Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Hjälp BeslutsÃ¥ngest....  (läst 21398 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Hjälp Beslutsångest....
« skrivet: 13 juni 2005, 08:59:36 »
det verkar som det finns mycket erfanrenhet i detta forum och jag behöver hjälp...

Jag har tänkt att investera i en L/V Vp och kollat in Stiebels WPL10 alt. 13, men det verkar inte som om den är särsklit poppis. Varför ??
Den lämnar 65 grader och jobbar långt ned på minussidan vilket borde väl vara en fördel eller ?

Finns det någon som har erfarenhet av denna pump ???

Vad skall man annars välja ?????
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #1 skrivet: 13 juni 2005, 09:01:53 »
Jag håller med om att de verkar väldigt intressanta, dess höga framledningstemp och förmåga att fungera vid låga utetemperaturer eliminerar ju de två största nackdelarna som "övriga" luft/vatten-värmepumpar har.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #2 skrivet: 13 juni 2005, 09:25:19 »
det verkar som det finns mycket erfanrenhet i detta forum och jag behöver hjälp...

Jag har tänkt att investera i en L/V Vp och kollat in Stiebels WPL10 alt. 13, men det verkar inte som om den är särsklit poppis. Varför ??
Den lämnar 65 grader och jobbar långt ned på minussidan vilket borde väl vara en fördel eller ?

Finns det någon som har erfarenhet av denna pump ???

Vad skall man annars välja ?????

Jag tror att det beror på dålig marknadsföring. De svenska tillverkarna dominerar så till den grad att inte ens bättre lämpade pumpar kommer fram.

Jag har hittills varit ensam i detta forum om att ha en Stiebel V/V pump, men glädjande nog verkar det som ytterligare en är på gång.

Jag har ingen erfarenhet av L/V-pumpar, och bara begränsad erfarenhet av V/V, och då bara den jag har, men jag är nöjd med den jag har, och verkar stå sig bra i jämförelser med de svenska.

Jag är övertygad om att du skulle bli nöjd med en Stiebel L/V pump, och jag tror många skulle vara glada över att få ta del av erfarenheter med en sådan.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #3 skrivet: 13 juni 2005, 17:34:41 »
Andy!

Var i landet bor du och hur mycket gör du av med idag på värme-varmvatten?

Jag kan räkna ut skillnaden i besparing mellan en Stiebel Eltron och en vanlig svensk luft/vatten pump exempelvis NIBE/CTC.

mvh

Cicero
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #4 skrivet: 13 juni 2005, 19:09:34 »
Fördelen med STIELEL L/V VP förhållande till de flesta andra är att om man villkan man placera dem innomhus med luft kanal ansl genom väggen det blir då bättre klimat för VP och mindre buller problem för grannar.

Sen har de distans styrkontroll som tillbehör så man kan styra och läsa av  dem via telenätet etc.


De verkar högeffektiva det  har sagts om dem till deras NACKDELEN ÄR ATT DE ÄR LITE DYRARE ÄN DE ANDRA STOR MÄRKENA.


Tyska märken brukar vara av bästa kvalitet.

« Senast ändrad: 15 juni 2005, 12:43:00 av Janne El-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad dykarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Höör
  • Antal inlägg: 20
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar... tror jag
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #5 skrivet: 13 juni 2005, 22:13:05 »
Intressant fakta!
Det är säkert många som funderar över de olika fabrikaten och dess COP/effekter vid olika temperaturer (däribland jag ;) )
Det vore kul om någon insatt Rickard, Cicero, Janne El-energi mfl. skulle kunna dra ut några riktlinjer på vad och hur man ska jämföra dessa siffror. Kanske några beräkningar på 2-3 olika energibehov på 3-4 olika platser i Sverige. Det skulle hjälpa mig enormt eftersom jag "måste" köpa något inom några veckor. Och man vill ju att det blir så bra som möjligt :)
Mvh Dykarn
It is a free market:
Whoever caters to the bulk of it, wins. (Microsoft discovered this years ago.)

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #6 skrivet: 14 juni 2005, 08:50:46 »
Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El.
Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.

Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre
effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.

Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #7 skrivet: 14 juni 2005, 08:57:16 »
Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El.
Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.

Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre
effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.

Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.

Vad har du som styr framledningstempen?
Shuntautomatik?
Handshuntat?
Strypande radiatortermostater?

Handshuntad panna med strypande radiatortermostater gör att det oftast är övertemp i radiatorkretsen, med värmepump bör du köra med helt öppna termostater, eventuella strypningar gör du med fasta strypningar på fram/returledning eller radiatorkoppel. (om möjlighet finns)
Hur mycket övertemp just du har i ditt system är omöjligt att säga, men oftast är det ett antal grader för varmt, (onödigt varmt) radiatortermostaterna stryper bort det värmeöverskott som körs ut från pannan.

Kom gärna med mer info om hur ditt system styrs.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #8 skrivet: 14 juni 2005, 09:06:25 »
Info kring nuvarande uppvärmning:

Thermia compact El/Olja med Thermia Villaregulator.
Automatisk Shunt.
Strypande radiatortermosatater.

Det som tyvärr ställer till det lite att jag har mitt varmvatten i pannan, och därför behöver hålla upp tempen över 60-65 grader, för närvarande på 70.
Så en värmepump skulle jag vilja köra förbi pannan tills den inte orkar hålla värmen. alt att om VP ger 65 grader, växla mellan radiatorer och uppvärmning av varmvatten.
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #9 skrivet: 14 juni 2005, 09:18:40 »
Hmmm, jag vet att det blir lite billigare om man behåller sin gamla panna, men ofta är tappvarmvattenmängden liten, det behövs extra ventiler vär växling mellan panna/radiatorer mm, dessutom fås det i regellite sämre funktion/verkningsgrad då pannan många gånger har dålig isolering.

