Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dimensionering av VP  (läst 2245 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad gp0455

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Dimensionering av VP
« skrivet: 01 juli 2005, 18:33:11 »
Efter att ha tagit in ett flertal offerter angående installation av VP har vi blivit konfunderade eftersom skillnaderna mellan offrterna är ganska stora när det gäller storlek av pump och borrdjup. Skulle därför vara tacksam om någon kunde titta på dessa förutsättningarna och ge oss lite råd.

Tegelvilla, byggår 39, Karlskrona
2-familjshus, 2-plan med källare (240 kvm boyta och 70 källare)
Radiatorsystem 2-rör (14 st) och två radiatorer som finns i källaren som går på hetvatten.
Nuvarande förbrukning är 4,5 kbm olja, pannan är en ctc från 79, vvb 325 l, med manuell shunt.

I offerterna har vi föreslagit två fläktkonvektorer i källaren för att få upp värmen eftersom de två nuvarande radiatorerna inte räcker till.

Tack på förhand, gp0455.

Utloggad CarMan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 2545
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • My boat and My life
SV: Dimensionering av VP
« Svar #1 skrivet: 01 juli 2005, 23:20:53 »
Efter att ha tagit in ett flertal offerter angående installation av VP har vi blivit konfunderade eftersom skillnaderna mellan offrterna är ganska stora när det gäller storlek av pump och borrdjup. Skulle därför vara tacksam om någon kunde titta på dessa förutsättningarna och ge oss lite råd.

Tegelvilla, byggår 39, Karlskrona
2-familjshus, 2-plan med källare (240 kvm boyta och 70 källare)
Radiatorsystem 2-rör (14 st) och två radiatorer som finns i källaren som går på hetvatten.
Nuvarande förbrukning är 4,5 kbm olja, pannan är en ctc från 79, vvb 325 l, med manuell shunt.

I offerterna har vi föreslagit två fläktkonvektorer i källaren för att få upp värmen eftersom de två nuvarande radiatorerna inte räcker till.

Tack på förhand, gp0455.

Om du kollar lite av mina inlägg så märker du att jag är typen som gillar att lägga lite högre peng i investeringskostnad för att få låg drift= någåt längre tid innan man tjänat in investeringen, men man får en extremt bra anläggning.

Jag vet inte var i landet du bor, men du bör ha en pump på ca 8kW & borra 170m + dom meter du har till grundvatten nivå. du måste komplitera med radiatorer i källaren, dom du har komer inte att värme specielt mycke!

ta ej biligaste offerten, da den firma som räknart på dina siffror.
Kolla vilken inomhus temp dom valt, är det den tempen ni vill ha?
du vill inte ha en köldbärar temp som ger minusgrader !!!
be dom som räknat med fel siffror att lämna en ny offert med dina siffror !

Har du stort badkar ska du ha en pump utan inbygd vvb & sen ha en separet stor vvb, deta kostar mer i investering men komfort kostar & det funkar bra!
Nibe 1215-8,5 170m aktivt borrdjup värmer ett hus på ca 230m2 i katrineholm (Sörmland)
klarar mig utan Tillskottsel  ner till Ã¥tminstÃ¥nde -25grader

årsmedeltemp i katrineholm är +5,8
årsmedel MIN temp för februari är -7,4
den 9 februari 1966 var det -34,2 så om det händer igen så kan jag ta att elpatronen gån nån timme på natten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Dimensionering av VP
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2005, 10:18:25 »
Dimensioneringen beror på sådana saker som typ av berggrund som lokala leverantörer bör ha bättre koll på än vi som skriver här. Övergång från olja är ett svårt fall då pannans årsverkningsgrad kan variera mycket. Beroende på vilka antaganden man gör där kan man komma till mycket olika resultat. Jag skulle tro att skillnaderna mellan offerterna till största delen beror på olika antaganden om husets värmebehov, inte om olika dimensioneringsfilosofi avseende effekttäckning.

4,5 m3 olja per år skulle i normalfallet betyda en pump på ca 8 kW, men nu vill ni ha högre temperatur i källaren. Dåligt isolerade källare kräver mycket värme. Jag skulle nog sikta på en pump på 9 kW, kanske 10.

Om det är det inte är något speciellt med berggrunden blir borrhålet 200 meter. Jag tycker att man bör dimensionera aktiva borrhålsdjupet i Blekinge efter 35 Watt uttagen effekt/meter. Det bör ge noll grader in på köldbäraren i slutet av vintern. Se upp med detta, en del leverantörer dimensionerar efter -2 grader. Det ger lägre investeringskostnad men driftkostnaden blir så pass mycket högre att det lönar sig med djupare borrhål. 200 meter verkar vara en gräns för hur djupt man vill borra med en normal borrigg så det blir nog maximum.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Dimensionering av VP
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2005, 10:40:25 »
gp0455

Föreslår en kalkyl med CarMan förslag på 8kW Vp och 200 m verkar för djupt i Blekinge där års medeltemp ej är så kallt som i mellan Sverige.

Men att värma källare på 70m2 med 2 fläktkonvektorer då 1 st konvektor kan värma ett halvt hus. Så är där öppen källare montera i 1st fläktkonvektor ikällaren och behåll de gamla 2 radiatorerna. Fläktkonvektorn bygger på lågtemp värmesystem och då räcker max 40-45 graders framlednings temp. det betyder de befintliga elementen värmer då mindre än i dag men tillsammans med1 konvektor bör det räcka till. Sätt sen de andra på övre plan så kan du sommatid fördela kylan ifrån källaren till där det många gånger är för varmt.

2 flugor i 1 smäll.

Det finns fler i forumet som ger bra hyfsade berg VP kalkyl.

« Senast ändrad: 02 juli 2005, 19:19:35 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Dimensionering av VP
« Svar #4 skrivet: 03 juli 2005, 07:46:25 »
Jag tycker att ni köper en värmepump på ca 9 kW, borran vågar jag inte säga nåt om förutom vad programet ger vid hand, ca 160 meter aktivt djup + det djup som krävs för att komma ned till berggrunden, detta förutsatt att berggrunden består av granit. Extrametrar lönar sig, borra gärna 200 meter om det går.

Tappvarmvatten i ett 2-familjshus kräver mer volymer än i en vanlig villa, jag tycker att ni köper en separat vvb på 300-500 liter.

I källaren räcker det som Janne skriver förmodligen med en fläktradiator, detta förutsatt att planlösningen är öppen, låt gärna de gamla radiatorerna sitta kvar i källaren, alltid ger det något.

Bifogar kalkyl på ert hus.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!