Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Dimensionering av inverterstyrd pump  (läst 23611 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mr Henke

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Staffanstorp
  • Antal inlägg: 1562
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #15 skrivet: 24 mars 2013, 19:48:10 »
4.5 kW som lägst effekt är inte högt i ett hus på 200 kvm. Skulle gissa att TS hus drar 4.5 kW vid nollan ungefär. Det är rätt att man inte ska överdimensionera. Men jag tror ändå att den kommer få jobba hårt när det är kallt. Hade han haft en 11 eller 12 kW inverter som alternativ så hade ju det varit bättre. Men TS ville ju bara välja mellan dem två maskinerna han skrev. Jag tror fortfarande att den kommer gå på fullgas vid tio minus.
Vaillant AROterm plus 125. Aquaflam 17 kW vattenmantlad braskamin. 1-plans hus med inredd källare. Totalt 270 kvm. Byggt 1964. Ca 17000 kW/år inkl. Hushållsel.

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #16 skrivet: 24 mars 2013, 20:07:13 »
Citera
Jag tror fortfarande att den kommer gå på fullgas vid tio minus.
Det är rätt men eftersom det är -10 max 5-10 nätter per år i Malmö så finns det inte något ekonomiskt skäl att välja att betala mer för en större pump än att låta eltillsatsen gå till de få timmar om året det rör sig om.
Dygnsmedeltemperaturen för Januari till 31 Mars under åren 2008 till 2013 var 1,266 grader.
Då har ändå 2010, 2011 och 2013 varit relativt kalla.
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #17 skrivet: 24 mars 2013, 20:21:00 »
Att inte ha eltillsats som mål ger inte några ekonomiska besparingar.
Att köpa en tank till den för kraftiga VP'n löser en del problem, men det är klart bättre att köpa rätt storlek eller en lite för kraftig pump typ 11KW och lägga pengarna man sparar på att inte köpa en större pump och tank på att isolera huset istället.
Med likvärdiga husegenskaper som TS så får jag vid +4 ställa ner alla parametrar till min värde och ställa upp stilleståndstiden till max för att få så lång gångtid som möjligt, men det resulterar ändå i 12-20 starter/dygn.
Nu tycker jag mig ha läst att ME's innerdel går att använda som både tank och leverera värme samtidigt, men 4,5 KW som lägsta effekt i Malmö är högt.
Har man som krav att inte ha 1-fas då hade jag tittat på Daikin 11KW som Lmf föreslår.
Min tanke med tank var att man då kan köpa en billigare on/off vp få rimligt antal starter och betydligt mindre antal drift timmar på vp vilket i kombination med en enklare vp bör kunna ge lång livs längd. Nu vet jag inte om priserna skiljer så mycket mellan on/off vp och inverter på just luft vatten på en berg vp skiljer det i alla fall för mycket.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #18 skrivet: 24 mars 2013, 20:33:56 »
När jag var igÃ¥ng och skulle köpa ny pump tog jag in offerter pÃ¥ nÃ¥gra olika Mitsu pumpar. Det var inte särskilt stor prisskillnad mellan tex en 9.3 kw och en zubadan 14 eller 16kw  Jag fick in en offert pÃ¥ en 16kw zubadan för 89.000 kr medan enfas puhz w85 pÃ¥ 9,3 kostade 85.000 kr.
Inte mycket att snacka om tycker jag...
Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #19 skrivet: 25 mars 2013, 00:07:00 »
Hej
Välj 16 kw. Dels är den 3fas, men det är ocksÃ¥ en liten detalj som mÃ¥nga glömmer och det är att  man i i samband med värmepumpsdrift  endast har 3 kw att tillgÃ¥.  MÃ¥nga installatörer har inte koll pÃ¥ det utan dimensionerar Ã¥t helvete.
 Det stÃ¥r lite luddigt  om det. Men det innebär att en 16 kw  är i direkt storlek med Nibe  f 2026 10 kw  och vvm 300.
16 kw brukar hamna på runt 90 000 inkl. rot, standardinstallation alltså.
9 kw är nÃ¥got billigare.  Jag har sÃ¥lt en del värmepumpar i Malmö under Ã¥rens lopp och att räkna med max -12 grader skall man inte göra, utan dimensionera efter  DUT alltsÃ¥ -15.
Viktigare än att ha en pump som larmar pÃ¥ alltid är att ha  ett väldimensionerat värmesystem som kräver en framledningstemp pÃ¥ max 50 grader vid DUT, allra optimalast är 45 grader.  Det är de höga temperaturerna som klÃ¥r pumparna, sÃ¥ vill man ha  extremt höga varmvattentemperaturer, dvs över 50 grader i tanken  skall man komplettera med en extra elberedare, det sparar värmepumpen mÃ¥nga Ã¥r.  La in bilder pÃ¥ en havererad kolvkompressor för nÃ¥gra dagar sedan som vi skar itu för att se vad det var för fel pÃ¥ den, för enligt en experts utsago ( kylfirma) skulle den fungera.  Vi tänkte bygga nÃ¥got trevligt av den pÃ¥ utbildningen till värmepumpstekniker som jag gÃ¥r pÃ¥, men det var bara att glömma. Oljan hade koxsat  och var rent svart av metallfragment.  Det sÃ¥g ut som om  kolvhussätet  hade passerat genom  en köttkvarn. Vem har du fÃ¥tt pris ifrÃ¥n. ?  Finns mÃ¥nga nissar som gett sig pÃ¥ att sälja mitsubishi som inte kan produkterna.  Förresten, tänk pÃ¥ köldmediemängden som överstiger 3 kg, det är alltsÃ¥ besiktning varje Ã¥r, även om de flesta inte bryr sig.  Maila gärna mig om du har frÃ¥gor.
Eva

Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad Wolf Gusten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malmö
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Vattenkonvertit
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #20 skrivet: 25 mars 2013, 00:15:49 »
Oj. Man får tacka för allt engagemang.

Om utedelen på Nibe Split är enfas tycker jag det är lite dåligt av Nibe att det inte framgår på hemsidan: http://www.nibe.se/Produkter/Luftvatten-varmepump/Produktsortiment/NIBE-SPLIT/

Niben är egentligen den av pumparna som passar bäst i det lilla utrymme jag har till förfogande. Den rekommenderas dock för hus med mellan 3-9 kW effektbehov: http://www.nibeonline.com/pdf/639313-7.pdf

Jag förstår inte riktigt vad man menar med detta, då man kan välja en utedel på 12 kW. Någon som begriper? Och är 3,5 kW en tillräckligt liten starteffekt för att få hyggligt långa gångtider?


Daikin Altherma på 11 kW har jag som sagt funderat på, men på grund av utrymmesbrist blir det troligtvis hydrobox och separat tank som gäller då. Men jag tänker mig att dimensioneringen är det viktigaste, så det får man kanske ta om det funkar bäst.

Lmf, du som rekommenderade denna, vet du vilken lägsta effekt den har?


Tills sist: Bigfoot, jag måste få lov att fråga var får du dina temperaturdata ifrån? Enligt SMHI har Malmös medeltemperaturer varit: dec12 -0,1 gr, jan13 -0,9 och feb13 -0,5. Har du prenumeration på någon tjänst av något slag?

Jag kan förresten meddela att vi här i östra Malmö två gånger vaknat upp till -16 denna gudsförgätna vinter. =0) Kanske lite mer inlandsklimat här än i Limhamn. ;-)

Utloggad Bigfoot

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1289
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #21 skrivet: 25 mars 2013, 01:12:36 »
Citera
Tills sist: Bigfoot, jag måste få lov att fråga var får du dina temperaturdata ifrån? Enligt SMHI har Malmös medeltemperaturer varit: dec12 -0,1 gr, jan13 -0,9 och feb13 -0,5. Har du prenumeration på någon tjänst av något slag?

