Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värmeslinga kondensvatten  (läst 1851 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad XJR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
Värmeslinga kondensvatten
« skrivet: 09 december 2010, 16:53:44 »
Någon som vet hur mycket man kan belasta utgången för värmeslinga till kondensskål på ecoair? tänkte koppla in en självbegränsande 4 meters (10 W/m) frostskyddskabel och sticka ner i dagvattenledningen under min ecoair 107. Har ingen kondensskål monterad men tänkte använda utgången till frostskyddskablen då dagvattenledningen fryser till och det börjar bli isberg under pumpen.
Har haft kablen kopplad med förlängningssladd tidigare vilket fungerat bra men det hade varit klart smidigare om uttaget på ecoair kunde användas, aktiveras tydligen automatiskt då utetempen faller under +5 grader.

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmeslinga kondensvatten
« Svar #1 skrivet: 09 december 2010, 23:44:18 »
Den är säkrad ....

med en 6A (1300W) säkring inuti Ecoair. Jag har både ett värmetråg och en 5m självreglerande värmekabel ner i stuprörsavlopp på säkringen. Det funkar bra. Men snål som jag är, har jag satt på en strömbrytare på matningen, som jag slår till när det varit minusgrader ett par dagar

Kabeln drar cirka 10W/m, men infrusen i is drar den cirka 35W/m.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad XJR

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 14
  • Karma +0/-0
SV: Värmeslinga kondensvatten
« Svar #2 skrivet: 10 december 2010, 13:23:25 »
Tackar!, då vet jag, bara att koppla in Thumbsup

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!