Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE 1245-6 Long story om smuts pÃ¥ slinga och i tank  (läst 8727 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« skrivet: 04 september 2015, 22:30:58 »
Hej! Vi har råkat ut för nåt som ingen vill vara med om, skada på VP (1245-6) och lååånga utredningar och åtgärder som blivit till saftiga försäkringsärenden. Vi får bra med hjälp av NIBEs auktoriserade servicepartner, men eftersom det fortfarande är oklart vad det är som orsakar "felen" så vänder jag mig hit nu. Kanske finns det någon som kan komma med nytt ljus och nya idéer medans vi fortsätter utreda...

Här följer vÃ¥r historia, hoppas nÃ¥gon orkar läsa.  ::) Jag har anonymiserat den lite, namnen är fingerade... (texten har jag skrivit tidigare för att jag ska komma ihÃ¥g alla vändningar)

Citera
Redan innan vi köpte vårt hus våren 2013 föddes idén om att installera en sjövärmepump för att utnyttja den energi som finns i sjön till att värma upp huset och kranvattnet. Sagt och gjort, ett drygt halvår efter inflyttning, höst 2013, begär vi in offerter och fastnar för en NIBE värmepump. Staffan heter mannen som gör ett riktigt bra jobb med att gräva, dra rör, installera stor maskin i litet utrymme och inte minst lägga slangar i sjön trots att isen har hunnit lägga sig. Vi bor i norra norrlands kustland. Sedan dess har den pumpat på och värmt oss. Trots det som jag ska berätta här.
Värmepumpen är ju såklart av det nyare snittet, uppkopplad mot internet och allt. Det mesta går att styra och övervaka utan att behöva gå ner i källaren. Och nörd som man är kollar man ju då och då om det händer nåt i värmeproduktionen eller om det uppstår något fel. Ungefär en månad efter installationen börjar ett visst informationsmeddelande dyka upp: "Hög kondensor in-temperatur." I början någon enstaka per dag men efter ett tag flera och flera per dygn. Vi kontaktar Staffan som kommer hit några vändor och provar lite inställningar, kontrollerar ledningarna, termostaterna står på max vilket de ska, men meddelandena fortsätter att komma och han kliar sig i huvudet och gör ett serviceärende av det hela. Ärendet tas då över av NIBE:s lokala auktoriserade servicepartner och han som i kretsarna är känd som mycket kunnig kring värmepumparna heter Håkan. Nu har det hunnit bli vår 2014, ty det dröjer av olika skäl minst en vecka mellan varje åtgärd, vare sig det är ett telefonsamtal, besök av tekniker, någon ska konsultera någon annan, eller något annat. Nu har värmepumpen även börjat signalera att den har "Problem med periodisk höjning" av kranvarmvattnet, något som pumpen ska göra varje eller varannan vecka för att inte bakterier ska börja växa i varmvattenberedaren (hädanefter kallad "tanken").
Håkan kliar sig också i huvudet. De tråcklar ner en kamera i tanken och ser en massa partiklar flyta omkring. Värmeslingan som går inne i tanken är belagd med en beläggning av något slag. Man provar att rengöra tanken genom att "spola ur den" men meddelandena fortsätter att komma om än tillfälligt med lite lägre frekvens. Håkan fortsätter att klia sig i huvudet. Han erfar en annan kund med samma mystiska bekymmer men denna kund har egen brunn med eventuell smuts i vattnet och vi har kommunalt vatten och fräscha ledningar till och in i huset. Vad är det egentligen som simmar omkring där i tanken? Vad är det som fastnat på värmeslingan? Var kommer det ifrån? Kontakt med Ingemar, vatteningenjör på kommunen som