Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionering av inverterstyrd pump  (läst 23602 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #60 skrivet: 07 april 2013, 09:36:19 »
Större kompressor.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #61 skrivet: 07 april 2013, 10:02:15 »
16 kw finns som split den också.
www.canvac.se
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #62 skrivet: 07 april 2013, 10:29:11 »
Större kompressor.
Men en större kompressor kommer att gå mindre tid och förbrukningen bör bli samma under förutsättning att cop är lika på båda modellerna.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #63 skrivet: 07 april 2013, 10:59:53 »
Större kompressor ger större elmotor och därmed mer energi krävs för att driva detta. Sen är det förmodligen inte sÃ¥ mycket mer energi som Ã¥tgÃ¥r, men eftersom folk tenderar att stirra sig blinda pÃ¥ copvärden pÃ¥ värmepumpar och köper bilar med smÃ¥ motorer sÃ¥ borde man kanske ha samma fokus pÃ¥ storleken pÃ¥ sin värmepump. Tilläggsisolerar msn sitt hus dÃ¥ behöver man kanske bara 14kWh, bytar man fönsterna sÃ¥ räcker kanske  10kWh. Visst det är dyrt, men det ger en permanent besparing och ökar komforten. Framtidens energipriset kommer att bli högre, det är en sak som är säker. SÃ¥ med stor säkerhet sÃ¥ kommer vi att vidta de Ã¥tgärderna inom nÃ¥gra Ã¥r ändÃ¥. Och dÃ¥ sitter man med ett system som är onödigt kraftfullt.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #64 skrivet: 07 april 2013, 11:01:14 »
16 kw finns som split den också.
www.canvac.se
Eva

Startar på 4,5 kW, vilket är problemet kring vilket denna tråd startades.

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #65 skrivet: 07 april 2013, 11:05:04 »
... Tilläggsisolerar msn sitt hus dÃ¥ behöver man kanske bara 14kWh, bytar man fönsterna sÃ¥ räcker kanske  10kWh. Visst det är dyrt, men det ger en permanent besparing och ökar komforten. Framtidens energipriset kommer att bli högre, det är en sak som är säker. SÃ¥ med stor säkerhet sÃ¥ kommer vi att vidta de Ã¥tgärderna inom nÃ¥gra Ã¥r ändÃ¥. Och dÃ¥ sitter man med ett system som är onödigt kraftfullt.

Håller med. Å andra sidan behöver det gå förhållandevis lite, så det kanske håller tills man dör. Eller säljer huset och flyttar in på "hemmet".

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #66 skrivet: 07 april 2013, 11:13:02 »
Tilläggas skall att jag har lite halvfärdiga idéer kring att isolera och värma upp garaget, så att man dona och snickra även vintertid. Kanske bygger man också till någon liten snutt för tonårsboende el dylikt. (Jag har kommer att ha några extra "kranar" i fördelningsskåpen.) Fast det är klart, om 15 år är det kanske dags att byta pump ändå. Men jag kanske bygger till ett hobbyrum i anslutning till garaget om några år... Ja, man vet aldrig.

Men jag ska definitivt spana in skillnaden på kompressorernas driveffekt, innan jag bestämmer mig. (Jag tänker att Zubadantekniken ger de två extra kW på toppen utan att påverka botten, men jag kan ha fel.)

