Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Kombinera bergvärme/luftvärme?  (läst 17817 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
Kombinera bergvärme/luftvärme?
« skrivet: 16 augusti 2010, 13:30:35 »
Jag har ett stort hus (420 kvm från 1950) och är orolig för att jag kommer ta ut för mycket energi från ett 250 meters borrhål. Att borra två hål och ta en större pump blir ganska mycket dyrare.

Går det att koppla på en luftvärmepump på något av marknadens bergvärmesystem? En stor del av årets värmebehov tas ju ut vid temperaturer där luftvärmepumpen fungerar alldeles utmärk, så den skulle ju avsevärt kunna minska det årliga effektuttaget ur borrhålet. Det är ju viktigt att det finns ett färdigt styrsystem för detta också, så att allt fungerar smidigt.

NÃ¥gon som vet?

(En fråga till, går det att på något rimligt sätt ställa in en bergvärmepump så att effektuttaget inte går över någon ungefärlig nivå per år? Jag kör ju hellre med lite tillsatsel än förstör migg borrhål med för stort effektuttag.)

Utloggad cheetah1

  • Knappast nÃ¥gon
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 910
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
  • Arbetslös energitok
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #1 skrivet: 16 augusti 2010, 13:43:50 »
Det är bara att ställa in att du vill ha eltillsats från en viss temperatur och att köldbäraren får ha en viss lägstatemp.

Det finns lösningar med ispinnar och andra specialare där man kombinera med bergvärme, men det förutsätter att det är varmt när du vill ta ut effekten, och det är inte då problemet infinner sig, det är när det är kallt som du behöver mycket effekt, alltså är det du kan komplettera med el eller fastbränsleförbränning.

Jag tror nog att det mest ekonomiska ändå är en större maskin och två borrhål.

Berätta gärna var huset ligger och varmvattenuttag (hur många bor i huset) och hur välisolerat det är osv så finns det nog nån här som kan räkna lite snabbt.
Nibe F2020-8 + Viadrus U22 50 kW (Namnet till trots så är det en vedpanna och inte en kärnreaktor) -> 1500 liter acktankar (750 vid värmepumpsdrift) värmer 112 kvadratmeter boyta till 21-22 grader, plus ca 50 kvadratmeter oisolerad källare till ca 15-18 grader. Byggår 1922, tilläggsisolerad fasad. Beläget i "inre skåne".

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #2 skrivet: 16 augusti 2010, 13:49:58 »
Du borde väl kunna sätta in en luft/vattenvärmepump som värmer returledningen som kommer från radiatorkretsen innan det går in i bergvärmepumpen igen?
Exakt hur man skulle styra vilken av värmepumparna som prioriteras är kanske lite svårt, men det borde gå på något sätt.
Någon form av relästyrning som startar luft/vattenvärmepumpen om bergvärmepumpens kompressor går, och om utetempen är mellan -10 och +15 grader.
Det skulle korta ned driftstiderna på bergvärmen, och göra så att borran inte belastades så hårt.

Frågan man kan ställa sig är ju även om det inte skulle vara möjligt att värma brine från borrhålet med luft/vattenvärmepumpen, det borde ge luft/vattenvärmepumpen grym COP (om den inte löser på högtryck) och även hjälpa till att lyfta COP på bergvärmepumpen, dessutom skulle du inte belasta borrhålet så mycket heller.
Kanske en av Sfinxs Solars värmepumpar, de är ju gjorda för att arbeta med glykolsystemet från solfångare?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #3 skrivet: 16 augusti 2010, 14:05:13 »
Jag bor i Stockholm. Det kommer bo 5-6 personer i huset. Med två vuxna och två barn tror jag årsförbrukningen var 55.000 kWh innan vi installerade luftvärmepumpar (som börjar bli gamla). Då hade vi inte riktigt hela huset uppvärmt. Skulle inte förvåna mig om det är 70.000 med full värme i hela huset. ajaj (Med lite försiktighet och luftvärmepumpar är vi nere i 35.000 kWh en vanlig vinter, 45.000 i år)

Eftersom jag måste konvertera från direktverkande el så blir investeringen ganska betydande, speciellt om jag väljer två borrhål och stor värmepump. 450.000kr eller mer? Så jag behöver göra vad jag kan för att hålla investeringen nere. Ett par fläktkonvektorer får kanske ersätta ett antal element? Lite lägre energitäckningsgrad på bergvärmen? Samtidigt vill jag ju inte heller vara dumsnål.

