Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: "Tyst" bergvärmepump + ev solpaneler för 275kvm + pool 4x8m  (läst 15476 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!

Är ny på forumet som verkar innehålla allt som är värt att veta om värmepumpar mm  tummenupp Själv är jag i princip helt novis på området men känner att jag snabbt måste sätta mig in i ämnet.

Kompressorn har lagt av och jag står inför valet att reparera eller köpa nytt och komplettera.

Bakgrund/fakta:

Har ingen längre erfarenhet av värmesystemet då vi köpte huset för ett halvår sedan och vintern som gick var knappast representativ då vi renoverade invändigt och dränerade/fuktisolerade (dubbla pordränskivor) ca 100 m varav 75 m helt eller delvis under mark (invändigt revs 50 m innervägg som återuppbyggdes med stålreglar). Öppet schakt under stora delar av vintern innebar att ytterväggarna stod oisolerade långa perioder.

Villan som är byggd -74 ligger i Stockholm är på ca 280m² (uppvärmd yta). Ytan är fördelad på två huskroppar sammanbundna med en gång. Båda huskropparna ligger i suterräng, den ena ovanför den andra så att gången som sammanbinder dem ansluter på nedervåningen i den övre huskroppen och övervåningen på den nedre huskroppen (oj det blev säkert krångligt och saknar kanske betydelse …?). Huset har alltså totalt sett tre plan.

Huset konverterades 2002 från direktel till bergvärme (borra 2 x 180 m) då även väggar tilläggsisolerades och golvvärme installerades i hela huset. Totalt tre fördelare med don, rumstermostater i samtliga rum utom källare och spa-del där det på slingorna sitter ”vanliga” radiatortermostater med kapillärgivare. Taket som är ett sk. parallelltak verkar dock inte vara speciellt välisolerat då det var fritt från snö långs tidigare än grannarnas tak. Anledningen till att man borrade så pass långt var att huset på den tiden hade en inomhus pool som var tänkt att också värmas. Poolen ersattes dock med ett inomhus-spa som värms med elpatron.

I samband med dräneringen grävde vi för en utomhuspool (4x8x1,5 m) som nu är under uppförande. Det är en sk. Thermopool som även kommer att tilläggsisoleras med dräneringsskivor (pordrän).  Jag hade tänkt värma denna med bergvärmepumpen då jag tänkte att det måste finnas kapacitet för detta på sommaren. Dock har jag nu (efter att jag köpt poolpaket med värmeväxlare) hört från flera håll och även läst på detta forum att borrhålen behöver vila på sommaren. Verkar rimligt speciellt som det nu är flera i området som har bergvärme (denna fastighet var dock tydligen först på i området).

Därför har jag redan innan kompressorn la av funderat på att komplettera med solpaneler (eller solfångare om det nu är någon skillnad?) och koppla ihop detta med befintligt system.

Befintligt system:

Nibe Fighter 1115, 10kW. Separat ackumulatortank på 500 l (tror jag …det är en NIBE VPA 300/200). Denna har även en elpatron som kan kopplas in manuellt vid behov och fn. kör vi allt på denna … :( (tur det är sommar…  8)) Pumpen kör med fast kondensering mot ackumulator som ska hålla drygt 50 C. Ingen styrning mot utomhustemp även om utegivare är inkopplad för att pumpen ska fungera. Vid ackumulatorn finns en shuntventil som enligt ska ställas om manuellt under året efter värmebehov / utomhus temp. Till denna skulle man enligt uppgift kunna ansluta ett don med utomhusgivare för automatisk styrning (verkar vettigt tycker jag).

Förra ägaren hade en årsförbrukning på 22 000 kWh men de var två personer i hushållet som bodde stora delar av året på landet. Vi är fem i hushållet varav två tonårsbarn. Vad vi har för årsförbrukning vet jag inte och de månader vi bott här är inte speciellt representativa tror jag)

Önskemål:

(Förmodligen) en ny bergvärmepump (10 kW eller kan det behövas mer?) som är så tyst som möjligt (ett av barnen har rummet intill pannrummet) och kan ta hand om:

1. Uppvärmning av hus och tillverkning av varmvatten.
2. Uppvärmning av utomhuspool (isolerade väggar och ”vanlig” pooltäckning - inget glastak)