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #67 skrivet: 07 april 2013, 11:16:26 »
Större kompressor ger större elmotor och därmed mer energi krävs för att driva detta. Sen är det förmodligen inte sÃ¥ mycket mer energi som Ã¥tgÃ¥r, men eftersom folk tenderar att stirra sig blinda pÃ¥ copvärden pÃ¥ värmepumpar och köper bilar med smÃ¥ motorer sÃ¥ borde man kanske ha samma fokus pÃ¥ storleken pÃ¥ sin värmepump. Tilläggsisolerar msn sitt hus dÃ¥ behöver man kanske bara 14kWh, bytar man fönsterna sÃ¥ räcker kanske  10kWh. Visst det är dyrt, men det ger en permanent besparing och ökar komforten. Framtidens energipriset kommer att bli högre, det är en sak som är säker. SÃ¥ med stor säkerhet sÃ¥ kommer vi att vidta de Ã¥tgärderna inom nÃ¥gra Ã¥r ändÃ¥. Och dÃ¥ sitter man med ett system som är onödigt kraftfullt.
Klart en större vp drar mera när den går men den kommer att gå mindre sen att en större vp är dyrare så det inte lönar sig må så vara men aldrig att driftkostnaden blir högre med en större vp om den har rätt förutsättningar. Att isolera är nog det bästa man kan göra oavsett värmesystem isoleringen överlever många vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #68 skrivet: 07 april 2013, 11:54:03 »
3,4-16 skulle jag kunna tänka mig. Bra spridning över ett stort effektspann.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #69 skrivet: 07 april 2013, 17:09:41 »
Lite roligt att det hitentills har tagit 5 sifor och 68 svar för att utreda en värmepumpstyp som ofta(?) benämns som "en storlek som passar alla" :)

Men jämförelsen med bilmotorer är rätt, jag har aldrig förstått varför man skall ha en bil med minsta motorn när den enda orsaken till att den drar mindre soppa är att maxhastigheten och accelerationen är som en gammal Massey Ferguson. För precis som en VP så drar inte en mindre motor mindre effekt för att utföra samma arbete, snarare tvärtom. (små bilar kan ju dock vara bra, då pga att dom är lättare och därmed drar mindre)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #70 skrivet: 07 april 2013, 17:18:11 »
En större VP borde dra mindre eftersom värmeväxlare o dyl blir mer överdimensionerade när den går på dellast. Iallafall är det så med varvtalsstyrda luft/luftpumpar - COP är lägre på full fart.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #71 skrivet: 07 april 2013, 18:39:11 »
Och en bil med mindre motor drar i många fall tyvärr mindre bensin även om det finns undantag Annars hade jag gärna en v8 :)
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #72 skrivet: 07 april 2013, 20:04:32 »
En mindre 4 cyl motor drar mindre vid normala körförhållanden än en större effektstarkare V8. Men så fort den lilla och lite för svaga motorn får arbeta så ändras förhållandet. Har gjorts många tester i ämnet med kanske den mest kända var när top gear lät en prius köra så snabbt den kunde runt en bana tätt följd av en M3. På nästa priusmodell ökade de motorvolymen för att få ner förbrukningen.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad gossen

  • Har ingen aning, gissar bara.Jag har lärt mig en del av dom som är
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1054
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #73 skrivet: 07 april 2013, 20:16:53 »
Visst, som vanligt överdriver jag lite när jag säger att en liten motor inte drar mindre än en stor men det skiljer inte mycket vid samma körning.
Givetvis drar ju dock en större motor mer pga att den är tyngre och att den har högre inre friktion :)
1.5 Plans villa med källare mitt i Skåne. 21-22*C 120kvm, 18*C i källare 70kvm

Sfinx VP10 som körs med flytande kondensering mot kombipanna samt en Contura 556

Enligt förra ägarna och energideklaratinen 3kbm olja/år.
2011: 1,5kbm olja + 12000KWh (elpatron) (Isolering av vinden i Juni)
2012: 14650kwh Två vintermånader med elpatronsdrift sedan vp11
2013:Mål <12000 Mer optimistiskt mål är <10000, men det nås nog inte 2013.. Blev 11533kwh
2014:MÃ¥l 11000. Blev 11284kwh

Utloggad styrman

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 418
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #74 skrivet: 15 april 2013, 09:31:55 »
Större kompressor.
Inte alltid... Iband kan flera "storlekar" ha samma grejer. Begränsningen är elektronisk.
Så har vår MHI och Altherma.
Där den andra har i princip samma avgivna effekt vid - 15 oberoende av modell.
Den högre effekten har man normallt vid högre ute temp.
Jämnar ut sig då det blir kallare.
En Invertet bör ha långa gångtider kanske men behöver ju ej gå 24/7?
Skulle starter vara farligare här än vid on off?
Vi har vår kopplad direkt på radiator systemet, ingen buffer tank
:)
Daikin Altherma HT 14kW
Mitsubishi Heavy Industries SRK 35ZJX-S.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!