Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Skillnad Värmebärare in & Retur radiator  (läst 17631 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« skrivet: 27 januari 2005, 09:01:09 »
Hej alla kunniga!

Suveränt forum till att börja med!  ;D

Har en installerad IVT Greenline HT+ 9kW sedan september - 04.  Hus pÃ¥ 130+130 frÃ¥n -73, enrörssystem, 600 meter kollektorslang runt om tomten. 2 slingor till resp vÃ¥ningsplan, tot 4 st mao.

Har en fråga om temperaturer. Vad är det för skillnad mellan "Värmebärare in" och "Retur radiator" ? Igår med -3 gr ute hade jag värmebärare ut på 43 grader, värmebärare in på 36 och retur radiator på 32 grader.
KB ut -4 gr, KB in -2 grader. Vari består diffen 36 resp 32 grader?


Kan någon vänlig själ tolka mina temperaturer?

Kör med kurva 3,3.
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

admin

  • Gäst
admin
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #1 skrivet: 27 januari 2005, 09:14:46 »
Har du en inbyggd cirkpump och en som sköter cirkulationen i radiatorsystemet så kan du ha ett större flöde i den korta slinga som cirkulerar i värmepumpen, du får då en högre returtemp in i värmepumpen än vad radiatorreturen ger, d.v.s. en del av det vatten som värmepumpen värmt går tillbaks till returen utan att passera radiatorerna, detta ger din anläggning dålig verkningsgrad och är inte att rekommendera.

Jag är dock inte nån expert på IVT men jag vet att de brukar installera sina maskiner med extra cirkpump och by-passledning.

Fattar inte varför, det ger högre driftskostnader och sämre COP på anläggningen.

Du kan väl kolla med din installatör om mina teorier stämmer.

Om det är som jag säger skall du strypa by-passledningen så att vb-in ligger på samma som radiator-retur + 1-2 grader.

Men som sagt, jag kan inte IVT så bra.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #2 skrivet: 27 januari 2005, 09:39:25 »
Jag är dock inte nån expert på IVT men jag vet att de brukar installera sina maskiner med extra cirkpump och by-passledning.

Fattar inte varför, det ger högre driftskostnader och sämre COP på anläggningen.

Har också undrat och frågade därför den installatör som håller på hos vår granne. Enligt honom är skälet till detta att att radiatorkretsen alltid skall ha cirkulation även om pumpen värmer VV. Detta skulle ge jämnare värme.

Men han sa samtidigt att dom gör inte så själva om inte kunden vill ha ne ack eller volumförstorare.

/Johan
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #3 skrivet: 27 januari 2005, 15:40:57 »
Har du en inbyggd cirkpump och en som sköter cirkulationen i radiatorsystemet så kan du ha ett större flöde i den korta slinga som cirkulerar i värmepumpen, du får då en högre returtemp in i värmepumpen än vad radiatorreturen ger, d.v.s. en del av det vatten som värmepumpen värmt går tillbaks till returen utan att passera radiatorerna, detta ger din anläggning dålig verkningsgrad och är inte att rekommendera.

Jag är dock inte nån expert på IVT men jag vet att de brukar installera sina maskiner med extra cirkpump och by-passledning.

Fattar inte varför, det ger högre driftskostnader och sämre COP på anläggningen.

Du kan väl kolla med din installatör om mina teorier stämmer.

Om det är som jag säger skall du strypa by-passledningen så att vb-in ligger på samma som radiator-retur + 1-2 grader.

Men som sagt, jag kan inte IVT så bra.

Pratade med inst som rådde mig till att skruva ner hastigheten på vb-pumpen ett steg. Får se vad detta gör för tempen.
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #4 skrivet: 27 januari 2005, 18:55:21 »
Har du en inbyggd cirkpump och en som sköter cirkulationen i radiatorsystemet så kan du ha ett större flöde i den korta slinga som cirkulerar i värmepumpen, du får då en högre returtemp in i värmepumpen än vad radiatorreturen ger, d.v.s. en del av det vatten som värmepumpen värmt går tillbaks till returen utan att passera radiatorerna, detta ger din anläggning dålig verkningsgrad och är inte att rekommendera.

Jag är dock inte nån expert på IVT men jag vet att de brukar installera sina maskiner med extra cirkpump och by-passledning.

Fattar inte varför, det ger högre driftskostnader och sämre COP på anläggningen.

Du kan väl kolla med din installatör om mina teorier stämmer.

Om det är som jag säger skall du strypa by-passledningen så att vb-in ligger på samma som radiator-retur + 1-2 grader.

Men som sagt, jag kan inte IVT så bra.

Pratade med inst som rådde mig till att skruva ner hastigheten på vb-pumpen ett steg. Får se vad detta gör för tempen.

VB-pumpen var redan i lägsta hastighet.  Fler idéer?
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #5 skrivet: 27 januari 2005, 19:34:17 »
Vari består diffen 36 resp 32 grader?

Den består i att radiatorflödet är för lågt i förhållande till det "interna" flödet vilket medför att en del av det från pumpen utgående varma vattnet går direkt tillbaka till pumpens inlopp. Så skall det absolut inte vara. Radiatorflödet måste vara större så att VB in och retur radiator är lika (kan skilja någon grad pga givarnas felvisning), det finns beskrivet i instruktionsboken. Som det är nu får du ca 10 % för hög elförbrukning.