Jag kan förresten meddela att vi här i östra Malmö två gånger vaknat upp till -16 denna gudsförgätna vinter. =0) Kanske lite mer inlandsklimat här än i Limhamn. ;-)
Siffrorna är tagna från en mätstation på Heleneholm, ingen hemma anläggning.
Östra Malmö är givetvis något kallare och västra något varmare.
Skall revidera eftersom jag inte tog de första siffrorna från denna stationen.
Jan-13 -0,18 Feb-13 -0,1 Mars-13 (-23 mars) -0,7
SMHI prognoser och "uppmätta" värden stämmer inte, använd DMI i Skåne.
Just nu säger SMHI -4, DMI -3, Sturups flygplats -3 och -2,5 på stationen jag tar värdena från.

Det är en fördel att du bor i östra malmö för det är visserligen kallare, men mindre fuktigt.
Fuktig luft är det sämsta för driftekonomin eftersom pumpen isar igen snabbare.

Misstänker att Spliten rekomenderas för hus på upp till 9KWh för att med enbart elpatroner så är det max effekt.
Huset jag bor i är på 194m2 med 97m2 källare och orginal vindsisolering från -68.
Har 21 grader innomhus och alltid mellan 2-8 grader kallare än Malmö, och rent driftmässigt så fungerar Split 10-12 bra.
Har haft ett par hundra KWh elspets i år då jag satt den till att slå ifrån kompressorn vid -14.
Förra vintern klarade jag mig helt utan elspets.
Om du väljer Split då skall du kräva att ljudkit installeras och att kontrollmätning av ljudnivån görs av installatören!
Kontrollmätning bör du göra oavsett fabrikat.
« Senast ändrad: 25 mars 2013, 05:50:16 av Bigfoot »
Lättbetonghus från -68 inköpt augusti 2011 på 97m2+97m2 källare i Skåne.
Elpanna med nedtrampad isolering från -68.
Nibe Split installerad oktober 2011, 2 st Fresh intellivent 1 på varje plan samt 2 st Airstar 1 i sovrum ovanvåning samt 1 i tvättstugan.
Ventilation installerat löpande under 2012.
Tilläggsisolerat Okt 2013 samt energiglas i ett par rum.
Förbrukning totalt:
2011: 4840 kWh (aug-dec)
2012: 11266 kWh
2013: 12452 kWh

Utloggad njitnjau

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 202
  • Karma +0/-0
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #22 skrivet: 25 mars 2013, 08:41:39 »
Anders, om du har trångt om plats i pannrummet (eller var du nu tänker ha innedelen) bör du veta att Nibe Splits innedel har en reshöjd på 2000mm medan Mitsu Ecodanen har 1800mm
En annan grej med Mitsubishis pumpar är att de har en hisklig massa köldmedel, så om man väljer en split-model åker man på årliga kontroller.
Och visst, man har iofs ingen rapporteringsplikt och många struntar nog i att kolla.. men ändå.
Däremot om man väljer deras enhetsaggregat slipper man det. Eftersom dessa anses vara hermetriskt tillslutna från fabrik och då gäller inte kravet på årliga kontroller.


Limhamn Malmö, 152m2, byggt 1898. L/V VP Danfoss DHP AQ9, Vermont Castings Intrepid II braskamin. Förbrukning innan VP 34.500kwh, förbr med den förra VP,n "Acqua Inverter" 19000kwh Inkl HH-el.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #23 skrivet: 25 mars 2013, 09:55:40 »
En 14kW HT maskin har 4,2kW som lägsta avgivna effekt.
Men vad lägsta effekt är beror på en mängd faktorer som tex. vilket flöde man har i systemet

En 11kW maskin borde nog ligga strax under dessa 4,2kw (en vild gissning är runt 3,7kW)

Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #24 skrivet: 25 mars 2013, 14:20:54 »
Hej
Välj 16 kw. Dels är den 3fas, men det är ocksÃ¥ en liten detalj som mÃ¥nga glömmer och det är att  man i i samband med värmepumpsdrift  endast har 3 kw att tillgÃ¥.  MÃ¥nga installatörer har inte koll pÃ¥ det utan dimensionerar Ã¥t helvete.
 Det stÃ¥r lite luddigt  om det. Men det innebär att en 16 kw  är i direkt storlek med Nibe  f 2026 10 kw  och vvm 300.
16 kw brukar hamna på runt 90 000 inkl. rot, standardinstallation alltså.
9 kw är nÃ¥got billigare.  Jag har sÃ¥lt en del värmepumpar i Malmö under Ã¥rens lopp och att räkna med max -12 grader skall man inte göra, utan dimensionera efter  DUT alltsÃ¥ -15.
Viktigare än att ha en pump som larmar pÃ¥ alltid är att ha  ett väldimensionerat värmesystem som kräver en framledningstemp pÃ¥ max 50 grader vid DUT, allra optimalast är 45 grader.  Det är de höga temperaturerna som klÃ¥r pumparna, sÃ¥ vill man ha  extremt höga varmvattentemperaturer, dvs över 50 grader i tanken  skall man komplettera med en extra elberedare, det sparar värmepumpen mÃ¥nga Ã¥r.  La in bilder pÃ¥ en havererad kolvkompressor för nÃ¥gra dagar sedan som vi skar itu för att se vad det var för fel pÃ¥ den, för enligt en experts utsago ( kylfirma) skulle den fungera.  Vi tänkte bygga nÃ¥got trevligt av den pÃ¥ utbildningen till värmepumpstekniker som jag gÃ¥r pÃ¥, men det var bara att glömma. Oljan hade koxsat  och var rent svart av metallfragment.  Det sÃ¥g ut som om  kolvhussätet  hade passerat genom  en köttkvarn. Vem har du fÃ¥tt pris ifrÃ¥n. ?  Finns mÃ¥nga nissar som gett sig pÃ¥ att sälja mitsubishi som inte kan produkterna.  Förresten, tänk pÃ¥ köldmediemängden som överstiger 3 kg, det är alltsÃ¥ besiktning varje Ã¥r, även om de flesta inte bryr sig.  Maila gärna mig om du har frÃ¥gor.
Eva

Eva....

Om trådskaparen Anders som har ett effektbehov om 10,8 kW vid DUT -16°, väljer "Alt 2: Mitsubishi Ecodan RP100 med uteffekt 4,5kW - 14 kW. Scroll, 3-fas.".

Vid vilken utetemperatur behöver han då tillskott?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #25 skrivet: 25 mars 2013, 17:09:09 »
Hej
Välj 16 kw. Dels är den 3fas, men det är ocksÃ¥ en liten detalj som mÃ¥nga glömmer och det är att  man i i samband med värmepumpsdrift  endast har 3 kw att tillgÃ¥.  MÃ¥nga installatörer har inte koll pÃ¥ det utan dimensionerar Ã¥t helvete.
 Det stÃ¥r lite luddigt  om det. Men det innebär att en 16 kw  är i direkt storlek med Nibe  f 2026 10 kw  och vvm 300.
16 kw brukar hamna på runt 90 000 inkl. rot, standardinstallation alltså.
9 kw är nÃ¥got billigare.  Jag har sÃ¥lt en del värmepumpar i Malmö under Ã¥rens lopp och att räkna med max -12 grader skall man inte göra, utan dimensionera efter  DUT alltsÃ¥ -15.
Viktigare än att ha en pump som larmar pÃ¥ alltid är att ha  ett väldimensionerat värmesystem som kräver en framledningstemp pÃ¥ max 50 grader vid DUT, allra optimalast är 45 grader.  Det är de höga temperaturerna som klÃ¥r pumparna, sÃ¥ vill man ha  extremt höga varmvattentemperaturer, dvs över 50 grader i tanken  skall man komplettera med en extra elberedare, det sparar värmepumpen mÃ¥nga Ã¥r.  La in bilder pÃ¥ en havererad kolvkompressor för nÃ¥gra dagar sedan som vi skar itu för att se vad det var för fel pÃ¥ den, för enligt en experts utsago ( kylfirma) skulle den fungera.  Vi tänkte bygga nÃ¥got trevligt av den pÃ¥ utbildningen till värmepumpstekniker som jag gÃ¥r pÃ¥, men det var bara att glömma. Oljan hade koxsat  och var rent svart av metallfragment.  Det sÃ¥g ut som om  kolvhussätet  hade passerat genom  en köttkvarn. Vem har du fÃ¥tt pris ifrÃ¥n. ?  Finns mÃ¥nga nissar som gett sig pÃ¥ att sälja mitsubishi som inte kan produkterna.  Förresten, tänk pÃ¥ köldmediemängden som överstiger 3 kg, det är alltsÃ¥ besiktning varje Ã¥r, även om de flesta inte bryr sig.  Maila gärna mig om du har frÃ¥gor.
Eva
Nu hänger jag inte med en 16 kw mitsubishi lika som 10 kw Nibe hur mäter dom effekten Sc:,h
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad hawkeye99

