0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
En annan fråga är om man skall öka hastigheten på kb-pumpen. Den står som sagt på 50 % nu. Kruxet är att när jag höjer ett steg upp så hamnar den på max, känns inte så kul...undrar om den skall funka så?
Höjer du gradmin så får elementen tid på sig att göra sig av med värmen innan nästa start, och vattnet i elementen hinner svalna mer.Svalare vatten in i vp, och längre gångtider.
Ursäkta trådkapningen..CiteraHöjer du gradmin så får elementen tid på sig att göra sig av med värmen innan nästa start, och vattnet i elementen hinner svalna mer.Svalare vatten in i vp, och längre gångtider.Jag undrar vad begreppet "Gradminut" är i Nibevärlden? Finns motsvarande i IVTs vokabulär? Detta låter precis som vad jag skulle vilja göra..
En sak till: varför blir hela elementet varmt på vissa ställen mens bara halva elementet är varmt på andra. Antar att det helt enkelt ger ifrån sig värmen snabbare där det är halvvarmt eller?
Ingen som vill kommentera schema-sänkningen i sovrummen?
Angående börvärdet så startar pumpen vid 28 grader, om jag har börvärde 33 o gradminuter på ca 70. Men den kommer upp till 35 på ca 5 min, sen går den upp till ca 41 på 10 min.Ingen som vill kommentera schema-sänkningen i sovrummen?
Angående börvärdet så startar pumpen vid 28 grader, om jag har börvärde 33 o gradminuter på ca 70. Men den kommer upp till 35 på ca 5 min, sen går den upp till ca 41 på 10 min.
Ok jag var kanske inte tydlig angående källaren. Den är dåligt isolerad, så blir det kallt ute (minusgrader), öppnar ju termostaterna för fullt och då stämmer ju inte intrimningen som jag gjort tidigare. Elementen orkar helt enkelt inte hålla det tillräckligt varmt.
IVT:s regleringer fungerar på ett annat sätt. Temperaturen på radiatorreturen mäts och den styr pumpen. Pumpen startar när temperaturen når börvärdet minus halva kopplingdifferensen och stannar när den når börvärdet plus halva kopplingsdifferensen. Det man kan laborera med är kopplingsdifferensen. Den bestämmer hur längden på gång- och stilleståndsperioderna så den är det närmaste man kommer gradminuter.
Och även för dig gäller att du skall ha så många termostater som möjligt helt öppna, annars BLIR det många start/stopp, speciellt om man har för hög kurvlutning.
Med att elda för kråkorna, menar jag att om man får ut 42-gradigt vatten när det skulle kunna räcka med 35 grader, om man haft större/fler element. Det är med andra ord ett jobb för en 6kw vp i stället, den kanske bara skulle gått till 38 grader?Är inte säker på vad "DUT" betyder. Kan du förklara?Angående installatören, så har jag ju antytt det tidigare att jag tycker han gjorde en dålig undersökning av huset och dess element, därav mitt missnöje...Trodde att "under dimensionerade element" var samma som "för liten vattenvolym" i mitt fall...åtminstone när vi håller oss till lågtemperatursystem..
Med att elda för kråkorna, menar jag att om man får ut 42-gradigt vatten när det skulle kunna räcka med 35 grader, om man haft större/fler element. Det är med andra ord ett jobb för en 6kw vp i stället, den kanske bara skulle gått till 38 grader?
Är inte säker på vad "DUT" betyder. Kan du förklara?
Angående installatören, så har jag ju antytt det tidigare att jag tycker han gjorde en dålig undersökning av huset och dess element, därav mitt missnöje...
Trodde att "under dimensionerade element" var samma som "för liten vattenvolym" i mitt fall...åtminstone när vi håller oss till lågtemperatursystem..
Utopiazz skriver: "Om det är -20oC som är dimensionerande utetemperatur så kanske ett hus behöver ha 10kW för att hålla normal rumstemperatur. Dessa 10kW kan åstadkommas med små/få element och hög temperatur på vattnet eller med stora/många element och låg temperatur på vattnet"Här är min frågeställning i ett nötskal. Blir det alltså samma cop på dessa båda exempel ovan, och slitaget på vp samma? Rickard skriver också att en 6kw eller tom en 4kw alltså skulle bara ge marginella skillnader jämfört med min 8kw? Ja, då har jag varit ute och cyklat länge.....Trodde att framledningstempen skulle sjunka märkbart med de mindre och gå längre tid i stället.....