Du måste öka farten på radiatorkretsens pump. Alternativt kan du sänka den interna pumpens hastighet

Att IVT har denna något konstiga lösning tror jag beror på att reglersystemet inte räknar gradminuter utan arbetar med till- och frånslagstemperatur.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #6 skrivet: 27 januari 2005, 19:36:02 »
Hur har du det med tempskillnaden på rad. kretsen.
Stig resp retur??
har du termostatventiler som inte är fullt öppna???
Det tyder på att du har nåt som stryper??? tempskillnad på radkretsen på 11 grader, på tok för mycket enligt mitt sätt att se det..

Vilken rumstemp har/får du nu???
kanske du kan sänka värmekurvan i datorn!!??   Det ger bättre verkningsgrad!!

Dessutom ska du försöka balansera flödena.... Men viktigast att få bättre cirkulation på rad. kretsen..
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #7 skrivet: 27 januari 2005, 19:49:54 »
Helt rätt Bertil, visst är 11 grader för mycket, räknade 7 grader över pumpen och tyckte det var ok, men det är ju skillnaden över radiatorerna som är det viktiga. Öka pumpflödet kommer alltså som en eventuell andra åtgärd efter det att termostater och radiatorventiler har öppnats.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad VP-Erik

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #8 skrivet: 28 januari 2005, 07:48:17 »
Hur har du det med tempskillnaden på rad. kretsen.
Stig resp retur??
har du termostatventiler som inte är fullt öppna???
Det tyder på att du har nåt som stryper??? tempskillnad på radkretsen på 11 grader, på tok för mycket enligt mitt sätt att se det..

Vilken rumstemp har/får du nu???
kanske du kan sänka värmekurvan i datorn!!??   Det ger bättre verkningsgrad!!

Dessutom ska du försöka balansera flödena.... Men viktigast att få bättre cirkulation på rad. kretsen..


Rumstemp både uppe och nere är 20 grader. Min värmekurva står redan ganska lågt tycker jag med tanke på husets förutsättningar.

Ska pröva era förslag med att höja flödet i radiatorkretsen. Just nu står brytarn i läge 2 av 3. Får höja till max och se om det får några konsekvenser.

Samtliga mina termostater (utom i sovrummet) står max öppna på känselkroppen (läge "+" ).
IVT HT+ 9kW, 600m kollektor, 130+130 m2 från -73, enrörssystem.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #9 skrivet: 28 januari 2005, 08:10:50 »
jag har samma problem med stort delta på radiator krets. Det pga stort motst i rad krets. Där finns inga termostat vent i mitt system som blockerar. men emellertid shunt ventiler som tidigare var elstyrda., men nu manuellt stypta till det flöde mitt värme behov kräver.

3 läge på rad circ pump och öppet system pendlar mitt diff vid VXV laddning till rad system mellan 9-13 grader över VP fram/ retur.

MVH

Janne
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #10 skrivet: 28 januari 2005, 08:28:56 »
I och med att det handlar om ett enrörssystem kan det bli svårt att få ner temperaturdifferensen.

Att värmekurvan är låg är en följd av den höga temperaturskillnaden över radiatorerna. Med bättre cirkulation i radiatorkretsen kan du bli tvungen att höja kurvan. Det behöver inte vara negativt då framledningstemperaturen minskar vilket ger lägre elförbrukning till kompressorn.
.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #11 skrivet: 28 januari 2005, 08:55:16 »
Hej VP-Erik,
Jag har samma problem och förutsättningar som dig. Vid installation sattes både cirkpumparna i läge 3. Nu när jag kör jag den interna pumpen på läge 1 har diffen mellan VB-f och Rad-f har sjunkit några grader. Ett problem är dock att VPn går upp till 63 grader när den skall värma VV pga. den låga cirkulationen.
Jag väntar besök av IVTs regionrepresentant och i mellantiden sammlar jag på mig lite data.
http://nyborg.mine.nu/vplog/

Jag tror en ventil för att strypa bypassflödet samt att stänga den externa pumpen är lösningen för mig.
IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

Utloggad peterf

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Landvetter
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #12 skrivet: 28 januari 2005, 09:20:50 »
Hej Ron,

Hur har du fått fram dessa snygga grafer ?

/ Peter
Thermia Diplomat TWS 6, 160 m borra (153 m aktivt djup). Egen rör- och radiator-installation.

Utloggad ron

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 50
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Vplog
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #13 skrivet: 28 januari 2005, 09:51:46 »
Hej Peter,
Jo det var så att jag tyckte att graferna och jpg-bilderna från det Finska programmet som följer med Rickards Logger inte var snygga och på tok för stora. Hela min månadskvot på bandbredd hos ISPn skulle gå åt om jag fortsatte att ftp:a upp graferna.

Det jag gör nu är att  jag har gjort ett script som läser sista raden i loggfilerna 1 gÃ¥ng/min. lägger in datat i en Round Robbin databas (RRDTool).  Sedan använder jag ett cron-script för att skapa graferna med RRDTool.

/Ron

Vpskissen uppdaterar jag med ett script som använder ImageMagic för bildmanipulation.

Med RRDTool kan man på ett enkelt sätt ta fram grafer från vilken tidpunkt man vill, samtidig som man kan göra beräkningar, ändra mätupplösning osv.

IVT HT+ E9, 300l vv, 150m, villa från -72, 1+1/2 plan + källare = 280kvm, 21 radiatorer.
http://vplog.nyborg.se

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Re:Skillnad Värmebärare in & Retur radiator
« Svar #14 skrivet: 28 januari 2005, 10:07:19 »

Jag tror en ventil för att strypa bypassflödet samt att stänga den externa pumpen är lösningen för mig.

Jag tänkte just fråga varför du inte stänger bypassen och vad den är bra till? ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!