skickar testresultat som visar en god vattenkvalité i vår by. Håkan tar vattenprover av vårt kall- respektive varmvatten och skickar in till analys till BWT Vattenteknik, ett företag som bland annat analyserar vattenkvalitet. Nu har det hunnit bli höst 2014. BWT hör av sig efter en preliminär analys och ber oss att inte dricka vattnet på grund av förhöjda värden av koppar och järn. Efter några dagar visar det sig att de förhöjda värdena gäller det vatten som kommer från tanken (varmvattnet) och inte kallvattnet, som ju inte passerar värmepumpen. Kallvattnet, det vill säga det vatten som kommer direkt från huvudkranen, är av god kvalitet.
BWT har alltså konstaterat förhöjda halter av metaller i tanken. De har en misstanke om vad detta kan bero på och råder oss att kolla upp det: Så kallade vagabonderande strömmar gör att slingan i tanken blir magnetiserad och de metaller som finns naturligt i vattnet fastnar på slingan och det blir en beläggning. Eventuellt elfel i fastigheten gör alltså att vattenledningarna transporterar ström in värmepumpen och tanken och ställer till det.
En elfirma kontaktas och elektrikern Mikael kommer hit och mäter. Mikael och hans kollegor kliar sig också i huvudet. Som jag förstår det så har vi inga uppenbara elfel i huset men Mikael hittar små tecken på värden som kanske eventuellt är lite fel. (På den här punkten är jag osäker vad han konstaterat.) Mikael installerar grova kopparledningar på samtliga inkommande kopparrör och kopplar dem till jord. Och Håkan kommer och byter ut den skadade tanken och slingan, installerar en ny och fräsch inuti värmepumpen.
För material och arbete som Håkan och elfirman utfört faktureras vi 37268:-. Detta går inte på värmepumpens garanti eftersom det inte anses vara fel på själva pumpen. Orsaken till felet anses istället ligga i den omkringliggande miljön, i det här fallet fastighetens elsystem. Då blir det ett villaförsäkringsärende och Folksam ersätter oss utan knussel. Minus självrisken på 1500:-, som normalt NIBEs försäkringsbolag Arctic ska ersätta vid sådana här fall men det gör de inte eftersom värmepumpen är nyare än tre år.
När nu (mars 2015) tanken med belagd slinga är utbytt så försvinner informationsmeddelandena "Hög kondensor in-temperatur" samt "Problem vid periodisk höjning". Vi ser fram emot det som bekanta erfar med sina värmepumpar (varav flera med exakt samma märke som vår), nämligen det att den "bara tuffar på" år för år, inga bekymmer, inga mystiska meddelanden. Det där kondensor-meddelandet återkommer sporadiskt efter ett par veckor men det är tydligen normalt beteende.
Men.
Två månader (maj) efter nyinstallation av tank och slinga så kommer dessa meddelanden tillbaka. Inte sporadiskt, utan regelbundet, först tre gånger per dag och nu (sept 2015) trillar de in elva gånger om dagen. Den har inte fått problem med den periodiska höjningen (än?). Men är detta ett tecken på samma bekymmer - beläggning på slingan? Partiklar i vattnet? Var kommer de ifrån i så fall? Hur utreder vi? Ska vi börja om från början?
Jag skriver till Håkan på semestern och frågar hur vi gör nu. Han föreslår att vi sätter in ett så kallat björnfilter på inkommande vatten närmast beredaren för att se om det fastnar någonting där, samt ny genomsköljning av tanken.

Ungefär där är vi nu. Jag är lite skeptisk till att ett björnfilter kommer att visa något eller filtrera bort smuts, eftersom vattenprover ju visat på bra kvalité på inkommande.