Det är ju två energiproblem med ett borrhål som kanske är för litet. Dels maxeffekt när det är riktigt kallt. Där gör ju inte en luftvärmepump så mycket nytta (men ändå en del). Dels energiuttaget per år ur borrhålet. Där tycker jag att luftvärmepumpen borde kunna göra stor nytta?

Mer än tacksam för råd. Det här kommer bli en dyr historia hur jag än gör. (Och den dyraste historian är nog att inte göra något.)
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 14:10:03 av Woland »

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #4 skrivet: 16 augusti 2010, 14:19:11 »
Du kanske skulle köpa en inverter, typ IXT X15 eller Nibe 1250.
De har rätt hög maximal uteffekt, men belastar inte en för klen borra allt för hårt under större delen av året, och det totala energiuttaget borde inte bli så högt om du kompletterar med en luft/vattenvärmepump

Även jag tror dock att det blir billigare att köpa en väl dimensionerad anläggning med avseende på värmepumpens uteffekt och borrdjupet, och att låta eltillskott komplettera de dagar effekten från värmepumpen inte räcker.

När jag räknar med 60 000 kW energibehov till en Nibe 1250 så säger programmet 254 meter borrhål... (bergart granit)
En sådan anläggning skulle fordra ca låga 421 kWh/år i eltillskott (75% effekttäckningsgrad och 99% energitäckningsgrad)
Besparing 44 000 kWh/Ã¥r.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #5 skrivet: 16 augusti 2010, 14:27:31 »
Har lite tomtmark över är den bästa lösningen att ha en jordvärmeslinga parallellt med borran, 500 m slang behöver ca 600-700 m2 tomt och kommer avlasta borra rejält.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #6 skrivet: 16 augusti 2010, 14:32:05 »
Har lite tomtmark över är den bästa lösningen att ha en jordvärmeslinga parallellt med borran, 500 m slang behöver ca 600-700 m2 tomt och kommer avlasta borra rejält.

Mmm, men med tanke på det låga eltillskottet som mitt exempel pekar på lär det bli svårt att få ekonomi i även detta.

Det enda jag är osäker på är om en Nibe 1250 har något eltillskott, eller om det finns en reläutgång som kan trigga externt eltillskott, det vet jag tyvärr inte.
Husets toppeffektbehov enligt min kalkyl hamnade på 20 kW så det kan behövas upp till 5kW eltillskott på årets kallaste dag.

Annars kan man ju tänka sig att dra ned värmen i några rum om det blir typ -30 grader i stockholm några dagar?
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 14:33:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #7 skrivet: 16 augusti 2010, 14:35:21 »
Det låter intressant Rickard! Tack för beräkningen!! Jag tror jag ganska enkelt kan klara mig på 60.000 kWh om jag är lite försiktig och kör lite luftvärmepump (som redan finns). Vad är det för maxeffekt på den Nibe pump du räknar på då?

Jag har inte alls läst på om "inverters". (men jag är fysiker i grunden) Hur skiljer de sig från andra pumpar? Hur kan de belasta hålet mindre, har de högre energifaktor?

