Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur mÃ¥nga liter vatten rekomenderas i systemet till uppvärmning  (läst 2803 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad A.borgström

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…storp / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
hej jag bygger ut huset lite och undrar vilken golvvärme slang som e  bra för ingjutning, mÃ¥ste väll nästan ta 20mm eftersom den rymmer ganska mycket mer vatten än 16mm slang,.

Tror jag kommer få runt 600 liter vatten i systemet när huset e klart. om jag kör med 20mm slang,
och 400 liter vatten om jag kör med 16mm slang

Min panna är en nibe 1245 ska jag skaffa en knäpptank eller räcker det med dessa 600 liter.
tanken med det hela är juh att fÃ¥ sÃ¥ fÃ¥ starter som möjligt.  ?
Installerat Nibe 1245-8kw 2010 i gång kört januari 2011
Tidigare förbrukning 28500kw/år för varme & vv

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29382
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
För en 8 kW VP behövs minst 200 liter för att VP:n ska gå någorlunda OK.
Så det borde räcka med 16 mm slang om du vill ha det.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Om du inte styr värmen i rummen med termostat räcker volymen, har du termostater och har otur kanske alla utom en stänger och då har du mycket liten volym att arbeta mot. Så har du termostater ska du nog även ha en volymtank.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
Om du inte styr värmen i rummen med termostat räcker volymen, har du termostater och har otur kanske alla utom en stänger och då har du mycket liten volym att arbeta mot. Så har du termostater ska du nog även ha en volymtank.

Ska man ha många termostater är det nog bäst med arbetstank med separat cp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad MB77

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 88
  • Karma +0/-0
Blir det verkligen 600L :o Då måste huset vara STORT, det blir ju omkring 2000m 20mm slang.

Menar du inte 60L - 40L?
IVT Geenline HE C9 | 150L volymtank| 180m borra 174m aktivt|
Instalerad början av 2011
Hus byggt 1939, värmer knappt 150m2 till 20c°
http://e-logger.se/pub?lyckebo&p=1

Utloggad A.borgström

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Ã…storp / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
60-40 Liter kan det stämma,   de blir runt 5-600 meter slang totalt,,  x 20 mm

jag har bara strypningstermostater nere pÃ¥ suggan vid pannan.  alltsÃ¥ inga i rummen,,   om det bara är 60 liter mÃ¥ste jag juh ha volymtank, hur stor rekomenderas i sÃ¥dana fall, ?

http://www.blocket.se/helsingborg/Golvvarmeror_20mm_7_95_exkl__moms_22842427.htm?ca=23_3&w=0
 han som  säljer denna slangen ligger närma och bra, är det kanske bättre att köra pÃ¥ upnor eller nÃ¥got mer känt märke när det gäller slangen ?
Installerat Nibe 1245-8kw 2010 i gång kört januari 2011
Tidigare förbrukning 28500kw/år för varme & vv

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
For varmepump sager man att det kravs volym pa radiatorsystemet pa 14-25 liter per kW VP.
Har du inte sa mycket plats i radiatorslingan/golvvarmeslingan bor du ha en volymtank/arbetstank i serie med slingan.
Detta for att inte VPn ska starta och stoppa ideligen utan fa en jamnare gang.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag skulle säga minst 25 liter per kW.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Kapten

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stora Kopinge
  • Antal inlägg: 280
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lycklig GV-VP-ägare
Ja, 25 liter ar den allmanna uppfattningen. Diverse fabrikanter av VP sager minst 14 liter.
400 + 200 m2 i Skåne som fått Thermia Solid 26 med grundvatten som brine i present från hustomten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!