VPen) tanken är att vi har varsin kopia som att vi i framtiden har koll pÃ¥ konfigen.

De fick montera en blandingsventil pÃ¥ varmvattnet eftersom det kom ut rykande 55  °C ur kranen och jag vill vara 100% säker att ingen kan bränna sig. Det gör även att varmvattnet räcker bättre och att det kommer jämnare temperatur ur kranen med mindre överrasknings effekt.
Har du haft en legionella körning sÃ¥ är vattnet 60  °C känslig hud och du har en garanterad brännskada om du inte är snabb och kyler, barn har inte tÃ¥lamod att kyla tillräckligt och de brukar inte gilla smärtan som blir vid kylning pÃ¥ djupet.
Kanske läge sänka vv tempen några grader och få lite bättre cop och mindre slitage på vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter installation
« Svar #16 skrivet: 16 juli 2014, 23:17:04 »
Hej jakilles. Kort svar då jag är på semester:

Antal starter är högt, kan sänkas genom att överskjutningsvärdet 9-04 ökas till 2-3 grader. Är det en 1-rörskrets hos dig ?
Din cirk pump verkar vara ställd i kontinuerlig drift, ändra till intermittent så minskar din förbrukning.
Ang. Producerad energi så är det viktigt att vid installation av systemet att installatören testkör cirk pump på varma sidan. Vid denna körning så kalibreras givarna i maskinen för energimätningen.

Mvh
D

Tack för svaret D!
Japp, det är ett 1-rörs...
Jag har justerat till intermittent drift av cirk pump på varma sidan, dock kör jag nu med husvärme av, sätter på igen.
Värdet på [9 04] står på 3 sedan installation.
Jag vet inte huruvida installatören testkört vid installationen, men även nu vid enbart tankvärmning verkar det inte skilja så mycket. Mellan den 14/7 till den 16/7 har pumpen enligt sin räknare producerat 6 kWh och enligt elmätaren har det gått åt 5,3 kWh mellan dessa mätpunkter. Nu är ju detta väldigt kort mättid, ska kanske avvakta och jämföra på lite längre tid.

Med vänlig hälsning,
Johan

Utloggad Daikin_

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2870
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter installation
« Svar #17 skrivet: 17 juli 2014, 10:32:25 »
Hej Johan,

Jag skulle tro att ditt system är rätt ställt som det är nu. P.g.a. milt väder så har du många kompressorstarter då mineffekt är mer än vad huset behöver. Det som inte verkar vara gjort är testkörningen av pumpen. Skicka mig ett privat PM med ditt tel. nr. så kontaktar jag dig efter semestern så går vi igenom detta tillsammans. Jag har inte varit aktiv på forumet sista halvåret p.g.a. att jag har utvecklat en ny serie luftvärmepumpar som lanseras under September.
Någonstans så räcker tiden inte till..... :)

Häls
D

Utloggad Jakilles

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 26
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Funderingar efter installation
« Svar #18 skrivet: 17 juli 2014, 15:03:25 »
 tummenupp

Jag har pm:at

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!