Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: ugge
« skrivet: 16 mars 2012, 18:18:22 »

För att förklara kurvlutningens betydelse kan vi jämföra med de namn som exempelvis CTC har för värmeinställningarna.

CTC kallar kurvlutmningen för huskurva, och finjusteringen kallar dom för rumstemperatur.
Dessa namngivningar reflekterar mer vad dom gör.

Kurvlutningen har egentligen med husets beskaffenheter, isolering, radiatordimensionering och utsatthet för vind/sol. Det är nämligen så att värmeförlusterna i ett hus ökar tämligen linjärt när skillnaden i temperatur mellan rummet och ute ökar. Alltså måste vi öka effekten till radiatoerna linjärt med ute-temperaturen (eftersom att rumstemperaturen ska vara konstant). Som Roland skriver så ökar radiatorn förmåga att avge värme till rummet med stigande vattentemperatur, men man använder ändå ett linjärt förhållande som en hyffsat god approximation.

Finjusteringen som CTC kallar för rumstemperatur ger istället en fast ökning/minskning av radiatorns vatten för alla utetemperaturer, alltså ökar den eller minskar effekten ut oavsett utetemperatur och ger då en högre eller lägre rumstemperatur.

Summa summarum kan man säga att kurvlutningen skall ställas in så att man får en jämn innetemperatur för alla utetemperaturer, vilket kräver större delen av en hel värmesäsong för att få till hyffsat. Finjusteringen används för att sänka eller öka rumstemperaturen över lag. Av den anledningen så beskriver man att man framför allt bör skruva på finjusteringen vid mildväder, eftersom det är då den har störst betydelse (procentuellt) för hur varmt vatten som skickas ut till radiatorerna och därigenom effekttillskottet till rummet.
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 februari 2012, 13:59:03 »

Hej,
Vi är nyblivna husägare med därtill hörande Greenline C9.
Hoppas ni kan hjälpa mig förstå det här med värmekurvan.
Enl instruktionsboken så blir returtemperaturen högre med en högre kurva (ex 10). Så när det är -20C ute kan jag som jag förstår det max välja kurva 4 för att inte få för hög returtemp. Stämmer det?
Men sen står det i instruktionsboken med text att om temp i huset är för låg vid kall väderlek ska jag öka "Värme" i menyn. Men då är det ju kurvlutningen man ändrar och då ska den vara högre om det är kallt ute. Tycker detta är motsägelsefullt.

Returtemperaturens börvärde beräknas enligt följande formel:
T = 20 + 0,16 x (Värdet för värmekurvans inställning) x (20 - utetemperaturen)

Högre värde på värmekurvan ger alltså större ändring i T när utetemperaturen ändras, brantare lutning på kurvan.

Det som verkar motsägelsefullt beror på att man utgår från att värmekurvan har rätt värde när det är ungefär noll grader ute. Blir det kallare ute blir det varmare inne. Det beror på att reglerkurvan är en rak linje medan en korrekt reglerkurva skall vara böjd. Radiatorernas förmåga att avge värme ökar snabbare än deras övertemperatur gentemot rummet. Det är därför man bör knäcka kurvan om utegivaren skall ge rätt innetemperatur vid stora variationer i utetemperaturen.

Jag kör med värmekurva 4 och har knäckt knäckt kurvan vid +10 med +0,7 grader, -10 med -2 grader, -20 med -5 grader och -25 med -6,2 grader. Knäckningen görs för var 5:e grad i meny 1.3. Interpolera fram de värden jag inte gav, det är inte så noga.

Värdena förutsätter att finjusteringen är noll.

Var ligger huset? Byggår? Det är mycket högt värde på värmekurvan. Vad är det för typ av radiatorer?
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2012, 16:04:26 »

Sänk på kurvan tills ni är nöjda med innetemp, kul att kunna justera åt detta hållet, du tjänar både pengar och mindre slitage på värmepumpen ju lägre kurva du har, du behöver inte röra finjusteringen förrän till våren.  Thumbsup

Om trycket varierar mycket och fort så kan ni ha problem med expansionskärlet, i botten på denna sitter en bilventil under en plasthatt (som ska gå att skruva loss). Om man lite snabbt trycker in pinnen på ventilen så ska där komma luft, kommer inget är det trycklöst, kommer det vatten är det hål i gummiblåsan.
Är det trycklöst kan man prova att pumpa in lite luft men det är inte så enkelt att avgöra hur mycket som ska in, är det trasigt ska det bytas.

