Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar - Märkesspecifikt Luft/vatten => Värmepumpar - Luft/vatten => Värmepumpar och installationsfrågor. => CTC => Ämnet startat av: Gigja skrivet 12 november 2010, 18:37:25

Titel: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 12 november 2010, 18:37:25
Hej,
jag har i natt provat att köra mot 55 ºC istället för fabriks inställda 50 ºC, hetgas-temperaturen gick upp till 101 grader, larmet ligger på 130 ºC så det känns ju lugnt. annars 96 ºC för 50 ºC. utetemperatur +4 ºC.

Delta t är 6 ºC på hela intervallen. Ligger på 9-11h drift och 20-22 starter de senaste 4 dagarna.

Misstänker att det finns personer med tankar och erfarenheter här på forumet som har ett och annat att säga om detta, jag vill gärna ha lite feedback.

MVH
David
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: kullabacken skrivet 12 november 2010, 18:44:23
Hej,
jag har i natt provat att köra mot 55 ºC istället för fabriks inställda 50 ºC, hetgas-temperaturen gick upp till 101 grader, larmet ligger på 130 ºC så det känns ju lugnt. annars 96 ºC för 50 ºC. utetemperatur +4 ºC.

Delta t är 6 ºC på hela intervallen. Ligger på 9-11h drift och 20-22 starter de senaste 4 dagarna.

Misstänker att det finns personer med tankar och erfarenheter här på forumet som har ett och annat att säga om detta, jag vill gärna ha lite feedback.

MVH
David


hej ecoair och ecoel har väl fabriksinställning 55 ºC. stoppar på vb retur 48 ºC
Titel: SV: köra mot 60 grader istället för 55grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 12 november 2010, 18:45:25
De blev visst fel, 60 ºC istället för 55 ºC
//David
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: purjo__ skrivet 12 november 2010, 20:01:48
Värmepumpens verkningsgrad sjunker med ökad temperatur. Det bästa är att värma till så låg temp som möjligt utan att komforten blir lidande.
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: 109an skrivet 13 november 2010, 06:56:37
Ja en tanke har jag, varför?
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 13 november 2010, 16:41:25
varför? enkelt, vill ha långa körningar.

varför sjunker verkningsgraden? jag har samma Delta T?
//Gigja
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: purjo__ skrivet 13 november 2010, 16:55:45
Det har med VP'ns konstuktion/funktion att göra. Lägre temp ger högre verkningsgrad.
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: erp skrivet 13 november 2010, 17:10:50
Jag är ju ingen expert på det här, men har det inte snarare med köldmediets egenskaper att göra?

//Ronnie
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: purjo__ skrivet 13 november 2010, 18:16:45
Jag är ju ingen expert på det här, men har det inte snarare med köldmediets egenskaper att göra?

//Ronnie

Nja... Jag är inte heller nån expert, men du har nog rätt i att problemet primärt sitter i köldmediet.
Olika köldmedier är olika bra vid olika temperaturer, men alla 'normala' sorter blir väl sämre vid de temperaturer som räknas som höga i VP-sammanhang?
Det finns säkert köldmedier som ör gjorda för att vara som bäst vid 60 grader, men dom används nog inte i värmepumpar...
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 14 november 2010, 18:18:20
mitt problem grundar sig i att jag har en för stor pump för huset, pumpen värmer huset ner till -8/-10 grader utan större problem, vid denna temperaturer så fungerar allt bra, men just nu vill jag få ner gångtiderna, och därför testar jag 60 grader, men en annan effekt blir bättre kapacitet på varmvattnet, och bättre prestanda innan elpatronen går in. Jag har märker inte att det är ansträngt för pumpen att ge 60 grader, Delta T är konstant över hela registret.
MVH
Gigja
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: kullabacken skrivet 14 november 2010, 20:02:17
kör 60 ºC om du vill....men är inte att rekommendera.
högre temperaturer= ökad förbrukning och slitage. huvuddunk

men så länge den inte larmar så fungerar de. Sc:,h
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 14 november 2010, 21:50:13
intressant, vad är dess arbetstemeratur, hittar inget på internet, larmar gör vp vid 130  ºC, landar på 101 ºC när den är klar med 60 ºC, vilket är långt ifrån larmtemp. Vilken temeratur är opimal?
//Gigja
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: purjo__ skrivet 14 november 2010, 21:54:17
intressant, vad är dess arbetstemeratur, hittar inget på internet, larmar gör vp vid 130  ºC, landar på 101 ºC när den är klar med 60 ºC, vilket är långt ifrån larmtemp. Vilken temeratur är opimal?
//Gigja

Optimal för vaddå? VP'ns optimala temperatur är så låg som möjligt. Optimal temp i varmvattenberedaren är då varmvattnet räcker precis.
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 14 november 2010, 22:14:02
om verkningsgraden kan sjunka så måste det väl ändå finnas ett maximim också. Om det är så låg frammatningstemperatur som möjligt, så måste det finnas en temperatur på hetgasen som gör att kompressorn får bra med smörj, kan väl liknas en bilmotor!

