Jeg bygget min bolig i Stavanger i år 2000. Jeg valgte å investere i vann/vann VP da jeg bor helt ved sjøen. Jeg har vannrør i alle gulv i huset.
Jeg har hatt noen krevende utfordringer som jeg tenkte å dele med forumet, da jeg har fått så mye hjelp fra forumet
. Vi har ingen slike forum i Norge, som kan hjelpe med absolutt alt.
1,
Jeg stengte ned mitt gulvvarmesystemet om fra Juni til August de første å årene. Jeg tenkte at mitt HVAC anlegg med egen VP ville betjene mitt varmebehov i boligen.Min VP jobbet da kun mot acc.tank til forvarming av forbruksvann om sommeren Skämspådig
Når det er riktig godt og varmt og solen skinner, så vil solenergien som treffer gulvene varmeoverføre energien fra mine gulv til akk.tanken, slik som solfangere gjør
. Framledningstemp til gulvvarmesystemet er da lavere enn retur vann temp
En annen liten ting. Surrer din brine pumpe når VP har stoppet? Dersom du kobler slik at brinepupen stopper når din VP stopper vil "stopp peridoden" øke dramatisk i tid
. Du har jo sprit eller glykolvann i brine kretsen. Det er derfor ingen god grunn til at brinepumpen skal surre når VP har stoppet. Surrer brine pumpen så stjeler den energi som din VP har akkumulert opp på acc.tanken.
Det er kun sirkulasjonspumpen på den varme siden som skal surre når VP har stoppet
2,
De første 8 årene startet jeg opp gulvvarmesystemet i august/september. Jeg erfarte at mitt varmesystemet hadde en veldig dårlig virkningsgrad etter oppstart. Mitt hus ble liksom ikke varmt
.
Jeg måtte koble inn el-patronene på acc.tank, og det er kostbar affære Skämspådig. Når jeg startet feilsøke på mitt VP system, oppdaget jeg at det kun en enkel temp sensor for stying av VP, samt VP LP pressostat
I min desperasjon tenkte jeg at jeg burde flushe varmevekslerne i min VP for å få opp virkningsgraden. Dette fungerte jeg kunne puste lettet ut, og slå av el-patronene
3,
Rørleggeren som monterte mitt VP system tenkte bare " koble opp VP anlegget, slik at det fungerte"
. Han tenkte ikke på at VP og varmeanlegget måtte kunne isoleres med kuleventiler for service og reparasjon
.
En stor ombygning av vannrørene i mitt tekniske rom ble da utført, slik at jeg kunne isolere deler av varmeanlegget, og gjøre vedlikehold uten å slippe luft inn i hele varmeanlegget hver gang jeg åpnet en rørkobling.
4,
I år 2010-2011 fungerte varmeanlegg, men effekten var dårlig
. Jeg mistenkte mine varmevekslere for og sjekket vannfilteret på min VP (varm side). Det var nesten ingen partikler i mitt vannfilter fordi mitt vannfilter var alt for grovt (filtermasker med 3mm hull) Det er ikke fisk og snegler jeg skal filtere vekk
. Jeg oppdaget også at flere av rørkoblingene inni min VP besto at en kombinasjon av SS316 (syrefast) , messing / kobber og svart stål.
Denne sammenblandingen av metaller medførte at svart stål rørkoblingene hadde nye galvanisk tæring/rust. Rustpartiklene som var så store at de faktisk ble stoppet i mitt alt for grovmaskede vannfilteret ble da oppmalt og sønderknust over tid, og samlet seg opp i mine varmevekslere
.
At jeg hvert år måtte åpne røranlegget for å flushe det, medførte at jeg tilførte årlig nytt oksygen inn i varmeanlegget, som igjen medførte mer korrosjon/rustvann i mitt varmeanlegg
.
5,
Å feilsøke på mitt varmeanlegg var ett mareritt
. Ved en tilfeldighet kom jeg over
www.energibutiken.se som solgte e-logger
. Den beste investeringen man kan gjøre på et gammelt VP anlegg
6,
Plutselig kunne jeg i sanntid ha overvåkning på hele mitt varmeanlegg, og jeg fikk muligheten til å begynne å optimalisere mitt VP system
Når jeg målte delta-t i sanntid fant jeg ut at mine varmevekslere fungerte langt fra optimalt
. Siden jeg foregående år hadde montert isolasjonsventiler, kunne jeg nå isolere varmealegget og kun flushe selve varmevekslerene
(enkeltkomponenten)
Selv om jeg flushet med vann i flere timer, over mange dager, så ble ikke varmeveksleren optimal i virkningsgrad. Jeg kjøpte er rensestoff som heter «Systemrens». (Dette brukes på båtmotorer kjøleanlegg også)
7,
Mitt hovedproblem var at alle partiklene som ble fanget opp i vannfilteret
, som videre ble sønderknust og samlet seg opp i mellom kjøleplatene inne varmeveksleren
. Det vil si at mine varmevekslere som i utgangspunktet var marginalt dimensjonert, ble enda dårligere fordi det ikke var tilfredsstillende vannsirkulasjon mellom selve kjøleplatene inne varmevekslerne.
I tillegg oppdaget jeg at acc.tank (dobbelmantlet VVB) for gulvvarmemagasinet er tilvirket i svart stål
Dette var virkelig
Min delta T på varm side var kun 2-3°C. Årsaken var rust partikler fra både VVB og VP
PÃ¥ Jula fant jeg vannfilter. Vattenrenare/filterhus Art. nr: 438007 til en grei pris
.