Vad det gäller maxeffekt så kan jag ju helt enkelt lämna kvar några el-element att dra på när det blir riktigt kallt.
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 14:40:16 av Woland »

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #8 skrivet: 16 augusti 2010, 14:40:25 »
Man kan lÃ¥ta pumpen köra mot en utedel när det är varmare än typ 5 plus, dÃ¥ slipper vi avfrostning. Sedan kan den ladda hÃ¥let hela sommaren.  Det blir ingen lagrande effekt men du kommer ha ett nytt hÃ¥l varje Ã¥r Thumbsup  Finns massor av andra grejer, allt styrt pÃ¥ nätet Thumbsup

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34819
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #9 skrivet: 16 augusti 2010, 14:57:56 »
Det låter intressant Rickard! Tack för beräkningen!! Jag tror jag ganska enkelt kan klara mig på 60.000 kWh om jag är lite försiktig och kör lite luftvärmepump (som redan finns). Vad är det för maxeffekt på den Nibe pump du räknar på då?

Jag har inte alls läst på om "inverters". (men jag är fysiker i grunden) Hur skiljer de sig från andra pumpar? Hur kan de belasta hålet mindre, har de högre energifaktor?

Vad det gäller maxeffekt så kan jag ju helt enkelt lämna kvar några el-element att dra på när det blir riktigt kallt.

En 1250 ger i min beräkning 15.1 kW vid DUT.
De varvar ned kompressorn när energibehovet är litet, så effektuttaget ur borran blir inte så högt i normalfallet, bara när värmepumpen går som hårdast - när det är riktigt kallt ute.
Om jag inte minns fel kan den varva ned kompressorn ändå ned till 4 kW uteffekt.
COP över året blir rätt likvärdig som för en konventionell värmepump, men visst, när den går på halvfart så nyttjas borran och värmeväxlarna inte fullt ut, så COP ligger bra på lägre laster.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #10 skrivet: 16 augusti 2010, 15:03:06 »

Rickards idé är lysande, med luftvattenpumpen i serie med bergpumpen. Kör man med samma lutning på kurvan på bägge maskinerna så kommer det att fungera klockrent.

Viktigt att radiatorsystemet dimensioneras så att returen inte blir för hög om luft/vattenpumpen väljs med R410 som köldmedium.

Bergpumpen väljs som master för varmvattenberedning, och en extra trevägare bypassar flödet från luftpumpen under tid för VV-laddning.

Lämpliga pumpar 9 kW luft/vatten och 17 kW bergpump samt 4 kW el-tillskott.
(Effektberäkning med Daikins 9 kW, Bosch 17 kW med tillhörande 500 liters beredare, max 55° framledning)

En 250 meters borra ger en bra medeltemp på brine ca: +1°. Programmet föreslår en 220 meters borra, vilket är att föredra på grund av tryckfallet i bergkollektorn.

 

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #11 skrivet: 16 augusti 2010, 15:08:00 »
VP Oraklet, finns det något helt färdigt system för att kombinera bergvärme och luft/vatten? Eller kräver det speciallösningar?

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #12 skrivet: 16 augusti 2010, 15:10:07 »
"En 250 meters borra ger en bra medeltemp på brine ca: +1°. Programmet föreslår en 220 meters borra, vilket är att föredra på grund av tryckfallet i bergkollektorn."

huh? Kan du utveckla det där lite? varför är 220m bättre än 250m?

Lutning på vilken kurva? (Matematik har jag inga problem med.)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #13 skrivet: 16 augusti 2010, 15:18:35 »
Om man tittar rent kostnadsmässigt så är en luft/vatten VP dyrare än en luft/luft som stöd. Och 500 m jordvärmeslinga kostar i storleksordning som en billig luft/luft-VP men har betydligt längre livslängd. Dessutom skulle jag nog rekommendera en 17 kW VP.

Det som talar för en lösning med luft/luft VP är att ni redan har såna.
« Senast ändrad: 16 augusti 2010, 15:20:20 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Woland

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 60
  • Karma +0/-0
SV: Kombinera bergvärme/luftvärme?
« Svar #14 skrivet: 16 augusti 2010, 15:27:06 »
Fast med 17 kW värmepump så måste jag väl göra två hål gissar jag?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!