Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Omröstning

När behöver din EcoAir VP spets och var bor du?

+2 C
3 (6.8%)
-0 C
2 (4.5%)
-2 C
8 (18.2%)
-4 C
7 (15.9%)
-6 C
1 (2.3%)
-8 C
5 (11.4%)
-10 C
4 (9.1%)
-11 C eller kallare
12 (27.3%)
+3 c eller varmare
2 (4.5%)

Antal personer som röstat: 44

Författare Ämne: När kopplar din VP in spets och var bor du?  (läst 9983 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
När kopplar din VP in spets och var bor du?
« skrivet: 13 januari 2008, 13:14:36 »
Hej

Var lite nyfiken på hur era EcoAir anläggningar var dimensionerade och bjuder därmed in till denna insamling av statistik. Skriv gärna var ni bor så säger siffrorna mer.

//M

Ps
-2 till -3 ºC bor i STHLM
Ds
« Senast ändrad: 13 januari 2008, 17:39:25 av Castrol »
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad lagre

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #1 skrivet: 13 januari 2008, 13:26:26 »
Installerade min Ecoair 107 i Oktober ifjol. Än sÃ¥ länge sÃ¥ har det inte varit kallare än -4 här nere i södra skÃ¥ne, sÃ¥ jag vet inte när elpatronen slÃ¥r till  :)

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #2 skrivet: 13 januari 2008, 14:26:18 »
Undrar vad det är för luft/vattenpump som klarar sig utan tillskott vid -11° och kallare?

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad StaffanH

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #3 skrivet: 13 januari 2008, 15:11:08 »
Min kopplar in runt +3 grader. Har en Ecoair 7,9 och bor i Stockholm. Jag tycker att VP borde klara av att prestera mer  :(
/Staffan

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #4 skrivet: 13 januari 2008, 15:51:04 »
Systemet sätter börvärdet i övre pannan till framledningens börvärde +7ºC. När inte pumpen kan hålla övre pannan 7ºC över framledningens börvärde kopplas elpatronen in, det beror alltså mer på vad radiatorerna kräver än var man bor när spetsen kopplas in.

Jag brukar sätta effekten till noll på patronen och kopplar in den först när det skiljer ett par grader mellan framledningen och övre pannan eller när jag helt enkelt märker att det behövs, då spetsar pannan inte i onödan.

Jag bor i Blekinge och har inte haft någon spets än i år. Jag har alltid klarat varmvattenförsörjning utan elpatron, annars kan ju det vara en anledning till att ha den inkopplad, men det går bra att köra extra varmvatten med pumpen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #5 skrivet: 13 januari 2008, 17:43:01 »
Systemet sätter börvärdet i övre pannan till framledningens börvärde +7ºC. När inte pumpen kan hålla övre pannan 7ºC över framledningens börvärde kopplas elpatronen in, det beror alltså mer på vad radiatorerna kräver än var man bor när spetsen kopplas in.


Jo det kan ju vara så, men de jag var ute efter var att man kanske skaffar en större pump om man bor längre norrut eftersom det är lägre utomhustemp där. Dvs i Sthlm klarar jag 95% av dagarna utan spets med en 107:a men om mitt hus låg i Piteå skulle jag kanske klara 65% av dagaran utan spets med en 107:a och då blir det ekonomiskt försvarbart att gå upp en storlek på pumpen.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #6 skrivet: 13 januari 2008, 18:48:01 »
Pumpens storlek spelar ingen roll när det gäller spets. vilken pump du än har, så kommer den att spetsa vid samma temperatur i pannan. När framledningens börvärde börjar närma sig 45º så spetsar pannan, vilken pump du än har.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad m96olsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hett, Hett, Hett
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #7 skrivet: 13 januari 2008, 20:14:36 »
Pumpens storlek spelar ingen roll när det gäller spets. vilken pump du än har, så kommer den att spetsa vid samma temperatur i pannan. När framledningens börvärde börjar närma sig 45º så spetsar pannan, vilken pump du än har.

//Ronnie
Men en större pump har väl lättare att hålla högre temp i pannan eftersom den medger större diff (effekt) mellan VP in/ut?

//H
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad 2007-12-26. 1½-plansvilla byggd 1813, totalrenoverad 2007 i Göteborg. Boyta 200m2 plus källarplan med kallförråd & pannrum på ca 30m2.
Golvvärme i två plan, totalt 800m.
Stödvärme via ved-ugn i källare + kamin på plan-2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #8 skrivet: 13 januari 2008, 20:20:43 »
Ja. visst har den det, men när framledningen kräver en viss temp (cirka 45º) kommer pannan att spetsa även med en större pump, att man väljer en större pump beror i första hand på att det mer som ska värmas upp.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #9 skrivet: 13 januari 2008, 20:33:26 »
Ja. visst har den det, men när framledningen kräver en viss temp (cirka 45º) kommer pannan att spetsa även med en större pump, att man väljer en större pump beror i första hand på att det mer som ska värmas upp.