Option 1:
3. Tillskottsvärme från eventuella solpaneler* (max ca 15 kvm, i söderläge), dock inte för att värma hålen vilket jag förstått har en tveksam effekt utan att förvärma brine eller annan alternativ inkoppling (bef ackumulatortank har ingen slinga för inkoppling av solvärme men en värmeväxlare skulle kunna vara ett alternativ vad jag förstått)

Option 2:
4. Eventuellt uppvärmning av spa (ca 2,5x2,5 m, idag elpatron, har förberett med rördragning från pannrummet)

Option 3:
5. Passiv kyla: Om det går skulle det kunna vara intressant att kunna kyla huset med samma system men inser att det kanske inte låter sig göras så enkelt (huset har sk självdrag och inte så mycket ventilationskanaler att utnyttja men jag vet ärligt talat inte vad installation av fläktkonvektor och passiv kyla innebär).

* Solpaneler är i normala fall inget som förhöjer intrycket av exteriören på huset men jag såg för en tid sedan en bild på solpaneler som skräddarsys så att de följer befintlig takutformning (detta är vad jag skulle föredra även om man inte uppnår optimal lutning osv.)  Någon som vet vem / vilka som levererar dessa solpaneler?

Vad förslår ni som kan detta att vi ska göra och är det någon som vet vad hemförsäkringen brukar täcka på en panna (kompressor) som är över 10 år?

Är tacksam för alla tips och råd jag kan få innan jag går ut med en förfrågan. Gärna tips om fabrikat och modeller om detta är tillåtet på forumet. Ni får också komma med förslag på alternativ lösningar om det finns de som på kort / lång sikt är mycket mer ekonomiska än det alternativ jag grovskissat på ovan (kanske är jag helt ute och cyklar … det finns ju de som menar att man inte ska krångla till det och kanske blir det både bättre och billigare med ett separat system för poolen, exempelvis en luft/vatten poolvärmepump).

Självklart svarar jag på kompletterande frågor om det behövs.

PS. Ledsen för det långa inlägget men hoppas ändå att någon tar sig tid att läsa och svara på helheten eller delar av alla mina frågeställningar som nybörjare...

Varma hälsningar
Saver65
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Hej!
Jag tror att 2x180 m är bra tilltagen borra, om jag vore du så skulle jag vänta med att skaffa solpaneler, det funkar troligen ändå.
10 kW värmepump till detta hus kanske funkar, men jag skulle nog fundera på en storlek större VP.
Frikyla är en bra idé om ni upplever huset varmt på sommaren, man kopplar in köldbäraren på ett par fläktkonvektorer som då kyler huset samtidigt som borran värms lite.

Vill ni komma billigt undan så kan ni säkert docka en 1245-12 mot er nuvarande VPA300/200.
Jag har inte hört om nån som kopplat in 2 poolvärmeväxlare på samma värmepump men jag tror inte det är omöjligt, jag tror dock att installationen kan förenklas åtskilligt om ni t ex manuellt växlar mellan pool eller spa, typ har pool på sommaren och spa på vintern?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Dock har jag nu (efter att jag köpt poolpaket med värmeväxlare) hört från flera håll och även läst på detta forum att borrhålen behöver vila på sommaren. Verkar rimligt speciellt som det nu är flera i området som har bergvärme (denna fastighet var dock tydligen först på i området).

Borhålen behöver inte vila på sommaren, det är en myt. Ämnet har diskuterats tidigare många gånger, exempelvis:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=15525.msg154536#msg154536

I det här fallet är det dessutom ca 350 meter aktivt borrhål till en pump som kommer att ta ca 7 kW från berget. Det blir 20 W/m aktivt borrhål. Det är en mycket låg belastning. Det är vanliga är att man dimensionerar för runt 35 W/m i mellersta Sverige, vilket brukar ge ca noll grader på ingående köldbärare vintertid när pumpen går kontinuerligt en längre tid.