  • dipl. kyl o värmepumpstekniker
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: KÃ¥geröd
  • Antal inlägg: 441
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
  • Serviceteamet i SkÃ¥ne AB
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #26 skrivet: 26 mars 2013, 06:30:11 »
alltsÃ¥ där en Nibe  2026 10 är lämplig med sina 9 kw som möjlig elspets där är en Mitsubishi  16 kw med sina 3 kw elspets  ett lämpligt alternativ. Räkna alltsÃ¥ inte med 9 kw elspets för det fÃ¥r ni inte.
EN on/offpump bygger upp ett överskott i värmesystemet, sedan stannar den, startar när den har ett underskott. gradminuter -60, överskott +100
En inverterstyrd varierar effekten sÃ¥ det blir inget direkt överskott, utan hÃ¥ller samma framledning hela tiden.  Och varierar effekten frÃ¥n kompressorn istället. Därav kan man dimensionera  för högre effekttäckningsgrad.
Eva
Kyl och värmepumpstekniker på Sydpumpen i Laholm
Nyliogen sÃ¥lt mitt hus pÃ¥ 200 kvm och flyttat till en stuga med luftluft.  Jobbar numera rämst med IVT värmepumpar, men   har tidigare jobbat med   Ã¶vriga  fabrikat pÃ¥ marknaden.   Administratör och grundare av gruppen värmepumpsteknik utan gränser pÃ¥  Facebook.

Utloggad rocas

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 3887
  • Karma +3/-2
  • Kön: Man
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #27 skrivet: 26 mars 2013, 09:17:43 »
Jag har mätt driveffekterna för två st olika 6 kw luftvattenpumpar.

Enfas EnergySave drar betydligt mindre energi än trefas onoff Nibe 2025-6.

Visserligen är den förstnämnda inverter, men driveffekt har kollats med elmätare när båda gick på full effekt.

Kan ni proffs ge en förklaring?
Bor i Örebro/Närke.
Nibe 2025-6, dockad direkt på returen till en kökspanna, ej tank, styrd via rumstermostat. Nyinstallerad (jan-09). KVT 11 monterad 2011 efter sönderfrusen förångare. Åretrunthus byggt 1907, men tillbyggt/renoverat under de 40 år jag har ägt det.
Flera olika luft/luft pumpar, som används som ac sommartid eller värmetillskott vid minusgrader.
Ved-kökspanna.
Rullande årsförbrukning/köpt el: 10000 kwh
39 st  solpaneler monterade hösten 2022.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #28 skrivet: 26 mars 2013, 10:03:15 »
Jag har mätt driveffekterna för två st olika 6 kw luftvattenpumpar.

Enfas EnergySave drar betydligt mindre energi än trefas onoff Nibe 2025-6.

Visserligen är den förstnämnda inverter, men driveffekt har kollats med elmätare när båda gick på full effekt.

Kan ni proffs ge en förklaring?


Hur mätte du effekterna?

Vilka förutsättningar hade de bägge pumparna?

Jag tänker förångarens påisning, elnätets spänning, framledningstemperaturer osv....

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Dimensionering av inverterstyrd pump
« Svar #29 skrivet: 26 mars 2013, 10:21:37 »
En inverterstyrd varierar effekten sÃ¥ det blir inget direkt överskott, utan hÃ¥ller samma framledning hela tiden.  Och varierar effekten frÃ¥n kompressorn istället. Därav kan man dimensionera  för högre effekttäckningsgrad.
Eva

Vad händer när effektbehovet är lägre än kompressorns min-effekt?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!