NÃ¥gon som orkat läsa och kanske har nya fräscha infallsvinklar? (Trots att HÃ¥kan är dokumenterat duktig inom VP-teknik.) Jag vet att man kan bifoga tabeller och grafer (har inte premium i Ã¥r) men jag tänkte att vi börjar sÃ¥ här sÃ¥ fÃ¥r vi se...  :)
« Senast ändrad: 04 september 2015, 22:33:29 av saeys »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #1 skrivet: 05 september 2015, 06:20:02 »
Börja med att usb logga vp välj loggning 1gång per minut bifoga loggfilen till tråden så ser man vad vp gör. Du måste byta filändelse på loggfilen till tes txt annars godtar inte forumet filen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad SUNE73

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: STOCKHOLM
  • Antal inlägg: 1042
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • KUNSKAP ÄR MAKT!
    • Temp mätning
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #2 skrivet: 05 september 2015, 07:19:42 »
Tråkigt med problemen. Bifoga gärna bilder på skadorna.

Ska bli intressant och följa trÃ¥den och se loggen.  :)
Mitt fritidshus by.Ã¥r -00 1 1/2 plan total golvyta  ca 160kvm ca 18 grader Ã¥ret runt - IVT C5 100m BORRA, GOLVVÄRME I SPÃ…RADE SPÃ…NSKIVOR 100m2, TOTAL FÖRBRUKNING 4-5000kwh/Ã¥r 2000-2018 inkl HH EL

Nuvarande bostadshus by.år -77 1 plan i suterräng total golvyta 267m2 - Nibe F1255 4-16kw installerad 20150311, VVB Carrier 300/180 seriekopplad som volymförstorare, Borrdjup 180 m, 8 Radiatorer 1-rörs ca 80W/m2, ca 100m2 Golvvärme, Pool 20m3, Total förbrukning tidigare ägare ca 15000kwh, FTX Heru 130 EC startad 150715, Total förbrukning 10060 kwh 2019 inkl HH el.

Mitt fd bostadshus by.år -58 1 1/2 plan total golvyta 127m2 ca 21,8 grader året runt - NIBE 1215 7kw, 181M BORRA Ca 175 AKTIVT, 12 RADIATORER 80W/m2, ACC.TANK NIBE UKV100, FTX HERU 75, TOTAL FÖRBRUKNING 8-10000kwh/ÅR 2005-2013 INKL HUSHÅLLSEL

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #3 skrivet: 05 september 2015, 10:52:41 »
Jag har satt i en USB-pinne och aktiverat loggning 1 ggr/min. Hur länge ska jag låta den sitta i för att få ett lätttolkat datamönster?

Svårt med bilder eftersom förra skadan var inuti tanken. Försökte ta en bild på kameraskärmen (vilket inte var det lättaste) när de var här och körde ner sonden. Den visar en del av slingan. Det är svårt att se på den här suddiga stillbilden men då såg man tydligt en "luddig" beläggning på slingan, som jag förstår har en räfflad yta.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #4 skrivet: 05 september 2015, 11:05:44 »
Det bästa är om du loggar när felet uppstår. Det skapas en ny loggfil varje dygn.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #5 skrivet: 05 september 2015, 19:11:56 »
Framgår det av loggfilen när felet uppstår? Eller fel och fel, det är ett informationsmeddelande i NIBE uplink som indikerar att allt inte står rätt till. Och det kommer i dagsläget runt elva gånger per dygn. Det kommer sakta men säkert fler per dag alltmedan tiden går.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #6 skrivet: 05 september 2015, 20:31:47 »
Man kan se de flesta temperaturerna i loggen man ser tid och ev larm men jag kanske lurade dig lite det brukar vara lagom att logga i gång per minut vid injustering av vp men vid felsökning kan det kanske vara bättre att logga ofta tex var 5e sekund men vi får se hur det ser ut.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #7 skrivet: 06 september 2015, 15:43:49 »
Här är en loggfil från några timmars loggning idag. Under tiden kom tre 163-larm: 13:28:47, 13:57:50 och 15:05:36.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #8 skrivet: 06 september 2015, 21:19:42 »
Larmet kommer pga av att returen blir 58 grader vilket är max egentligen inget fel utan en skydds funktion men om man kollar på skillnaden mellan framledningen och vv tempen vid vv laddning så är den hög drygt 16 grader. Hos mig med lite kraftigare vp så är skillnaden ca 10-11 grader vilket jag antar är normalt att din skillnad är högre beror troligtvis på den luddiga slingan. Du har hög vv temp inställt på vp om du sänker den till ekonomi eller ev normal (stop temp runt 48 grader bör funka bra) så kommer vp sluta larma men det löser inte det egentliga problemet med slingan
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #9 skrivet: 06 september 2015, 22:32:25 »
Ja, att ställa om till ekonomi har prövats tidigare men det förändrade ju bara "symtomen", inte själva orsaken. Vi var ändå snabbt uppe i samma larmfrekvens och sen kom larmen om periodisk uppvärmning.

