Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Förklaring pÃ¥ gradminuter , shuntförstärkning och shuntfördröjning  (läst 2384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad CNilsson

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 1
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Hej!
Jag är ny här på forumet och även ganska ny på värmepumpar i allmänhet.
Har nyligen byggt hus till mig själv och installerat en Nibe f1255-16 VP, med ecs 40 som extra klimatsystem för golvvärmen.
Nu har jag problem med att shunten  pÃ¥ det extra klimatsystemet inte öppnar när termostaterna till gv-centralen vill skicka ut mer värme pÃ¥ golvslingan.
Jag skulle även vilja ha förklarat för mig vad gradminuter betyder och vad som händer när det justeras.
Vad är shuntförstärkning och shuntväntetid?
Mvh Christoffer

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
Gradminuterna styr start stopp av vp och även ev eltillskott. vp startar enligt fabriks inställning vid Gm -60 och kör tills Gm 0 då stoppas kompressorn. Om framledningen ligger 3 grader under beräknad framledning i 2 minuter ska har man Gm -6 efter 10 min startar kompressorn och jobbar bort gm när framledningen ligger över börvärde. Nu har du en inverter och den strävar inte att hamna på Gm 0 men under en tid på året är min effekten på vp för hög och då jobbar den som en on/off vp enligt ovanstående. Så länge du håller på och justerar in systemet ska alla termostater stå fullt öppna och gärna efter också för i många fall tillför dom inget.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!