Till Ridax:Min frågeställning är ju inte ointressant för mig, eftersom jag frågar...
Kan jag tolka dig Ridax då, att det spelar ingen roll vad gäller cop och slitage om en vp behöver värma vattnet till 43 grader eller till 35 för att hålla samma temp inne (utan inblandning av el-patron)?
Eftersom du är så kunnig: ligger det någon sanning i att en scrollkompressor klarar drygt 400.000 starter, eller är det bara rykten?
Så här ser en körning ut: det tar ca 5 min för den att komma upp i 35 (från ca 28), sen går den väl 10 min till, upp till ca 42 grader. Börvärdet ligger då på ca 33 grader. Det är den obalansen som jag reagerat på, men nu förstår jag att det inte hänger på pumpen i första hand (i mitt fall) utan som sagt, det behövs mer vatten.
Så här ser en körning ut: det tar ca 5 min för den att komma upp i 35 (från ca 28), sen går den väl 10 min till, upp till ca 42 grader. Börvärdet ligger då på ca 33 grader.
Mina element har iof inget problem att värma huset på låga temperaturer vid den temp som nu är, ca 2 grader, men man får köra på kanske 30 gradminuter och det känns ju inte bra...
"Det blir naturligtvis bättre COP med stora radiatorer som klarar att värma huset med låg temperatur på radiatorvattnet..."Äntligen fick jag svar, i klartext (tog sin lilla tid). Lutar nog åt volymförstorare, som sagt.
"Pendlar temperaturen +-10 grader runt börvärdet drar pumpen gissningsvis 4-5 % mer än om den arbetade vid konstant temperatur som är lika med börvärdet"Detta förstår jag inte riktigt. Vad menas med +-10 grader? Det är väl teoretiskt resonemang det här. Tempen håller sig väl inte konstant och inte exakt på börvärdet?
"Det som jag ser som problemet just nu är att radiatorernas vattenvolym verkar vara för liten vilket blir ohälsosamt många starter för pumpen"Behöver ju inte bli många starter. Det kan vara lägre gradminuter och högre ut-temp i stället, men det blir väl lite sämre cop i gengäld.
"Så vad gäller frågan om COP och slitage när pumpen värmer vatten till 43 alternativt 35 grader blir motfrågan: Är det kontinuerligt arbete mot de temperaturerna eller är det maxvärdena vid en pendling runt ett börvärde som är t.ex. 30 grader."Det är väl alltid en pendling kring börvärdet?
Har då fan aldrig sett maken till besserwisser.....när man läser din svar och inlägg så blir man ju rent ut sagt förbannad. När en person frågar och letar svar på sina frågor så blir han ju i princip tamefan idiotförklarad av dig. Nä för fan ta och gå en charmkurs istället för att vara så otrevlig.
Jag skrev:"Mina element har iof inget problem att värma huset på låga temperaturer vid den temp som nu är, ca 2 grader, men man får köra på kanske 30 gradminuter och det känns ju inte bra..."Ridax"Obegripligt. I princip skall gradminuterinställningen inte påverka temperaturen i huset,.."Jag skrev inget om det som du säger här, jag kan värma huset med många gradminutrar också utan problem, men det spelar ju ingen roll har det visat sig, det ger ju olika fördelar/nackdelar.
Citat från: Northkingen skrivet 04 november 2009, 22:19:54Har då fan aldrig sett maken till besserwisser.....när man läser din svar och inlägg så blir man ju rent ut sagt förbannad. När en person frågar och letar svar på sina frågor så blir han ju i princip tamefan idiotförklarad av dig. Nä för fan ta och gå en charmkurs istället för att vara så otrevlig.Jaha och du tyckte inte han klagade lite mycket och obefogat på installatören då? För stor pump hade han fått, för det tjänade installatören mest pengar på.Jag kan ju inte direkt se att du Northkingen är något direkt charmtroll heller... har jag ju aldrig tyckt, men vem bryr sig? Du brukar ju inte hålla till på bergvärmesidorna ändå, så jag brukar inte behöva diskutera med dig alls. Föreslår att du fortsätter med luft/luft och ved så slipper vi ju stöta på varandra, som tydligen inte uppskattar varandras personlighet... Sedan kan man ju fråga sig vad ditt inlägg överhuvudtaget har bidragit med när det gäller sakfrågan? Absolut ingenting. Du har ju inte hjälpt TS på något sätt alls.