Eftersom felet en gÃ¥ng ska vara Ã¥tgärdat och beredaren inkl slinga är utbytt sÃ¥ vet vi inte med säkerhet om det är beläggning pÃ¥ slingan även denna gÃ¥ng. Dock ganska troligt eftersom symtomen är desamma. I sÃ¥ fall är frÃ¥gan vi Ã¥terigen ställer oss: Vad kommer beläggningen ifrÃ¥n? ??? Som jag skrivit i den lÃ¥nga texten är vattnet testat dubbelt upp. Kan nÃ¥gonting ha slunkit igenom analyserna i alla fall? Eller, om det nu var vagabonderande strömmar & en elektrolysliknande effekt som bygger pÃ¥ beläggning pÃ¥ slingan; hjälpte det inte att jorda kopparledningarna ordentligt? Eller kan det vara nÃ¥got litet elfel inne i maskinen (men utanför beredare) som ändÃ¥ orsakar detta? Är det ingen som hört talas om elektriska fenomen som ställer till det i varmvattenberedare? Finns det nÃ¥got elektrikergeni i värmepumpskretsarna därute?  :)

Eller kan det vara något helt annat som gått vår annars mycket duktige NIBE-servicepartnerkille (ovan kallad Håkan) förbi?

(EDIT: Bör tillägga att radiatorerna och den där slangen på vp:ns front är luftade - ingen luft, bara vatten. Trycket är ca 1 bar.)
« Senast ändrad: 08 september 2015, 16:11:15 av saeys »

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #10 skrivet: 07 september 2015, 07:44:03 »
Vp ger bättre cop med lägre temp samt slits mindre om den får jobba med lägre temperaturer så om vv räcker i ekonomi läget är det att föredra. Har tyvärr ingen aning vad som orsakar felet med slingan det enda man hört talas om är kalk men det borde synas i vatten provet.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #11 skrivet: 26 september 2015, 16:53:14 »
Uppdatering, ifall någon orkat hänga med:

Håkan (NIBEs servicepartner i stan) och en kollega kom för 2,5 v sedan och tömde tanken (vvb), installerade ett björnfilter på inkommande färskvatten samt fyllde på tanken igen. Lite restvatten från tömningen hamnade i en vit hink, nånting brunt på ytan längs kanten. Björnfiltret var vitt från början men blev direkt ljusbrunt när de spolade igenom vatten för att fylla tanken.
Jag rekommenderades avvakta och gå till kommunen när filtret "slammat igen". Det kommer ju från det kommunala vattnet. Vår egen ledning är ca två meter lång från PCV-röret och vattenmätaren fram till filtret.

Jag har fotat med mobilen med samma ljusförhållanden med jämna mellanrum för att se om det blir en gradvis förändring, se bild. på två och en halv vecka har filtret blivit en aning mörkare, men det har inte "slammat igen". Däremot ligger det partiklar i botten på tuben.

Värmepumpen har, trots filter, börjat larma igen. "Hög kondensor in-temperatur" regelbundet från elfte dagen (150920) efter spolningen (150909), först en gång om dagen, igår tre gånger. Kan det vara att filtret fungerar dåligt om det fastnar tillräckligt med smuts på det?