22000 kWh/år känns som rätt hög förbrukning för de tidigare ägarna med tanke på att det bör vara lite hushållsel. Frågan är om inte den befintliga pumpen är lite klen. Vad är antalet drifttimmar resp. tillsatstimmar?
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej och stort tack för era svar  tummenupp

Carl N:
Låter som en bra tanke att vänta med solpaneler då det säkert kommer att kosta en slant ändå men ska man förbereda eller välja en speciell modell / typ av VP för att kunna komplettera med detta senare  Sc:,h Att växla manuellt mellan spa och pool vinter / sommar låter också vettigt då vi ändå tänkt ställa av spa-badet under sommaren. Men, behöver man tänka på något speciellt då man dimensionerar värmeväxlaren mtp att det är så pass olika volymer och temperaturer det handlar om  Sc:,h

Vi har ju inte upplevt någon sommar i huset ännu men redan nu kan man märka att det blir väldigt varmt i huset när solen ligger på (många fönster). Man undrar ju varför inte alla kör med "frikyla"? Det låter som en kanonidé, men finns det några nackdelar eller är materialtillvalen som krävs / installationen kostsamma?

Roland (Carl N):
Det verkar som att ni båda är inne på att vi kan behöva en storlek större på VP. Jag vet tyvärr inte något om antalet drifttimmar resp. tillsatstimmar då jag inte läst av VP någon gång sedan vi flyttade in  dontknow (dum fråga kanske men är "tillsatstimmar" den tid då man får koppla in elpatronen?) Har alltså inget referensvärde för vårt hushåll men han som installerat VP sa att pumpen får gå en hel del... vad nu det innebär . Jag har också själv en känsla för att VP fått gå en hel del i vinter (även sedan fuktisoleringen / dräneringen blev klar) och att den haft svårt att nå börvärdet långa perioder.

Vad kan jag göra för att säkerställa att det blir rätt storlek på en eventuell ny värmepump? Man kanske kan avläsa totalt antal drifttimmar på bef VP sedan den installerades? Givetvis får man då en felvisning då man inte vet hur mycket elpatronen varit på... Finns det någon nackdel att överdimensionera en VP annat än att den säkert blir bra mycket dyrare?

Skönt att borrhålen inte behöver vila på sommaren. Man undrar ju vart dessa myter kommer ifrån då jag hört det från flera håll... Vad jag fick höra när vi köpte huset var att man borrade extra djupt just för att kunna värma den då existerande inomhuspoolen (den skulle dessutom värmas året om gissar jag...)

Någon av er som har något att säga om frågan kring ljudnivåer fån dagens VP jämfört med tidiga 2000-talet samt om det finns fabrikat / modeller som är erkänt "tysta"?
De borde väl ha blivit tystare precis som dagens vitvaror men man kanske inte har samma fokus på detta inom VP branschen...
Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Det där med tysta värmepumpar beror på 2 saker, dels hur tyst den är i sig själv, men även på hur den är installerad.
Enligt energimyndighetens test är Viessmann Vitocal tystaste bergvärmepumpen.
Kan du läsa av följande på din 1115?
Meny 7: VP-tid och TS-tid?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
jag har exakt samma pump som du, fast jag kör inte fast kond.jag har grundare borrhål 2*120m aktivt  samma storlek på huset ungefär och 8*7m inomhuspool på 40m3 vatten som värms året om. Kb in i mars när den gick snitt 22 timmar per dygn låg på +1 °C.
Så det är bara köra på, skall inte vara några problem
har för mig att det står att man behöver ca 180-210 m aktivt till den effekten på nibes hemsida så du har överdim borrhål för pumpen.
Om du byter så tänk på att nibe har ändrat märkning på sin pumpar så din motsvarar en 12kw effekt mässigt
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
Om du byter så tänk på att nibe har ändrat märkning på sin pumpar så din motsvarar en 12kw effekt mässigt

Helt rätt, tänkte inte på detta själv.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Frikyla blir lätt rätt dyrt, att installera en luft/luft-värmepump som man kör som AC kan många gånger bli lika billigt eller billigare, speciellt om man bara behöver kyla på ett ställe.
Om du vill ha 2-3 fläktradiatorer som kyler så kan det inklusive installationsmaterial och installation nog kosta 20 000 - 30 000 kr.
Driften är sen nästan gratis, och du tillför ju lite gratis värme till borrhålet, som ökar värmepumpens COP en aning, men som sagt, anlednignen att inte fler kör frikyla är nog att det fort kostar rätt mycket.