Kan så vara att han klagade på installatören men det var inte det han ville ha svar på eller?
Nej jag är absolut inget charmtroll och kommer knappast att bli något heller och sen så har jag absolut inga som helst ambitioner att du ska tycka på något som helst sätt bra om mig.
Citat från: Northkingen skrivet 04 november 2009, 22:47:05Kan så vara att han klagade på installatören men det var inte det han ville ha svar på eller?Jasså? Trodde det var precis det som han ville ha svar på i sitt första inlägg. Hela tråden har ju rubriken "Tror jag fått för stor VP" och i första inlägget frågar han sig om han skall bli sur... och att det betyder sämre COP för att en större VP ger högre framledningstemperatur (enligt vad han tror/trodde).JAG har ju ändå inte avvikt så katastrofalt från ämnet som DU har gjort.CiteraNej jag är absolut inget charmtroll och kommer knappast att bli något heller och sen så har jag absolut inga som helst ambitioner att du ska tycka på något som helst sätt bra om mig....och med denna självinsikt så vill du ge andra råd om hur de skall uppföra sig??? Thumbsup
Jo det står "Tror jag fått för stor vp" men sen så skrev han "Är det skapligt värde eller?Vad är bäst/billigast att göra annars: skaffa ngn volymförstorare, eller byta ur en del element mot större? "
Jag har en värmepump som går 100% vid ca. noll grader, innan jag slängde ut oljepannan behövdes 100 liter olja som spets, med ved behövs en kubikmeter.
Med risk för att avvika från ämnet skulle jag vilja poängtera att antalet starter inte är skadligt i sig själv. (utom för kontaktorn) Men kylprocessen tar tid på sig att fungera optimalt, och det gör att färre starter och längre drifttider ger bättre COP. En mekanisk expansionventil behöver 20 minuter innan den har en stabil drift om man ska ligga på så låg överhettning som möjligt. Med större överhettning går det fortare.
Med risk för att avvika från ämnet skulle jag vilja poängtera att antalet starter inte är skadligt i sig själv. (utom för kontaktorn)
Märkligt att inte SVEP uppgraderar!!
En liten fråga till: jag ligger precis under delta 5 (men ibland över) på kb. Vad får det för konsekvenser om man har för högt delta?
När ett kylsystem stannar lägger sig köldmediumet på kallaste stället (förångaren). Vid start kommer hela köldmediemängden i vätskeform in i kompressorn.
Av nyfikenhet: vad har ni andra för tempkurva, säger inte det en del om mängden vatten man har i systemet eller? Jag kör med kurva 8 temp 0 nu vid 2 plusgrader (senaste dygnet).
Ridax: Om pumpen får arbeta 100% från november till mars så belastas hålet hårt och det är stor risk att du får sämre COP på grund av detta, jämfört med en störra VP med därtill djupare hål där hålet får vila mellan varven.Här var ju något att glädja sig över med min "stora" vp. Den belastar alltså inte hålet så mycket. Det har jag märkt: tempen börjar vid 6 grader och sjunker inte mer än till 5, efter 25 min körning, och så håller det på....
Det här med gradminuter och temp. Litet missförstånd tror jag. Så här menar jag: kan värma huset på få eller många gradminuter, har inte märkt någon skillnad där, men som jag skrev så valde jag fler gradminuter för att slippa många starter, men trodde då att cop skulle bli dåligt eftersom tempen gick högre, uppemot 44 grader i stället för 38 (med få gradminutrar).
Jag har redan testat givarna på kb-sidan, och det skiljer 0.5 grader. Fakta kvarstår att jag har högt delta, jag vill gärna veta vad det får för konsekvenser om någon vet. Har märkt en möjlig nackdel: det blir mycket kondens på kb-pumpen och det droppar ner och bildar små pölar....
Här var ju något att glädja sig över med min "stora" vp. Den belastar alltså inte hålet så mycket. Det har jag märkt: tempen börjar vid 6 grader och sjunker inte mer än till 5, efter 25 min körning, och så håller det på....
Kan någon bekräfta att detta stämmer: vb tempen in ökar lite för snabbt i mitt fall, (med lite för små/få element) och då stiger också ut-tempen mer och snabbare. En volymförstorare skulle alltså bromsa lite.