Om trycket bara ökar hela tiden så kan det vara fel på påfyllningsventilen, prova att dra igen den lite extra hårt, funkar inte det så byt den.

Om dina tempgivare visar rätt så har du problem med flödet över radiatorerna, det går vatten bakvägen från VP-ut direkt till VP-in vilket är slöseri med värme och sliter på värmepumpen i onödan. Du kanske behöver rensa smutsfiltret på varma sidan, ställa upp farten på yttre cirkpumpen och öppna upp alla termostater för att få bättre flöde. Det som då kommer att hända är att radiatorerna blir varmare, men det kompenserar du med lägre kurva.
Skrivet av: JeanetteU
« skrivet: 04 februari 2012, 12:37:12 »

När vi flyttade in i huset så var kurvan på 8 och finjusteringen på max och vi fick larm hela tiden om hög returtemp. Pratade med IVT och sänkte sedan kurvan till 6, då upphörde larmen om hög returtemp. Med kurva 6 har vi haft lite väl varmt inne speciellt på övervåningen så där strypte vi radiatorerna lite med termostaterna på dem. Nu med -20C ute och kurva 6 har vi fortfarande lite väl varmt inne, bör vi sänka kurvan och ev öka finjusteringen?

Vi har radiatorer i hela huset (två plan) och en utegivare till bergvärmepumpen. Imorse hade vi -20 C och ca 40 min innan vi tittade på pannan hade den slagit ifrån men larm "Kompressor temp" vi kvitterade och nu går pannan igen. Vid stoppet imorse var trycket i radiatorerna 0. Vi har haft problem med att trycket i radiatorerna (mätare på expansionskärl utanför pannan) varierat väldigt mycket. Nu när jag skulle läsa av temperaturerna så var trycket nästan uppe på 3 (max) och det började rinna vatten från expansionskärlet, så vi tappade ur lite vatten och trycket har gått ned. Verkar som att den inte är helt okej.

Kurvan ska väljas efter innetemp - men hur hänger det ihop med grafen över värmekurvans lutning där utetemp anges på x-axeln?
Vad skiljer mellan kurva 10 och 2, temp ut till elementen osv.?

Avläsning av temperaturer (kurva 7):
GT1 från 57,1C nuv 52,3C
GT2 Ute -12,6C
GT3 Varmvatten till 43,4C Nuv 50,4C
Kompressor 117C
GT8 Värmebärare ut 55,9C
GT9 Värmebärare in 47,1C
GT10 Köldbärare in -0,8C
GT11 Köldbärare ut -2,0C

Eltillskottet går inte samtidigt.


Skrivet av: Carl N
« skrivet: 04 februari 2012, 11:47:20 »

Kurvan ställs in efter innetemp, och du ska ha alla termostater vidöppna då kurvan justeras.
Så låg kurva som möjligt ska eftersträvas.
Sen är det en fråga om hur bra dimensionerade radiatorerna är, har du klena radiatorer så kommer du tyvärr upp i temperaturer då kompressorn stannar på hög retur om det blir svinkallt ute.  :'(

Larmet på kompressortemp är inte samma sak, det kan handla om andra inställningar eller fel på nån tempgivare.
Det är enklare att diagnostisera om du skriver upp samtliga värden på temperaturerna på GT1 till GT11 (de som finns) då värmepumpen värmer huset men utan eltillskott. Om eltillskott går samtidigt så ange detta i så fall.
Skrivet av: JeanetteU
« skrivet: 04 februari 2012, 10:04:35 »

Hej,
Vi är nyblivna husägare med därtill hörande Greenline C9.
Hoppas ni kan hjälpa mig förstå det här med värmekurvan.
Enl instruktionsboken så blir returtemperaturen högre med en högre kurva (ex 10). Så när det är -20C ute kan jag som jag förstår det max välja kurva 4 för att inte få för hög returtemp. Stämmer det?
Men sen står det i instruktionsboken med text att om temp i huset är för låg vid kall väderlek ska jag öka "Värme" i menyn. Men då är det ju kurvlutningen man ändrar och då ska den vara högre om det är kallt ute. Tycker detta är motsägelsefullt.

Vi har haft kurvan inställd på 6 sedan vi flyttade in i november och det har varit max -15C ute. Idag var det -20C ute och pannan hade larmat för "Kompressor temp". Hur bör jag justera kurvan uppåt eller nedåt? Kan larmet bero på att fel kurva var vald?

Sen har jag läst lite här på forumet och många skriver om att "knäcka kurvan", varför gör man det? Kan man göra det på IVT Greenline C9.

Tack på förhand!

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!