//Ronnie

Jag förstÃ¥r hur du menar, men vi förutsätter att radiatorerna är dimensionerade sÃ¥ att vi alltid kan utnyttja avgiven effekt frÃ¥n VP till 100%. Dvs ett rejält dimensionerat lÃ¥g temp system. DÃ¥ kan vi ju gÃ¥ pÃ¥ en större pump för att klara oss längre utan spets. Ex kan vara  de som golvvärme i hela huset

Bor du norrut dät det är kallare så blir ju det samma sak som "att det är mer som skall värmas upp". Jag tänker helt enkelt att man vill ha en större pump för att klara framledning utan spets till lägre utomhustemp.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #10 skrivet: 13 januari 2008, 21:04:33 »
Har du ett radiatorsystem som klarar att värma huset med framledningstemperatur under 45º vid minus 15º ute, så kommer pannan aldrig att spetsa, så länge pumpen går, inte förrän pumpen stannar pga för kallt ute.

Det är därför jag menar att det är mycket viktigare vad man har för radiatorsystem än var man bor, men jag förstår precis vad du är ute efter. Jag berättade ju att jag bor i Blekinge och pannan spetsar nog vid -4ºC, jag behöver cirkus 60º fram när det är som kallast här.

Det är ett bra tips att koppla bort patronen annars spetetsar pannan i onödan.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Castrol

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 522
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • En av fÃ¥ med Eco Logic pÃ¥ forumet
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #11 skrivet: 14 januari 2008, 08:47:42 »
Har du ett radiatorsystem som klarar att värma huset med framledningstemperatur under 45º vid minus 15º ute, så kommer pannan aldrig att spetsa, så länge pumpen går, inte förrän pumpen stannar pga för kallt ute.

Om inte pumpen orkar hålla börvärde så kommer den ju att spetsa oavsett om börvärde endast är 45 ºC. Bara för att framledning är låg innebär ju det i sig inte att huset kan förbruka fler kwh än pumpen kan leverera.
EcoAir 107 v3, dockad med CTC Family 1100. Flytande kondensering, med EcoLogic.
Inkopplad 3 Mars 2007

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #12 skrivet: 14 januari 2008, 09:28:58 »
Nej, det är helt riktigt. Men då har man väl en pump, som är underdimensionerd och inte klarar att värma vattnet så mycket att den når börvärdet. Förutsättningen med att den aldrig spetsar är att pumpen klarar att värma övre pannan till högre temp än framledningen behöver. Gör den inte det är den för liten för huset. Pumpen klarar att värma upp vattnet till 50º om den är rätt dimensionerad. Systemet slår till elpatronen när övre pannan inte längre ligger 7º över börvärdet för framledningen.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #13 skrivet: 14 januari 2008, 10:58:36 »
Om huset kräver mer än vad pumpen kan ge, kommer den inte heller att orka hålla upp tempen i övre pannan, då fastnar den i 55-graderscykeln och patronen kommer att gå in, det måste ju ske om pumpen är för klen. Jag tycker dock att en rätt dimensionerad pump borde klara exempelvis 40º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute.

Det skulle vara intressant att veta också vid vilken framledningstemperatur pannan spetsar, då ser man ju om det är för att huset kräver mer eller om det är för att framledningstempen behöver vara högre än vad pumpen kan ge.

//Ronnie
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad m96olsen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 37
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Hett, Hett, Hett
SV: När kopplar din VP in spets och var bor du?
« Svar #14 skrivet: 14 januari 2008, 11:34:30 »
Om huset kräver mer än vad pumpen kan ge, kommer den inte heller att orka hålla upp tempen i övre pannan, då fastnar den i 55-graderscykeln och patronen kommer att gå in, det måste ju ske om pumpen är för klen. Jag tycker dock att en rätt dimensionerad pump borde klara exempelvis 40º på framledningen vid 10-15 grader kallt ute.

Det skulle vara intressant att veta också vid vilken framledningstemperatur pannan spetsar, då ser man ju om det är för att huset kräver mer eller om det är för att framledningstempen behöver vara högre än vad pumpen kan ge.

//Ronnie
Det är det jag menar med att en större pump lättare håller panntempen högre och då kan påverka när spets måste in. Det finns dock många parametrar i husets värmesystem som styr när övre panntemp är så låg att spets behövs, och spets är väl inte en direkt indikation på att pumpen är underdimensionerad. Detta är mer kopplat till det total energi/effekt behovet.

//H
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad 2007-12-26. 1½-plansvilla byggd 1813, totalrenoverad 2007 i Göteborg. Boyta 200m2 plus källarplan med kallförråd & pannrum på ca 30m2.
Golvvärme i två plan, totalt 800m.
Stödvärme via ved-ugn i källare + kamin på plan-2.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 211
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!