Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Använda enkel jordvärmepumps teknik för att ladda passiv solvärme  (läst 3271 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Janolofs

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag har eldat pellets med solvärme i 10 år och är väldigt nöjd rent ekonomiskt.
Nu har jag funderat på lite olika värmepumps lösningar för att minska ner på eldningssäsongen med pellets.
Min tanke är att bygga en passiv luft solfångaranläggning på ca 20-25 m2 med stenlager ( 40Kwh > 20 grader ) sambygd med växthus.
Ursprungligen tänkte jag mig en billigare variant av luft/vatten för att kunna "ladda in energin" i mina ackumulator tankar. Men kanske en mindre och enklare jordvärmepump vore att föredra och då med kollektorn inbyggd i stenlagret i form av gamla element.

Någon som har erfarenhet eller råd kring en sådan anläggning..

Har hört att vissa mjölkbönder hämtar energi på liknande sätt från lagårdar men vet inte vilken teknik som används.

/ Jan
Gammalt 2-vån hus i Dalarna, sol + pellets + acktankar 1200 liter, golvvärme nedervåning, raditorer övre..

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Hej!
Det här kanske är lite vad du letade efter.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=28332.msg269902#msg269902

Jag har själv gått i dom tankarna med ett stenlager för värmeackumulering via solfångare, men eftersom jag har en väl fungerande anläggning så inser jag att det alldrig skulle löna sig för mig.
Kanske nästa hus...
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
"Passiv" lär väl inte solfångaren bli om energin skall ner i ett stenlager. Du måste ju
sätta till energi för att få ner luften i lagret.... Idén är helt klart bra och om du ändå skall
bygga ett växthus så är ju kostnaden inte så stor att gräva lite djupare och fylla med
energilagrande material. Om du tänker växla luft/luft i lagret så kan väl perforerad
dräneringsslang i makadam vara bra och om du skall växla vatten/vatten så är det bättre
att lägga ytjordvärmeslang i kompakterat stenmjöl, precis som i Bollebygdshuset.

Att växla från luft till vatten i ett stenlager verkar inte vara lika enkelt att åstadkomma
på något bra sätt.

För växthusets egen del kan man med fördel använda luft/luft och på så sätt låta bli att
ventilera bort gratisenergi. Ingen värmepump blandas heller in i detta fall.

Om du tänker dig att bygga ett energilager för värme och varmvatten till huset så anser
jag att det är vatten/vatten i stenmjöl som gäller. Ladda med de lägsta temperaturerna från
solen (som inte duger för ack.tankarna) och hämta tillbaka med värmepump. Om du bygger
bostadsutrymmen ovanpå energilagret så får du se upp med fuktvandring från ett lager i
marken som är varmare än golvet ovanför.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
Om du bygger
bostadsutrymmen ovanpå energilagret så får du se upp med fuktvandring från ett lager i
marken som är varmare än golvet ovanför.

Bra synpunkt där, har inte tänkt på att det faktiskt kan bli ett problem vid värmelagring under ett hus.
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
@ cougar: Jo, det är precis det som är ett av problemen i Bollebygd. Värmelagret
driver fukt mot bottenplattan om det körs upp i övertemperaturer gentemot bottenplattan.

Just nu har de 23.6 grader under bottenplattans frigolit och 15.1 grader i mitten av lagret.
Detta avslöjar ju en brist i hur slingorna ligger i lagret. I mitten på lagret hade det ju gärna kunnat
vara 40 grader, men då måste man ju designa in det från början. Nu är det för sent.

Man planerar även att montera ner ett antal solfångare eftersom ett grundladdat lager inte kan
ta emot lika mycket som under de första årens energiuppbyggnad.

Brine in till VP är ca 20 grader just nu  Thumbsup
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

Utloggad Janolofs

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Tack för synpunkterna.

För att tydliggöra mina ideer. Jag har lite speciella förutsättningar för det jag kallar för passiv solvärme. Jag har en längre sydsluttning nedanför mitt hus. Så vad jag tänkt är en ca 12x2 meter lång plan luft solfångare med ett stenlager högst upp. returluft leds ner under den isolerade kollektor plåten och man får självcirkulation. ( har provat med mindre modell ). Vad som aktivt behövs är ett spjäll så att man inte får bakvänd funktion under natten. Energilagret isoleras och används som golv i växthuset(uterummet).

Visserligen blir ett sådant system ganska dåligt verkningsgrads mässigt men det kan man ju överkompensera med mer yta.
Det jag upplever som svårast är att hitta lämplig värmepumps lösning som enklast kan "växla in" värmen. Men det lutar nog åt en mindre jordvärmepump där jag även lägger ut en mindre mängd slang.

Ekonomiskt så kan man väl alltid ifrågasätta detta men som teknik intresserad så är det ju kul att lyckas med något lite annorlunda.

/ Jan
Gammalt 2-vån hus i Dalarna, sol + pellets + acktankar 1200 liter, golvvärme nedervåning, raditorer övre..

Utloggad sobris

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 1504
  • Karma +3/-4
    • Mixtum
Tänk tanken att jobba med vatten + glykol istället. Du skulle ju t.o.m. kunna
köra brine ut i både grunden och i direkt i solfångarna.

Tänk på att luft har väldigt dålig förmåga att bära energi. 4.000 gånger sämre
än vatten om man räknar på volym.
Hus 110 kvm med källare byggt 1938, tilläggsisolerat 90 mm, tillbyggt med 30 kvm kontor + badavdelning i bottenplan. Garage 50 kvm + 50 kvm hobbyrum byggt 1994. Bergvärme 180 m, Qvantum VP, Gammal vedpanna, 9 kvm plana solfångare, 750 + 800 liter ack.tankar. 500 kWh marklager under huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!