Problemet med filteret er at det ikke tåler mer enn 30°C. Jeg monterte "julafilterhus" på returvann fra gulvvarmesystemet og på KB. Jeg kjøpte et messingfilterhus fra
www.norvann.no for "VB ut" på VP, da dette filteret tålte høy temperatur .
For å få stoppet korrosjon i min acc.tank og øvrige varmesystem komponenter måtte jeg få kontroll på micro bobler og galvanisk tæring.
Løsningen fant jeg hos
http://www.impreva.se/PDF_TrioFold.pdf Dette filteret er en totalløsning, men koster 10K.
8,
Jeg mente at nå hadde jeg fått kontroll på min VP og hele varmeanlegget
. Jeg hadde skiftet vekk alle rørdeler i svart stål, bortsett fra acc.tank. Jeg mente at filterløsningen jeg nå hadde investert i, og Trio 10 filteret som hadde en stor magnesium anode ville gi meg et mer stabilt varmeanlegg
.
9,
Mitt sjøhus på 50m2 med 2 etasjer hadde vannrør i betongdekket, men ikke tilkoblet mitt VP anlegg. VP som rørleggeren anbefalte når jeg bygget mitt hus på 119m2 med 2 etasjer gav kun 5,5KW varme
.
Jeg funderte en tid på hva jeg skulle gjøre
. Jeg hadde brukt masse av tid og enda mer penger på mitt varmeanlegg, så VP bytte til 7-10KW hadde jeg ikke lyst til å gjøre.
Jeg hadde jo kriget som helvete for å få faenskapet til å fungere
, og da tenkte jeg det var for dumt å bytte VP og starte alt på nytt. Da ble jo all min lærdom av VP som jeg hadde kriget med, til ingen nytte!
Etter å lest meg opp på kscroll kompressorens hjemmeside fant jeg ut at en Copeland scroll kompressor kan kjøre på 70-80 Hz
!
Da er det bare å kjøpe en frekvensomformer og en PID regulator med PT-100 som måler «Bør verdien» på VP framledningen
Man lar «on/off automatikken forbli intakt, og monterer frekvensomformeren «etter on/off styringen» av VP
Dette fungerte jævla bra !
Det som er viktig når man monterer frekvensomformer drift på en VP er at en standard scroll kompressor har «splash wheel lubrication». Det vil si at omdreiningstallet ikke må settes for lavt, for da blir det ikke god nok oljesmøring i scroll kompressoren. Det er veldig viktig at minimum frekvens ikke settes lavere enn 30 Hz, dersom man ikke har en scroll kompressor med intern oljetrykksmørepumpe.
Dersom scroll kompressoren ikke får god nok smøring blir oljen varm, og «kokser seg». Da er det by-by til scroll kompressoren
.
Jeg trenger kun 7-8Kw for å holde varmen i min bolig og sjøhus, så jeg kjører scrollkompressoren opp til 70 Hz, med Copeland sin velsignelse
. Jeg har minimum frekvens på 40 Hz pga. min gamle mekaniske ekspansjonsventil stenger dersom jeg går på lavere frekvens
. Det ble også varmgang på scroll kompressoren
.
Jeg fraråder på det sterkeste å foreta denne ombygningen dersom du ikke har e-logger fra Richard, fordi du «chip tuner» innenfor akseptable parameter, og er derfor avhengig av instrumentering.
Noen råd til dere som orker å lese dette:Se over hvor mye svart stål komponenter det er på ditt varmesystem. Du kan ta deg faen på at når garantitiden på din VP er utløpt, så begynner problemene
.
Det er instruksjonsfilm på youtube hvordan man lodder rør, så alle kan være hobbyrørleggere dersom man er litt praktisk anlagt
.
Jeg anbefaler fullfiltrering på vannet som går til alle varmevekslere. Når garantitiden på VP er utløpt så tettes det til mellom platene inni varmeveksleren
.
Jeg anbefaler at det blir montert magnesiumanode i varmeanlegget. Trio 10 filter har denne anoden, og den er stor og varer i mange år, dersom du ikke har mye svart stål
.
Dersom du velger å ignorere det som jeg har skrevet bør du budsjettere for ny VP etter ca 10 år .
Dersom velger å følge rådene, har du din VP inn i evigheten og bytter enkeltkomponenter etter hvert som noe blir ødelagt
.
Jeg kjøpte en vanlig Omron V-1000 frekvensomformer. Det trengs kun å settes ca 10 parameter settings for å få frekvensomformen til å fungere. Dersom man tar seg tid til å lese hele brukermanualen, og sette alle parameter manuelt, sparer man penger på lavere strømregning, og scroll kompressoren får mykstart. Du kan definere hvordan frekvensomformeren skal operere dersom den minster sensor signaler og hvordan "nøddrift " skal fungere. Det er langt over hundre parameter å sette, men når jobben er gjort så vet du hvordan en frekvensomformer fungerer
Jeg vil spesielt frekke frem "power save mode" som en unik funksjon som gir deg lavere strømregning, da frekvensomformeren redusere volt til det minimum som trengs for akkurat din scollkompressor for å opprettholde VP framledning "bør verdi".
De selger rørloddeutstyr på Jula.
Nå består vedlikeholdet på mitt gamle varmeanlegg kun av å bytte julafilter en gang i året, og rengjør "Norvann og Trio filteret"