Solfångarna tycker även jag att du kan skippa, om du inte vill göra det av principiella miljöhänsyn har jag väldigt svårt att se att det skulle löna sig.
Dessutom komplicerar det anläggningen, och jag är personligen för att man skall försöka hålla en värmeanläggning så enkel som möjligt, du vill ju inte att ditt värmesystem skall vara en avskräckande faktor när det är dags att sälja huset - bara för att pannrummet ser ut som manöverrummet på ett kärnkraftverk...  ;)
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Kompressortimmar och tillsatstimmar (= elpatrontimmar) går att läsa av på displayen om den fungerar. Vet dock inte vilken meny det är men det kan säkert någon Nibe-ägare upplysa om. Då vi vet hur många år det har gått sedan pumpen installerades kan man rätt bra uppskatta effekttäckning och bedöma vad som är lämplig effekt på ny pump.

Men är det verkligen säkert att kompressorn har havererat? Det har förekommit lite för många fall här på forumet där fackmän sagt att det behövs kompressorbyte men där felet har varit något trivialt eller dålig inställning av pumpen. Det verkar vara bra lönsamhet på kompressorbyten och kostnaden går ofta på försäkringen så kunden har inte incitament att kontrollera om diagnosen stämmer. 

Var tanken att värma poolen även vintertid måste man ta hänsyn till det vid dimensioneringen av borrhålet. Men i det här fallet är det lite konstigt för pumpen kan inte ta mer än ca 7 kW från borrhålen oavsett om poolen värms eller inte. 

Vad beträffar ljudnivån såg jag nyligen en 10 kW Thermia eller Nibe, kommer inte ihåg fabrikatet på rak arm. Jag märkte knappt att den gick när jag stod bredvid den. Den var betydligt tystare än min 5 kW pump från 2002.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Efter kontroll visade det sig att det var en 12 kW Nibe F1245 som jag nyligen tittade på. Den var verkligen tyst när man stod bredvid den men kanske inte hindrar att ljud leds via rörledningarna.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej,

fantastiskt att det fungerar så enkelt och bra att använda forumet, tack igen för alla tips och goda råd.

Ikväll när jag kommer hem ska jag läsa av Meny 7: VP-tid och TS-tid? (härligt med "levande manualer"  tummenupp )
Jag funderar dock hur det funkar i vårt fall då det sitter en elpatron i ackumulatortanken och denna elpatron slås på manuellt vi en separat manöverbrytare... Har värmepumpen verkligen koll på detta  Sc:,h

Självklart vet jag inte om kompressorn havererat helt säkert men han som gjorde den ursprungliga installationen har varit på plats och felsökt. Han bedömde att det är något fel med kompressorn men han kunde inte säga exakt vad (det kunde vara olika typr av fel enl honom). Till saken hör att han inte längre arbetar med VP i någon större utrsträckning. Han var alltså inte intresserad av att vare sig sälja något nytt eller reparera. Detta stärker ju onekligen förtroendet för hans bedömning en del... (Han provkörde alla pumpar och det var inget fel på dem)

Har ännu inte fått servicerapporten men om jag ska fråga honom något specifikt så emottages tacksamt tänkbara frågor.

Jag håller det gärna enkelt och skippar gärna manövercentralen till kärnkraftverket ;) det är nog komplicerat som det är... Detta var också en anledning fick jag höra till varför man valt fast kondensering men kanske finns det för och nackdelar även med detta  Sc:,h

En annan fundering jag haft är om de flesta VP har varvtalsstyrda pumpar idag och om det får någon betydelse när man kör fast kondensering?

Utomhuspoolen kommer endast att värmas på sommaren men har förberett (rördragning) för och funderar på att växla över manuellt till att värma spa badet på vintern.

Jag tror även frikylan får vänta om det drar iväg uppåt 20-30 000:- innan det är klart. (just ordet "fri" blir ju lite vilseledande i detta fall  ;) )

Låter som jag får ta en närmare titt på 1245:an från Nibe... eller är det någon som ser klara alternativ?

Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
Du måste bygga med flytande kondensering, värmepumpen tappar ca 3% verkningsgrad/grad varmare vatten den producerar, ligger du och producerar 50 grader varmt vatten när du bara behöver 40 grader varmt så får du alltså ca 30% högre driftskostnader.

Det enklaste sättet att kontrollera om det verkligen är kompressorn det är fel på, eller om det kan vara något annat är att (helst när kompressorn går) mäta spänningen mellan nolla och fas på de sista plintarna innan kablarna går in i kompressorn, det brukar vara plintarna på utgående på motorskyddet.
Relativt vanliga fel är att kontaktor eller motorskydd går sönder, och det i sin tur får kompressorn att lösa ut efter en stunds drift, är det fel på kontaktorn så kan motorskyddet göra att motorn löser redan efter någon sekund.

