Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Behöver synpunkter pÃ¥ offert Thermia Diplomat 6  (läst 7102 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #15 skrivet: 29 april 2013, 19:10:29 »
Thermia-mannen var här på nytt besök idag. Med tillägg för 20 m extra borrdjup, extra rördrivning till berg (vi har ca 10 meter till berget), plåtkåpa och en förhöjning så skulle slutnotan hamna på ca 117.000 kr. Det låter kanske mycket.

Jag betalade 109 000 kr 2002 för nästan likvärdig installation men då fanns inte ROT-avdrag. Sett ur mitt perspektiv är det inte dyrt. Elpriset idag är nästan det dubbla jämfört med 2002.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Pumpuffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #16 skrivet: 29 april 2013, 22:34:51 »
Jag har fått in några offerter till, på motsvarande bergvärmepumpar från NIBE och CTC, 6 kW, borrdjup 110-120 m. Totalpriserna för dessa efter avdraget ROT landar på ca 113.000-115.000 kr. Thermian är dock räknat utifrån 10 m foderrör, de andra har räknat på schablonen 6 m. Så i slutändan är skillnaderna mellan de olika fabrikaten marginella, det skiljer max 2000-5000 kr.

Utloggad Pumpuffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #17 skrivet: 04 maj 2013, 12:47:59 »
Thermia-killen har nu uppdaterat offerten och nu ingår:

* Thermia Diplomat 6 kW     (180 liters vvb)
* Förhöjningssockel för vp för att passa våra gamla rör
* Bergkollektor, totalt borrdjup 120 m inkl. 10 m foderrör
* Grävning, borrning, alla installationer, bortforsling av gamla elpannan
* Plåtkåpa för utvändig brine (monteras på husfasaden, täcker rör osv.)
* Nytt expansionskärl

Han justerade ner priset så att totalsumman hamnar på 114.000 kr efter ROT. Det blev 10.000 kr mindre än motsvarande offert från NIBE!

Vad tycker ni - bör jag gå vidare med detta? Bör jag lägga till ytterligare 10 - 20 meter borrdjup? Mycket tacksam för synpunkter!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag är väl nästan part i målet men jag är mycket nöjd med min Diplomat 6, men jag har nästan 150 m aktivt, jag har aldrig haft under + 1 grad in trots att pumpen i bland arbetat i över en månad utan att stanna. Jag tror att du klarar dig bra med 120 meter i ditt betydligt mildare klimat.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pumpuffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #19 skrivet: 04 maj 2013, 17:00:40 »
Tack så mycket, Roland, Svenske kocken, Smurfen, Jens, Michael, Remo och ni andra som svarat och gett synpunkter!

Hoppas att 6 kW är tillräckligt så att man inte ångrar sig i efterhand. Tre av säljarna som varit här har sagt att 6 kW räcker, medan NIBEs säljare ändrade sig efter att de räknat på det och kom fram till 8 kW. Vet inte riktigt vem man ska lita på här. Märkena skiljer sig kanske åt när det gäller effektbehov.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Du har ungefär samma förbrukning som jag hade innan jag satte in VP du kanske får lite tillskott när det är som kallast men det handlar i så fall om el för nån enstaka hundring.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Pumpuffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #21 skrivet: 17 maj 2013, 10:51:12 »
Min fru och jag har tänkt några varv till. Vi har insett att vi förmodligen är osmarta som låter elradiatorerna vara kvar på övre plan. Det blir ju två olika värmesystem i huset och vi har förstått att det inte är en bra lösning, plus att bergvärmepumpen inte kan utnyttjas optimalt. Vi har därför bett om tilläggspris på konvertering av de sex el-radiatorerna på övre plan.

Just nu står vi och väger mellan två offerter - en på Thermia Diplomat 6 (samma som nämns i trådstarten) och en NIBE 1245 6 kW effektbehov kompressor (med inbyggd 4-stegs elkassett på 9 kW).

Thermia räknar med 120 meter borrdjup, NIBE med 124 meter. Thermia totalpris inkl. 6 nya vattenradiatorer: 148.000 kr efter ROT. NIBE tar 145.000 kr.

Vad tror ni om detta? Tänker vi rätt som konverterar övre plan? Räcker borrhål och 6 kW? Bör vi välja Thermia eller NIBE? Tacksam för synpunkter!

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Ta den du tror är seriösast och som kommer att ställa upp om det blir nått problem. Det är troligen större skillnad på installatörerna än pumparna, så försök hitta någon som har alitat dom tidigare.
OCH kom ihåg att "bästa svadan" kan vara ett varningstecken.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #23 skrivet: 19 maj 2013, 10:13:20 »
Min fru och jag har tänkt några varv till. Vi har insett att vi förmodligen är osmarta som låter elradiatorerna vara kvar på övre plan. Det blir ju två olika värmesystem i huset och vi har förstått att det inte är en bra lösning, plus att bergvärmepumpen inte kan utnyttjas optimalt. Vi har därför bett om tilläggspris på konvertering av de sex el-radiatorerna på övre plan.

Just nu står vi och väger mellan två offerter - en på Thermia Diplomat 6 (samma som nämns i trådstarten) och en NIBE 1245 6 kW effektbehov kompressor (med inbyggd 4-stegs elkassett på 9 kW).

Thermia räknar med 120 meter borrdjup, NIBE med 124 meter. Thermia totalpris inkl. 6 nya vattenradiatorer: 148.000 kr efter ROT. NIBE tar 145.000 kr.

Vad tror ni om detta? Tänker vi rätt som konverterar övre plan? Räcker borrhål och 6 kW? Bör vi välja Thermia eller NIBE? Tacksam för synpunkter!
Inte för att det spelar nån roll men Niben kommer kopplad med 7 kw elpatron och den har 7 steg på 1kw stycket men om man vill kan man koppla om den till 9 kw och levereras med effektvakt som standard och innegivare. Om du väljer en Thermia köp till en innegivare för det är nästan ett måste. Effektvakt kan du troligtvis klara dig utan eller komplettera med senare. Nibe har även en lågpris modell 1226 utan lågenergi cp och tillbehören som följer med 1245an sen skiljer det säkert en del annat också men är nog mera rättvist att jämföra den med diplomaten.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Pumpuffe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Behöver synpunkter på offert Thermia Diplomat 6
« Svar #24 skrivet: 13 juni 2013, 16:36:48 »
Tack alla!

Har legat lite still nu, men nyligen fick vi kontakt med en ny firma som kom fram till att vi behöver 8 kW och 140 m borrdjup. Till skillnad från alla övriga 4 firmor som sagt 6 kW och 110 - 125 meter. Den senaste säger att de andra har underdimensionerat. Han menar att vi egentligen skulle behöva 7 kW och att vi därför bör lägga oss lite för högt snarare än lite för lågt. Nu vet vi varken ut eller in.

Denna firma ger ett attraktivt pris på pump + borrning och installation, men beräknar en högre kostnad än andra för konverteringen till vattenradiatorer på övre plan. Slutsumman för allt arbete skulle bli ca 153.000 kr efter rot-avdrag.

Vad tror ni? Är 8 kW och 140 m på tok för mycket? Eller är det bättre att ta i lite i överkant om man nu är ett "gränsfall"?

Tack på förhand!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!