Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Konstiga vp in värde  (läst 2186 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Attimannen

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 38
  • Karma +0/-0
Konstiga vp in värde
« skrivet: 29 december 2011, 23:39:01 »
Jag har försökt läsa mig fram till detta men får inte riktigt ihop det, hur kan det vara 5 grader lägre temp på vp in än någon annan stans i pannan.
T.e.x övre pannan 42, framledning 42, nedre pannan 43, vp in 37 vp ut 44.
Har jag en värmeförlust på 5 grader på väg till pumpen eller är det frågan om var givarna sitter.
Man läser om helt fantastiskt låga förbrukningar här i forumet, och visst, alla lagar inte mat, eller dom kanske duschar på jobbet.
Men nånstans börjar man fundera om det är något fel på installationen, kan det verkligen skilja så mycket?
Jag har lärt mig otroligt mycket genom att läsa om andras problem och att fråga här, och inte minst erps råd om inställningar, utan dem hade jag garanterat legat mycket högre i förbrukning.
Men det gror där ändå, är det något fel?

Atti
CTC Ecoel & Ecoair 107 installerad dec-08
125 kvm 1,5 plans 30-talshus i Trelleborg

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #1 skrivet: 30 december 2011, 00:39:48 »
jag har absolut 0 koll på CTC som verkar ha lika många tankar och tempgivare som en ko har magar...

men om vi tänker oss en vanlig värmepump så är ju VP ut alltså framledningen (tur). Den som när du värmer huset går till dina element eller golvvärme och VP in är returen (retur) alltså det som kommer tillbaks från de värmeavgivande ytorna.

Beroende på om man jobbar mot en tank och har en separat cirkulationspump kör rätt på etc etc så är det ett delta över värmepumpen eller även deltat över värmesystemet i sin helhet.

Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #2 skrivet: 30 december 2011, 05:15:25 »
Hej!
Övre pannan är i toppen av tanken medan nedre pannan är lite mer i mitten men under skiktplåten.
VP-ut sitter i princip i höjd med tempgivaren för nedre pannan så dina givare verkar visa OK.
VP-in tas från botten och där finns ingen mer givare.

Däremot bör det vara lite högre temp i övre pannan, men det är kanske en tillfällig dipp?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #3 skrivet: 30 december 2011, 12:54:32 »
Givarna för VP in resp ut sitter ute i värmepumpen, inte i EcoEl. SE pos 15 och 16 på bilden i manualen för EcoAir.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #4 skrivet: 30 december 2011, 14:41:02 »
Givarna för VP in resp ut sitter ute i värmepumpen, inte i EcoEl. SE pos 15 och 16 på bilden i manualen för EcoAir.

erp

Bra att du förtydligade, jag menade att röret för VP-ut mynnar i höjd med tempgivaren för nedre pannan.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #5 skrivet: 30 december 2011, 15:09:56 »
Jag har försökt läsa mig fram till detta men får inte riktigt ihop det, hur kan det vara 5 grader lägre temp på vp in än någon annan stans i pannan.
T.e.x övre pannan 42, framledning 42, nedre pannan 43, vp in 37 vp ut 44.
Har jag en värmeförlust på 5 grader på väg till pumpen eller är det frågan om var givarna sitter.
Man läser om helt fantastiskt låga förbrukningar här i forumet, och visst, alla lagar inte mat, eller dom kanske duschar på jobbet.
Men nånstans börjar man fundera om det är något fel på installationen, kan det verkligen skilja så mycket?
Givarna för VP in/ut sitter inne i pumpen i höjd med anslutningarna på baksidan. Temperaturen i undre pannan kan skilja åtskilliga grader mellan topp och botten på grund av skiktningen i vattnet. Eftersom din framledning ligger på 42º så ligger returen från radiatorerna några grader lägre och det är det vattnet som går ut mot värmepumpen, och då låter 37º på VPin helt riktigt.