Utloggad Zenon

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Sverige-VästerÃ¥s
  • Antal inlägg: 239
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Zenon
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #12 skrivet: 25 oktober 2015, 15:20:29 »
Fan va surt, fått någon lösning?
Nibe 1245 - 10kw, förbrukning kompressor 2200-2900w, 200m borrhål, pool 40 med 100kw plattvärmeväxlare till 25kubik intex sommar rörpool samt 2kubik badtunna. + 100L volymtank.
250kvadrat tegel hus byggår 1974, tilläggsisolerad vind samt grund, markplan med källare samt 1bils garage med 1st vattenburet element. 1 rörssytem med 20st radiatorer totalt. 5 st slingor varav 1st till garaget. Etthålsventil m68 fellingsbro 18mm med bypass vid avstängd kran på radiatorer samt pex 15mm slang.
13st stora fönster, samt 13st små källar fönster.
Frånluftsystem samt 11st fresh tillluftkanaler.
16000kwh / år varav 12 000 bergvärme.
4200 Starter, 3800h varav 400 varmvatten. / 1Ã¥r
Maxframledningstemp 55 grader utan tillsatts, klarar -5 utan tillsatts.

Utloggad saeys

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2015, 22:45:32 »
Jo, Håkan var här 30 september med ett nytt filter som vi satt in. I samma veva har larmen försvunnit. Håkans teori är att den naturliga, vardagliga genomsköljningen gör att det som sätter sig på slingan och hindrar värmeöverföring faller av till slut. Det nya filtret blev inte snabbt brunt som det gamla, såhär en månad senare skönjar man endast en brunaktighet i filtrets inre synliga delar, om man tittar noga. Det gamla filtret, vattnet och det bruna skräpet som samlats på botten av filterbehållaren har jag sparat, och så har jag kontaktat kommunen med frågan "Vad är detta för något?". Frågan ställdes i första hand till kommunens Hälsa & Miljö-avdelning för bäst konsumentmässig säkerhet. Därefter har jag varit i kontakt med en vatteningenjör på kommunen. Han tror att det bruna skäpet är rost från de rätt gamla galvaniserade rören som leder fram till vår ände av byn, men han tror inte det är något som satt sig på slingan i vvb och gett upphov till dålig värmeöverföring, eftersom rost och andra metallpartiklar faller till botten. Hans teori är att kalk har fällts ut och fastnat på slingan. Han ska komma hit och kika på det gamla filtret och vattnet. Håkan har lovat att öppna upp den gamla tanken och titta på hur slingan ser ut, om den är vit av kalk eller så.

Jag vet inte vad jag ska tro. Var kommer kalket ifrÃ¥n? Var fäller det ut, och varför? Hur kommer det sig att det där filtret faktiskt verkar fungera?  ???

Hur som helst verkar frÃ¥gan har frÃ¥n att gälla en gnällande värmepump till vattenkvalité i vÃ¥rt kommunala vatten. Men jag kan ju fortsätta rapportera...  ::)

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: NIBE 1245-6 Long story om smuts på slinga och i tank
« Svar #14 skrivet: 26 oktober 2015, 07:43:37 »
Jag vet inte vad jag ska tro. Var kommer kalket ifrån? Var fäller det ut, och varför?
Kalken, eller rättare sagt kalciumjonerna, kommer frÃ¥n berggrunden. Vatten innehÃ¥ller löst koldioxid som löser upp kalksten under bildning av kalciumbikarbonat. Kalciumbikarbonat är lösligt i vatten, det är det som gör att sÃ¥ kallat hÃ¥rt vatten är hÃ¥rt. När vattnet värms upp avgÃ¥r koldioxiden och kalciumkarbonat fälls ut. Det kan bilda en hÃ¥rd beläggning pÃ¥ den varma ytan. Förr när Ã¥ngpannor matades med obehandlat vatten var det vanligt att det bildades pannsten i pannorna som försämrade värmeöverföringen och kunde leda till att pannan exploderade. 

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!