Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system  (läst 4552 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Magnus Roslund

  • Gäst
Magnus Roslund
IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« skrivet: 11 november 2013, 20:11:49 »
Har köpt ett parhus om 133kvm+25 biyta. Huset är 3plan, där underplanet är i souteräng.
Köpte av äldre par som inte kunde ge mig så mycket information om hur ventilationssystemet fungerar, endast att dom i slutet på 2012 installerade en ny IVT590 frånluftsvärmepump.
Nu sitter jag och funderar hur de olika delarna fungerar och hur jag bäst ska ställa in det.
Såhär ser det ut enligt en ritning jag har:



Tycker att det känns lite kallt inne nu när hösten har kommit, håller ca 20-21 grader på mellanplanet (kök och vardagsrum). När jag känner med handen vid de ventiler som "fiser" ut något ljummen luft så tycker jag att det känns lite för kallt... Varmvatten finns så det förslår, man kan duscha länge flera personer utan problem. Testade dock att slå ifrån varmvattenprioriteringen på värmepumpen, men då gick det knappt att ta ett bad utan att varmvattnet tog slut så den åkte på igen.
Inställningarna på värmepumpen är alltså:
Kompressor - på
VV prio - på
Eltillskott - av

Har förstått att det sitter ett litet vattensystem som värmer luften i ett aggregat (vittsjö kanalvärmare 900w) och ett TA400. TA 400 är inställt på läge 1, står dock i en manual i huspärmen att läge 1 är för hus <100kvm, läge två är för >100kvm...
Kan jag ändra det till läge 2 utan att rubba ventillationssystemets injustering? Gissar att det har med fläkthastigheten att göra?!
Har även läst om en schunt i IVT590 som styr vattentemperaturen till TA400, är det någon som kan förklara om/hur jag kan justera upp temperaturen via den? Vet var den sitter, men ör osäker på hur jag skruvar, medsols eller motsols för högre värme, hur jag ser vilken nivå den är inställd på osv.
Har dock känt på vattenledningen vid TA400 och den känns relativt varm, dock inte skållhet.

Vad gör elpatronen i värmepumpen? Värmer den luften eller vattnet till TA400? Bör jag ha den påslagen kanske?

Just nu har jag samtliga elradiatorer på 15grader, och dom är kalla. Golvvärme på badrum övre planet är igång på 22 grader, mest för att det ska vara skönt för fötterna efter duschen, men antar att det kan bidra till lite värme i resten av huset också.

En anna fråga är ju hur mitt system kan hjälpa till att transportera runt varmluft om jag skulle installera en luftvärmepump, tror ni det kan vara en bra ide?!

Som sagt, många frågor! Jag blir glad om jag får svar på någon/några av dom!!

Mvh

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« Svar #1 skrivet: 11 november 2013, 20:32:12 »
Hej!
På fläktfrågan skulle jag undvika att öka farten, det ska vara lägre luftflöde på tilluften än frånluften, annars blir det övertryck i huset och då kan fuktig inneluft tryckas ut i väggarna med fuktskador som följd.

Det ska sitta en shunt som reglerar vattentemp till TA400, men det spelar ingen roll om denna ökas om du inte ökar temperaturen på Pulser 220.
Men sen kan du inte ha hur hög temperatur som helst på tilluften, är den för varm skiktar sig luften och du får varmt om huvet och kallt om fötterna.

Huset är avsett att värmas med radiatorer, TA 400 räcker knappast till att värma hela huset.
En LLVP är säkert en bra idé.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« Svar #2 skrivet: 11 november 2013, 21:10:15 »
Håller med Carl N, detta är ett hus värmt av elradiatorer med förvärmning av tilluft, främst via värmepump och i andra hand av elvärmare i tilluftskanalen.

Låt oss ändå gå igenom systemet för att skaffa lite mer överblick och känsla för systemet.

IVT 590 står för att ventilera ut fuktig och koldioxidberikad luft ut huset, samtidigt passar den på att krama ur den värmeenergi som finns i frånluften. Denna energin värmer vattnet i 590:s tank som sedan betjänar varmvatten och värme till vattenbatteriet i TA400:an.

Tilluftsaggregatet TA400 ser till att sörja för tilluft och att denna håller en behglig temperatur, någon grad under rumstemperaturen. Detta sker i första hand genom vattenbatteriet som försöjs med varmt vatten av IVT590 via rumstermostaten. När rumstemperaturen understiger inställda värdet, radiatortemp + 2 grader enligt rekommendation, så startat cirkulationspumpen och skickar varmt vatten till TA400. Elvärmaren är via Pulser 220 inställd på att gå in och stötta först då tilluftens temperatur understiger 16 grader.

Så långt allt bra, men om vi nu tillsätter svalare luft än vad rummet håller vad ser då till att hålla rumstemperaturen uppe. Jo det är elradiatorerna som står för den uppgiften, med ett litet tillskott den sk gratis energin (människor, sol, matlagnin, etc).

