Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT490  (läst 1436 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Boström

  • Gäst
Boström
IVT490
« skrivet: 25 augusti 2014, 11:30:18 »
Hej på er!

Jag är en riktig novis på det här med värmepumpar eftersom jag är nybliven husägare. Tyvärr dröjde det inte länge innan det började strula. Förra veckan slogs jordfelsbrytaren ut och jag testade säkring för säkring och identifierade problemet till en av faserna på vår frånluftvärmepump. IVT-elektriker kom hit och undersökte saken men verkade lite osäker inför problemet men menade att det varit mycket problem med kraftkorten efter åskan. Sedan han varit där och tittat har allt fungerat som det ska men av oro har jag ändå gjort egna efterforskningar och upptäckt i manualen att min värmepump bör ha en jordfelsbrytare på 300mA (brand) medan vår går samma som resten av hushållet (30mA). Jag har påpekat detta för en man från IVT som dök upp idag men denna menar att en elektriker har beslutat att kraftkortet ska bytas (trots att det fungerar?) Trots mina uppmaningar att han bör ringa elektriker och kolla om felet beror på den för klena jordfelsbrytaren står han nu och byter kortet på en pump som fungerat i tre dar.

Vad tror ni?

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: IVT490
« Svar #1 skrivet: 25 augusti 2014, 11:54:00 »
Jag tycker att det är tveksamt. Det kan varit fukt någonstans. Tydligen finns det en dräneringsslang som kan sätta igen sig på 490.
Jag hoppas att det är OK att länka till Byggahus...
http://www.byggahus.se/forum/varmepumpar/31303-lackande-ivt490.html
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Boström

  • Gäst
Boström
SV: IVT490
« Svar #2 skrivet: 25 augusti 2014, 12:08:59 »
Tack så mycket! Det är en liten läcka i koppen under förångaren (?). Nu byter de den istället för kortet!

Utloggad Josth

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 9632
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: IVT490
« Svar #3 skrivet: 25 augusti 2014, 12:19:03 »
Jag tycker att värmepumpen inte ska sitta efter husets gemensamma jfb. Risk finns t.ex. att huset fryser sönder om man är bortrest och det uppstÃ¥r jordfel i nÃ¥gon annan grupp sÃ¥som fukt i ett vägguttag eller lampa utomhus. Värmepumpen är fast installerad och är beröringsskyddad genom plÃ¥tar över alla el-detaljer som gÃ¥r att komma Ã¥t. Om man dÃ¥ sätter den efter en egen jfb ska det vara för en för brandskydd 300mA enligt IVT rekommendation. 
1½-planshus byggt i slutet av 90-talet. 169 kvm + fristående garage 35 kvm. Kryp-/balkgrund numera tätad och avfuktare DS15 inkopplad. Vattenburet ettrörssystem med radiatorer i fyra slingor. Nibe 310P tillverkad 1997. Service: Kompressorbyte 3 ggr samt byte förångare, expansionsventil, torkmedel, pressostat, elkondensatorer, cirkulationspump, säkerhetsventil och ny kraftigare fläkt.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!