Om allt är rätt inställt, så borde din förbrukning hamna runt 1000 kWh för pumpen och cirka 100 kWh på elpatronen om den varit tillkopplad. Sedan kan det ju alltid skilja en del mellan olika hushåll, men det är där jag kommer att hamna för december månad i Blekinge med snarlika förhållande, två personer alltid hemma och lagar mat varje dag.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad lunk Umeå

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: UmeÃ¥, Västerbotten
  • Antal inlägg: 2503
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Lär mig vartefter...
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #6 skrivet: 30 december 2011, 15:37:47 »
Att jämföra förbrukningar mellan olika installationer är nog vanskligt, eftersom det är så mycket som skiljer från början - huset, läge i landet, hushållsvanor, etc. För egen del jämför jag med tidigare års förbrukning. Min elleverantör (Skellefteå Kraft) har en websida där jag kan kolla förbrukningen på mitt hus dag för dag under senaste året, och månad för månad sen 2005. Genomsnittlig elförbrukning under december 2005-2209 har varit 5800 och i fjol 5400 kWh. I år, med VP, ser det ut att landa på ca 2300, så jag är nöjd såhär långt.
EcoEl 1550 + EcoTank (i pannrum 3 m2 nästan mitt i huset) + EcoAir PolarEdition 107 + Parca 318 kökspanna (vedeldning)
Västerbottensgård (2 plan, timmerstomme) från 1860-talet, 5 mil norr om Umeå, boyta 220 m2, totalrenoverad och tilläggsisolerad 1989
Medel besparing för värme och VV under 5 år: 53%

Utloggad torbjorn_forsman

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 2427
  • Karma +5/-0
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #7 skrivet: 30 december 2011, 23:43:44 »
Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att mätkretsarna inte är bättre gjorda än att ett mätfel pÃ¥ ± 3  ºC är fullt normalt. Och dessutom är styrsystemet utformat sÃ¥ att mätvärdena räknas om till temperatur och avrundas till heltal redan i utomhusdelen innan de skickas via kommunikationsledningen till EcoEl, det är inte omöjligt att ytterligare beräkningar i manöverpanelens microcontroller kan ge ännu mer avrundningsfel innan siffran visas pÃ¥ displayen.
Har vårdnad om:
Argo AW22AHL (2 st)
CTC EcoAir 105v3 + EcoEl styrsystem påhängt på gammal Exonom-panna
Foma AW6200
Foma 5600
Thermia Diplomat D6

Utloggad 109an

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 402
  • Karma +4/-1
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #8 skrivet: 30 december 2011, 23:49:22 »
Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att mätkretsarna inte är bättre gjorda än att ett mätfel pÃ¥ ± 3  ºC är fullt normalt. Och dessutom är styrsystemet utformat sÃ¥ att mätvärdena räknas om till temperatur och avrundas till heltal redan i utomhusdelen innan de skickas via kommunikationsledningen till EcoEl, det är inte omöjligt att ytterligare beräkningar i manöverpanelens microcontroller kan ge ännu mer avrundningsfel innan siffran visas pÃ¥ displayen.

Fast vid kontroll med värmekamera (Flir B50) på målade rör har det stämt förvånansvärt bra, det kan ju bero på att mätfelen i mitt fall tagit ut varandra istället för att samverka så ta informationen för vad den är värd.
"I reject your reality and substitute my own" Adam Savage

Utloggad Värmeslösaren

  • Amatör med fysikkunskaper men knappast en
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 465
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Konstiga vp in värde
« Svar #9 skrivet: 01 januari 2012, 20:36:57 »
Tänk ocksÃ¥ pÃ¥ att mätkretsarna inte är bättre gjorda än att ett mätfel pÃ¥ ± 3  ºC är fullt normalt.

Jag har haft funderingar samma håll eftersom jag tyckte att pannans framledning var för låg. Vid en given framledningstemperatur blev det lite kallare i huset än tidigare så till slut plockade jag fram en febertermometer (!) för att jämföra.

Denna visar "rätt temperatur" för en frisk människa men hur väl jag än isolerade den från omgivningen och ökade kontakten med röret med värmeledningsklet så kom den aldrig närmare än två grader under vad pannan ansåg att den skickade...

/Marcus
Mecaterm HPB300+Arctic EVI 10 (~Euronom VPX300+ExoAir Polaris 10) tagen i drift 20111102. Tidigare förbrukning i snitt 33 MWh, första året i bruk 15 MWh.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!