Om du lägger till vad det kostar att få en komplett värmepump med inbyggd vv-beredare/anpassad elpanna så får du en väl fungerande anläggning, med tillräcklig tapp-vv-volym och låga energiförluster. Merkostnaden är dessutom inte pengar ksatade i sjön... vem vet när din gamla panna ger upp, och hur mycket det då kommer att kosta att byta ut den till något som passar värmepumpen bra.

Ta in offerter på båda lösningarna, räkna dessutom med (om inte den som gjort offerten redan gjort det) med lite högre verkningsgrad om du köper allt nytt och anpassat för VP-drift. Gör sedan en längre och en kortare avskrivningsperiod på de offerter du fått, sen har du ett bra beslutsunderlag.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #10 skrivet: 14 juni 2005, 09:47:06 »
Jag glömde att säga att pannan är från -95 och det är väl egentligen ingen ålder för en panna om jag förstått det rätt.
Men jag skall ta med det du säger i mina beräkningar, Rickard.
Tyvärr är det ju så att i och med att jag precis köpt huset vill jag begränsa utgifterna( dock utan att vara korkad).
Jag har ett halvfärdigt badrum som oxå behöver lite stålar....
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #11 skrivet: 14 juni 2005, 09:53:36 »
Jag har full förståelse för att du måste vända på slantarna.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #12 skrivet: 14 juni 2005, 10:27:07 »
Jag bor utanför Uppsala och bor i en äldre kåk (1938) 2 plan + källare. Köpte huset i höstas och struntade helt enkelt i att investera i någon olja eftersom det nästan gick på ett ut om jag körde på El.
Det ser ut som att min slutförbrukning på ett år kommer att ligga på 40-45000kW.

Jag har noterat att Stibeln är lite dyrare och frågan är om, men tjänar in det eftersom den jobbar lite längre ned i kallt väder. Eller om den är mindre
effektiv över hela registret och man därför lika gärna kan köpa någon av de mer vanliga märkerna.

Jag mäte temperaturen på framledaren i vintras och fick fram att vattnet hade 57 grader just vid det tillfället, så därför är jag lite orolig att de pumpar som "bara" ger 50-55 grader inte kommer att klara av att hålla huset varmt.

Vore det inte läge för mark eller bergvärme med den förbrukningen?

Vi hade liknande förbrukning innan konverteringen i höstas, och jag tror jag hamnar runt 20' - 25' efter konverteringen. Vi gör av med betydligt mera hushållsel än beräknat, och jag jobbar på att sänka detta. Bor i Gamla Uppsala.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad AndyW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #13 skrivet: 14 juni 2005, 12:21:16 »
Det är klart att i lÃ¥nga loppet är markvärme alt. bergvärme ett billigare alternativ.  Givetvis...

Investeringen och avbetalningen är större, L/V pump har jag nog möjlighet att betala utan att låna.
Jag kan visserligen ha fel, men det känns som att en L/V pump "nästan" klarar av att fixa värmen, och hur länge kan man finansiera tillskottet med de pengar man annars hade på avbetalning för berg- markvärme.
CTC EcoAir 109 installerad i september.
Flytande kondensering mot befintlig panna.

Utloggad Marcus T Cicero

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Gävle
  • Antal inlägg: 231
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller Ã¥karbrasor...
SV: Hjälp Beslutsångest....
« Svar #14 skrivet: 14 juni 2005, 13:55:47 »
Till AndyW

Här kommer några beräkningar med luft/vattenvärmepumpar från CTC, NIBE och Stiebel Eltron i några olika storlekar.

Antaganden

Uppsala med 5.7°C årsmedeltemperatur
Förbrukning på 45000 kwh per år för värme och varmvatten idag.
Framledningstemperatur på 55°C vid -20°C utomhus.

                                   Besparing kwh per år        Pris                Källa för pris   
CTC Eco Air 105             18100 (40%)                   33 300 kr         Rinkaby rör
CTC Eco Air 111             23600 (52%)                   45 100 kr         Rinkaby rör       
Stiebel Eltron WPL 10      19300 (46%)                   55 375 kr         Stiebel Eltron prislista 2004
Stiebel Eltron WPL 23      27100 (60%)                   81 750 kr         Stiebel Eltron prislista 2004         
NIBE Fighter 2005 14       23400 (52%)                   47 500kr          NIBEs hemsida
 
Priserna är för enbart värmepump. Till det kommer diverse tillbehör och givetvis montering.

Hoppas att du kan ha nytta av beräkningen och lycka till med projektet.

Cicero               


« Senast ändrad: 28 juni 2005, 16:58:27 av Marcus Tullius Cicero »
Fakta!
* 100 kvm trähus i ett plan byggt 1982 utanför Gävle.
* FTX ventilation.
* Enkelpanelradiatorer i två enkelrörslingor.
* NIBE Fighter 2030 - 7,
* VVM 240 modifierad med varvtalsstyrd laddpump
* UKV 100 som volymförstorare och första radiator.
* Framledningsgivare flyttad till efter UKV 100.

Anläggningen i drift sedan augusti 2005 (Fighter 2010-6) och januari 2016 (Fighter 2030-7).

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!