Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Optima 700, förbättring eller försämring?  (läst 1044 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad marcussjogren

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 156
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Detta bygger på min tidigare tråd, http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=61397.0, men jag tyckte detta var lite för mycket off-topic sett till det hela så jag startade en ny.

Jag tyckte att jag hade problem med att mina golvvärmeslingor var så ojämnt varma/kalla på returen, så jag ökade cirkulationspumpen ett steg till högsta.
Delta-T minskade ju kraftigt men slingorna var mycket jämnare och det verkar som att pumpen går mycket mer sällan nu. Det måste väl vara en förbättring även om delta-T har minskat kraftigt?

Finns det någon direkt nackdel med den justering jag har gjort?

Bifogar två grafer med framledning, retur och delta-t. den ena är för 240 timmar bakåt i tiden där varje datapunkt är genomsnittsvärdet per timme (värden övervakas var 10:e minut). Den andra är för 24 timmar och har datapunkter för var 10:e minut. På den tredje bilden så ser man tillfället då jag justerade cirkpumpen. Tidigare så fluktuerade framledningstempen otroligt mycket jämfört med nu.

Nu verkar det nästan som att pumpen kan stå still i 4-5h trots att det är 0C eller lite lägre utomhus.

Har även dragit igång nattsänkning där jag sänker framledningstempen med 10 grader samtidigt som en kakelugn håller uppe värmen i rummet. Lägsta inomhustemp som vi har uppnått senaste 1,5 veckorna är 19,6C under nattsänkningen, normalt är det 20,5C inne.

Men som sagt - ser ni några nackdelar med de förändringar jag har gjort, är dem verkningslösa gällande förbrukning och hållbarhet av kompressor?
För visst måste väl vara så att varje gång framledningen ökar så har pumpen startat?

Veden är gratis så den kostar bara svett :)
« Senast ändrad: 12 mars 2016, 12:35:10 av marcussjogren »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!