Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Knepig frÃ¥ga: Energibesparing per sänkt grad innetemp med markvärmepump  (läst 992 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad rca1959

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 140
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
Jag har ett sommarhus som jag är i då och då (även vintertid). Mellan varven har jag tänkt att köra i sparläge, säg 15 ºC. En tumregel säger att man sparar 5% per ºC.

MEN.....

Om det nu sitter en markvärmepump i huset så ökar ju verkningsgraden ju lägre framledningstemp pumpen har!!

OCH

Eftersom det kanske går två veckor mellan pådragen till normal rumstemp ca 21 ºC så borde ju ingående KB temp stiga, vilket också ökar verkningsgraden!!

Någon som har en aning vad slutresultatet blir??? (Alltså sänkning inomhus från 21 ºC till 15 ºC med markvärmepump)
« Senast ändrad: 15 oktober 2006, 17:11:14 av rca1959 »
Udda hus: 400kvm + 100kvm. Tegelhus i nordvästra Skåne. Byggår 1942. Exo kombipanna (ved, olja) från 1963. Rekord under vinter från kallt hus: 1.8 kubikmeter (travat mått) ved på två dagar. Terraterm dubbelmantlad beredare, 6kW, används för att vid behov hålla huset frostfritt mellan besöken. Värmepumpen som hörde till, IVT på 15 kW (i minsta laget) från 1986 la av i jan 2006 när tredje kompressorn havererade.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!