Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Pumpen verkar inte bry sig om vv  (läst 2372 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fras

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Pumpen verkar inte bry sig om vv
« skrivet: 02 juli 2006, 01:58:50 »
Har en Thermia Villa Classic 75 -99 som beter sig konstigt? Pumpen har stått något år i en källare innan jag väckte upp den igen. Körde igång pumpen med endast vv och kom så småningom upp till 45*(44) och den verkade fungera normalt. Satte vp i autoläge och vvtemp. sjönk till 32*. Har nu följt med och konstaterat att när komp. startar så laddar den nog vv. Komp. går någon minut och när den stannar så växlar pumpen genast över till värmeprod.(komp.stillastående) och styr ut all flvärme till golvslingan. Fl temp. sjunker småningom och så växlar pumpen över till vvprod.(komp.stillastående) och cirkulerar det avkylda vattnet i vvb. Så fortsätter den igen vid nästa värmecykel. Fl.temp inställd på 20* rl. på 48*(värme). Vv.temp. fortfarande 32*(44).Rl.temp ligger på 29*(värme)!! Integralen ligger på +100. Fel på styren eller inställningar?

Inställningar:
Kurva 25         min 19     max 40
rum   20          ute 25     integr. 60/600
vv 44

Vp 2300h

Tack på förhand
« Senast ändrad: 03 juli 2006, 19:19:15 av Fras »
Har en Thermia Villa Classic 75 -99, 400m markslinga, golvvärme i nybyggt 110m2 enplanshus.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Pumpen verkar inte bry sig om vv
« Svar #1 skrivet: 04 juli 2006, 13:47:32 »
Om jag förstår ditt inlägg rätt så verkar VVB kylas ner av cirkulerande radiatorvatten mellan VV-laddningarna?

I så fall är problemet att växelventilen fastnar i halvöppet läge, prova att motionera växlelventilen fram och tillbaka och se om den hjälper.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Fras

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen verkar inte bry sig om vv
« Svar #2 skrivet: 04 juli 2006, 21:48:19 »
Det ska jag kolla. Följde med lite hur vp:n arbetade idag och kom fram till att den endast bryr sig om klockan angående starter. M.a.o. om jag justerar starttid till 30min. så pausar den alltid 30min,starttid 20min.=paus 20min. o.s.v.innan den startar fastän det finns ett värmebehov för t.ex.vv 32grader (44),inställningsfel?. Tillskottet slår inte till. Sc:,h
« Senast ändrad: 04 juli 2006, 22:00:02 av Fras »
Har en Thermia Villa Classic 75 -99, 400m markslinga, golvvärme i nybyggt 110m2 enplanshus.

Utloggad Fras

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen verkar inte bry sig om vv
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2006, 12:26:58 »
Hej
Problemet visade sig vara igenslammad värmeväxlare och trasig cirk.pump(axeln av!!).
Nu funkar pumpen perfekt. *roflmao*
Har en Thermia Villa Classic 75 -99, 400m markslinga, golvvärme i nybyggt 110m2 enplanshus.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Pumpen verkar inte bry sig om vv
« Svar #4 skrivet: 09 oktober 2006, 13:54:45 »
Härligt, nu blir det en billig vinter!!

Att axeln går av är lite ovanligt och kan va svårt att upptäcka.. hur kom ni på det?
det kan höras om man lyssnar just innan den stannar... men ni kanske plockade isär cirkpumpen direkt?
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Fras

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Finland
  • Antal inlägg: 4
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Pumpen verkar inte bry sig om vv
« Svar #5 skrivet: 02 november 2006, 03:52:35 »
Efter många mätningar (temp.,tryck osv.) fanns inte många möjligheter kvar. Lite klurigt att hitta felet. Hade turen att träffa på den "rätta kylexperten". Nu gäller det bara att börja trimma in pumpen. Första vinterkylan har anlänt(-7ºC). :)
Har en Thermia Villa Classic 75 -99, 400m markslinga, golvvärme i nybyggt 110m2 enplanshus.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!