Vilken temperatur arbetar en komperessor bäst i? (hetgastemperaturen)
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 14 november 2010, 22:16:39
Ökad temeratur ger ökad förbrukning? Kan någon förklara varför?

Jag ser istället att startströmen på ex 35A, mot vanlig körning på 5A gör att det blir mest ekonomi i länga körningar och så få starter som möjligt!
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: purjo__ skrivet 15 november 2010, 06:27:04
Ökad temeratur ger ökad förbrukning? Kan någon förklara varför?

Jag ser istället att startströmen på ex 35A, mot vanlig körning på 5A gör att det blir mest ekonomi i länga körningar och så få starter som möjligt!

Den strömmen drar kompressorn nån tiondels sekund, så den är inte mätbar i den totala energiförbrukningen.
Dock sker det ju ett visst slitage på motor och andra prylar vid varje start, men det är svårt att värdera det i pengar för att jämföra med den lägre verkningsgraden vid högre temp. Dessutom sliter den högre temperaturen i sig också lite hårdare på VP'n...
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 20 november 2010, 18:06:22
För att få lite klarhet i detta så tog jag tiden för de olika intervalleran, vattnet fick inte cirkulera i radiatorerna, utan gick direkt tillbaks till VP.

från   till      in   ut   Delta T      min   ske      tjöt sekunder   tjöt sekunder   differens från medel
41   42      34   41   7      1   25      85      85   11%
42   43      35   42   7      0   55      55      55   -28%
43   44      36   43   7      0   32      32         
44   45      37   44   7      0   55      55      55   -28%
45   46      38   45   7      1   31      91      91   19%
46   47      39   46   7      0   55      55      55   -28%
47   48      40   48   8      1   10      70      70   -8%
48   49      41   47   6      1   6      66      66   -14%
49   50      41   48   7      1   9      69      69   -10%
50   51      42   49   7      1   11      71      71   -7%
51   52      43   50   7      1   12      72      72   -6%
52   53      44   51   7      1   50      110         
53   54      45   52   7      1   20      80      80   5%
54   55      46   53   7      1   17      77      77   1%
55   56      47   54   7      1   21      81      81   6%
56   57      48   56   8      1   27      87      87   14%
57   58      49   55   6      1   32      92      92   20%
58   59      50   58   8      1   34      94      94   23%
59   60                  1   40      100      100   31%
                                       
                        standaravvikelse      18,65742252      14,07621064   
                        snitt      75,89473684      76,47058824   
                        min      32      55   
                        max      110      100   

Beklagat att formateringen kanske är det lättaste att överblicka, men min slutsats är att jag nu kör till 57 grader som max.

MVH
Gigja
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Gigja skrivet 20 november 2010, 18:08:58
beklagar att det inte är så lätt att se den inlästa statistiken, men tjöt = tot, hann inte med när stavningsprogramet rättade de ev stavfelen, när inlägget är så långt så ser man inte längre sin text utan allt hoppar bara till, beror nog på alla finna animerade smijlisen ovan.

MVH
Gigja
Titel: SV: köra mot 55 grader istället för 50grader?
Skrivet av: Castrol skrivet 20 november 2010, 18:18:17
Ökad temeratur ger ökad förbrukning? Kan någon förklara varför?

Jag ser istället att startströmen på ex 35A, mot vanlig körning på 5A gör att det blir mest ekonomi i länga körningar och så få starter som möjligt!


Allt onödigt kompressorarbete vill du undvika för att få så bra COP som möjligt, eftersom kompressorn drar kwh.

För att få ut en högre temp behöver kompressorn jobba upp ett högre tryck (än vid en lägre temp på varma sidan)

I ditt fall är detta onödigt arbete som kompressorn utför (eftersom det inte behövs för vv eller radiatorer).

Det är detta som är "besparingen" med flytande kondensering istället för att alltid köra till 55 ºC