Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur dÃ¥ligt är för hög värmekurva?  (läst 3329 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
Hur dåligt är för hög värmekurva?
« skrivet: 06 augusti 2012, 12:23:42 »
Jag har en Optima 700 på landet som körs mest för underhållsvärme på vintern. Vi åker dit och värmer upp en vecka över jul och kanske sportlov/påsklov och möjligen ett par helger. Nu funderar jag på att använda kopplingen för frostskydd i golvvärmen (Roth Nova+) och styra den mha Tellstick och ett relä. Då skulle jag ha rumstermostaterna på 20 gr och när jag åker hem för vintern så slår jag på frostskyddet (globalt standby som Roth kallar det, ger 8 gr överallt). När det blir dags att åka ner slår jag av frostskyddet på distans mha Tellsticken och då blir det termostaterna som gäller = 20 gr när jag kommer ner. Det verkar ju bra.
Men det här betyder ju att jag måste ha en lite för hög kurva som klarar 20 gr men oftast bara används för 8 gr. Hur osmart är det?
Jag vet att det inte anses som så fiffigt att ha VP och samtidigt rumstermostater, men nu är det så. Huset är på 170 kvm och jag gör nog inte av med mer än 5000 kWh dec-mars. Min kurva nu är
+5  24 gr
0    27 gr
-5   29 gr
-10  32 gr
Inte så mycket analys bakom dessa siffror. Den kanske duger även i mitt scenario ovan?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #1 skrivet: 06 augusti 2012, 12:53:16 »
Jag skulle vilja påstå att det där blir katastrof.
Termostaterna kommer stänga allihopa och VP:n kommer få fnatt.
Men 290 A/W har ju en semesterfunktion, varför använder du inte denna?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #2 skrivet: 06 augusti 2012, 14:17:14 »
Katastrof vet jag inte. Det ser ju likadant ut idag, bara att jag inte har labbat med "globalt standby". På vintern har termostaterna stått på typ 10 grader och så har jag bett grannen skruva upp ibland när vi ska åka dit. Vad är skillnaden? ("Grannfunktionen" är bra, men det är inte alltid han är på plats.)
Semesterfunktionen förutsätter ju att jag fimpar rumstermostaterna, och det kanske är optimalt om man bor i huset. Men vissa rum vill jag ha svala på vintern även om jag är där (dock ska det vara möjligt att få upp värmen även där om jag vill). En annan nackdel med semesterfunktionen är att jag måste välja datum i förväg.
Viss cirkulation blir det ju, och det finns även sex radiatorer på mindre viktiga ställen.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #3 skrivet: 06 augusti 2012, 20:29:14 »
Kontakta IVT åf och köp senaste firmware för Rego 800. Där finns en fjärrstyrningsfunktion som du via Tellstick kan aktivera. Vidare finns en parameter i Rego 800 som du kan ändra och antingen höja eller sänka framledningen.

Det man skall tänka på är att när funktionen är aktiv så är eventuell innegivare inaktiverad.
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #4 skrivet: 06 augusti 2012, 21:27:30 »
Katastrof vet jag inte. Det ser ju likadant ut idag, bara att jag inte har labbat med "globalt standby". På vintern har termostaterna stått på typ 10 grader och så har jag bett grannen skruva upp ibland när vi ska åka dit. Vad är skillnaden? ("Grannfunktionen" är bra, men det är inte alltid han är på plats.)

Problemet är att du märker inget förrän kompressorn rasar, det finns ingen starträknare i REGO så din VP:n kan stå och starta/stoppa som en tok utan att det märks.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #5 skrivet: 07 augusti 2012, 13:29:31 »
Det finns visst en start räknare.
Den ligger under fabriksinställningarna tillsammans med drift tids räknaren.

Vidare kan man på samma ställe läsa ut hur många timmar elpatronen varit aktiv (vilket man tyvärr måste gångra med effekten på patron)
Samt att man kan se hur många timmar/starter värme respektive varmvatten tagit i anspråk.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #6 skrivet: 07 augusti 2012, 16:00:01 »
Det finns visst en start räknare.
Den ligger under fabriksinställningarna tillsammans med drift tids räknaren.

OK, detta var nytt för mig, det står inget om detta i manualen
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #7 skrivet: 07 augusti 2012, 18:13:32 »
Står ingenting om fabriksinställningarna i manualen.
Där finns endast kund ,installatör och service nivåerna beskriva.
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad munge

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 32
  • Karma +0/-0
SV: Hur dåligt är för hög värmekurva?
« Svar #8 skrivet: 07 augusti 2012, 20:25:59 »
Det lär finnas i lite nyare fw, inte i min 2.40.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!