Om du har ett tätt vattenfilter på "varma" sidan så blir kompressorn inte av med värmen, och den löser då på drifts eller högtryckspressostat.

Du bör verkligen göra en lite bättre koll än bara testa cirkpumparna innan du dömer ut värmepumpen, och utan att vara taskig mot rörkrökare, så är de allra flesta inte några gurus när det gäller felsökning på värmepumpar, speciellt inte de rörisar som tillhör den äldre stammen.
« Senast ändrad: 27 maj 2013, 16:04:09 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: "Tyst" bergvärmepump + ev solpaneler för 275kvm + pool 4x8m
« Svar #12 skrivet: 27 maj 2013, 17:18:25 »
Min pump är det bytt kompressor modul i och då får du en skroll kompressor som går mycket tystare
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
Värmepumpen räknar bara den inbyggda elpatronens drifttid men den interna elpatronen ska kopplas in automatiskt. Är det så att det har behövts ytterligare elpatroneffekt utöver den interna, då verkar det som om pumpen är alldeles för klen i förhållande till värmebehovet. Detta med reservation för att det kan var kopplat så att den interna elpatronen inte används. I och för sig räcker det med kompressortimmarna för att bedöma dimensioneringen. Tillsatstimmarna är mer ett komplement samt säger en del om pumpen är rätt inställd. 

Tänkte inte på att det var fast kondensering när jag frågade om kompressorn verkligen hade havererat. Har en underdimensionerad kompressor arbetat mot 50 grader i ackumulatortanken i 11 år har den levt ett tufft liv. Det kan vara förklaringen till att den har havererat. Det är alltså inte bara så att fast kondensering ger högre elförbrukning. Fast kondensering bör rimligen också ge en högre kompressorförbrukning.

Edit: Rättat skrivfel
« Senast ändrad: 27 maj 2013, 19:55:15 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad saver65

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej på er!

Ytterligare kött på benen ser jag nu när jag loggar in igen  :)

Har läst av drifttimmarna och VP-tid står på 39142 h. Tillverkningsåret på VP är 2003 och gissningsvis skedde även installationen då (inte 2002 som jag skrev tidigare)
TS-tid är på 0h vilket tyder på att den är urkopplad. Kanske är det något annat än kompressorn, ska försöka mäta spänningen när pumpen går. Det låter ju enklare och billigare om det är en kontaktor eller motorskydd.

Är det svårt att byta till flytande kondensering, vad krävs och vad kan det innebära kostnadsmässigt i runda tal? Jag fick höra att installationen/styrningen blev mer komplex om man skulle köra flytande kondensering. Det låter ju onekligen som att detta är enda rätta.

Det känns dock som en ganska komplex styruppgift att få till men kanske är det inte så svårt...? (ackumulator för varmvatten + 3 st fördelare för golvvärmen utspridda i huset + 2 st separata slingor för källare* och relax* + pool). Det finns uppenbarligen de som fått till det även med min modell på panna med liknande förutsättningar men frågan är om jag har allt som krävs för den lär väl inte gå att uppgradera i dagsläget gissar jag. Krävs exempelvis något tillval för poolstyrningen?

* Dessa två rum tror jag är inkopplade i efterhand. Källaren ser ut att vara inkopplad på en av huvudstammarna medan relaxen sitter på någon form av by-pass ser det ut som.

Jag inser också att jag bör ta hit någon som kan Nibe's VP - och jag måste ju utgå från att de som är auktoriserade servicepartners kan dessa. Helst skulle man ju vilja få hit någon på rekommendation ... (som verkar i Stockholmsområdet) .


Tvåplans suterränghus i Stockholm (dubbla huskroppar med parallelltak ...dåligt isolerat)
Byggår -74, Konverterat till bergvärme, Borra 2x180m. Tilläggsisolering 2003. Dränering / fuktisolering 2013.
300 m2 uppvärmd yta och 5 personer i hushållet.
Förbrukning (enl förra ägaren) 22000 kWh/år med 2 personer i hushållet (sommarhalvåret på landet och alltid kallt innomhus enligt uppgift...)

Idag: vp Nibe 1115 - 10 kW / ackumulator VPA 300/200 fast kondensering (enbart golvvärme) - SPA bad som värms med el vvxl

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!