Fläktinställningen på TA400 bör du inte höja om du inte samtidigt höjer farten på fläkten i IVT590, och kontrollmäter att du har rätt förhållande på flödena och ett tillräckligt undertryck.

Slutsatsen är alltså om det är för kallt, höj termostaten på dina element. Med tanke på att du håller 20-21 grader redan utan elradiatorernas hjälp skvallrar om att dina element inte behöver jobba så hårt och att elnotan inte borde stiga så mycket. Pröva och se. Handlar det om mycket energi så kanske det är intressant att installlera en luftvärmepump.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29387
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« Svar #3 skrivet: 11 november 2013, 21:29:42 »
Detta sker i första hand genom vattenbatteriet som försörjs med varmt vatten av IVT590 via rumstermostaten. När rumstemperaturen understiger inställda värdet, radiatortemp + 2 grader enligt rekommendation, så startat cirkulationspumpen och skickar varmt vatten till TA400.

Tack, det där missade jag, läste för dÃ¥ligt pÃ¥ ritningen.  SkämspÃ¥dig
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Magnus Roslund

  • Gäst
Magnus Roslund
SV: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« Svar #4 skrivet: 12 november 2013, 07:07:00 »
Otroligt tacksam för era utförliga svar!

Sk börja med att höja i de rum som verkligen behöver, kan vara skönt för bebisen som kommer i feb att inte frysa om tårna ;)

Igen, STORT tack till er!!!

Utloggad baheno

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 7
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« Svar #5 skrivet: 25 januari 2014, 21:03:43 »
Ok, när temperaturen utomhus smög sig under nollan så blev det inte lika roligt att vara hemma ;) 18 grader i vardagsrummet vid -10 är ju helt klart över smärtgränsen för mig!
Jag kände lite på rören som går till kanalvärmaren och dom var iskall... Luften som kom i ventilationskanalerna, iskall likaså... Gjorde som så att jag knäppte på elpatronen i frånluften och stängde av varmvattenprioriteringen. Efter ett par timmar hade jag varmvatten fram i rören igen och värmen steg något, men inte så mycket. Radiatorern knäppte som bara f*n och ångesten över elräkningen smög sig på.

Det hela landade i att jag fick en luftvärmepump installerad. Mycket nöjd med det och med avstängda radiatorer håller jag ca 22 grader på det plan som innedelen sitter och ca 20 på våningen ovan där somrummen är, helt perfekt! Dock så tänkte jag att värmen som luftvärmepumpen genererar borde ju räcka för att frånluften ska göra varmvatten utan att elpatronen används! Elpatronen är ju på 1,6kw?! Och värmepumpens verkningsgrad ligger på ca 4,5 vid -7 enligt produktspec. Dock så blir det likväl iskallt i rören fram till kanalvärmaren om jag stänger av elpatronen och kör varmvattenprioritering :( Kör jag utan elpatron och utan varmvattenprioritering så får man vrida på max i blandaren om man vill duscha varmt, risken att skålla sig på tappvärmevattnet är helt obefintlig.
Hoppas att någon kanske har ett svar på det! Är det så att vid varmvattenprioritering så stängs cirkulationspumpen av? Även om det finns varmvatten i beredaren dvs på kvällen utan att dusch eller bad har nyttjats. Om det är så, kan man "tvinga" cirkulationspumpen att köra fram varmvatten till tilluften ändå?

Gammalt inlägg, men hoppas på svar!

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: IVT 590+TA400+Pulser220 Hjälp/förklaring till mitt system
« Svar #6 skrivet: 26 januari 2014, 20:42:13 »
Citera
Är det så att vid varmvattenprioritering så stängs cirkulationspumpen av?

PÃ¥ sidan 4 har du svaret:
Citera
Observera att när anläggningen
 under normaldrift prioriterar tappvarmvatten stoppas cirkulationen till värmesystemet,
 detta innebär att vissa systemlösningar utsätts för frysrisk.

Du bör alltså inte ha den inställd på varmvattenprioritering, för att undvika frysning. Vidare så görs det klart att detta är en maskin som framförallt värmer varmvatten, och nyttjar eventuellt överskott till att bidra till husvärmen.
Citera
Den återvunna energin används till att i första hand producera tappvarmvatten. Om inte
 värmepumpens effekt räcker till kopplas en elpatron automatiskt in. När inget tappvarm-
 vattenbehov föreligger värms huset med hjälp av överskottet, regleringen av inomhus-
 temperaturen sker med hjälp av en inomhustermostat.

Kompressorn avger 1,7-2 kW vilket gör att elpatronen behöver gå in ganska så snart om den skall ombesörja varmvatten och värme.
Jag tror inte du kommer undan med mindre än att du har elpatronen aktiverad. Slår du av den får du dåligt med varmvatten och kanalvärmaren får gå in med stöd (=lika dyrt).

Som jämförelse så ligger en vanlig varmvattenberedare på 1-3kW så antagandet att kompressorn räcker till för varmvattnet stämmer nog, men med prioriteringen blir det avstängt till luftvärmaren.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 700
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!