Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värma utmhuspool  (läst 3753 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Värma utmhuspool
« skrivet: 20 februari 2004, 09:18:22 »
Hej,

Vi har en utomhuspool på sommarstugan som hittills värmts upp en en 9kw elpatron. Vi håller runt 27-28° i vattnet och lägger på en "plastfilm" under natten för att behålla värmen.

Nu funderar vi på att skaffa en luftvärmepump på 7-9kw. Jag vill ha synpunkter och tankar kring detta.

/Dan
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

admin

  • Gäst
admin
Re:Värma utmhuspool
« Svar #1 skrivet: 20 februari 2004, 10:37:28 »
Det funkar säkert bra, jag värmer själv vår pool med en ytjordvärmepump. Funkar klockrent, se lite mer info på min personliga hemsida.

http://user.tninet.se/~prk529x/vp_proj.htm
Finns lite bilder på själva inkopplingen oxå. Mer kommer till sommaren...

Kruxet är själva styrningen för poolvärning, när den har värmebehov. Det krävs någon form av "förbikoppling" av ordinarie styrning då.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Värma utmhuspool
« Svar #2 skrivet: 20 februari 2004, 10:55:08 »
Rickard,

Tack för svaret. Såg på din hemsida att du höjde trycket i brinekretsen. Hur gör du????
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

admin

  • Gäst
admin
Re:Värma utmhuspool
« Svar #3 skrivet: 20 februari 2004, 11:08:14 »
På expansionskärlet som du ser på bilden av köldbäraranslutningen, så finns det en säkerhetsventil på toppen av expansionskärlet.

http://user.tninet.se/~prk529x/kbansl.htm

Jag sätter helt enkelt min garage-kompressor mot utloppet och "kör in" luft bakvägen. Säkerhetsventilen "lyfter" när jag lägger på tryck (oavsett riktning) utöver dess säkerhetsnivå. Skulle man trycka på för mycket så kommer luften att pysa ut när man tar bort tryckluftsmunstycket. En varning dock, håll inte dit munstycket för länge, så att trycket går över slangens maxtryck 6 bar...
« Senast ändrad: 20 februari 2004, 11:09:37 av Rickard »

Jocke

  • Gäst
Jocke
Re:Värma utmhuspool
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2004, 11:16:04 »
Ska luftpumpen enbart värma poolen eller ska den värma huset också?
Varianter finns till båda fallen.
Vanliga luft-vätske pumpar klarar nog inte klorerat vatten nått vidare så en separat värmeväxlare måste användas.
Sen finns det ju luftvärmepumpar som är gjorda för pooluppvärmning som poolfirmorna säljer men dom har inte jag nån erfarenhet av.

admin

  • Gäst
admin
Re:Värma utmhuspool
« Svar #5 skrivet: 22 februari 2004, 13:31:43 »
Håller just på att lägga upp ett nytt forum i detta ämne.

www.poolforum.se

Förvänta er inte allt för mycket än, jag jobbar fortfarande med att iordningställa det.
Men har ni synpunkter på vilka forum som passar där så skriv gärna ett inlägg.

Utloggad academic

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 75
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump Ja..men med förnuft
Re:Värma utmhuspool
« Svar #6 skrivet: 23 februari 2004, 08:40:30 »
VP skall endast värma upp poolen under perioden juni - aug. I dag förbrukar vi ca 4000kwh för uppvärmning. Jag har sett att det finns färdiga poolVP men dessa är dyra. Tanken var att på enklast möjliga sätt skaffa en luftVp som sänker vår uppvärmningskostnad.

Jag vet att det finns alternativ sÃ¥som solfÃ¥ngare men jag är osäker pÃ¥ detta.  
Nybliven Nibeägare S1255-16, april 2020. Min gamla CTC fyllde 18 år och lade därefter av. Just nu är jag otroligt nöjd med VP. Tystlåten och ger mycket mera varmvatten.
-------------------------------------------------------------------------
Dubbla borrhÃ¥l pÃ¥ 200 + 110 m. Förbrukning innan ca 75.000 Kwh, förbrukning nu ca 33.000 Kwh. AlltsÃ¥ total elförbrukning. 
Uppvärd yta 400m2 med 2 plan + hel källare. Byggt 1968 delvis i lättbetong

admin

  • Gäst
admin
Re:Värma utmhuspool
« Svar #7 skrivet: 23 februari 2004, 16:50:00 »
Köp billigast möjliga luft/vatten-VP + en effektiv pool-värmeväxlare, min "bastard" är köpt på en kylfirma (billigt).

Jag har ca 10 grader diff mellan framledning och pooltemp vid kontinuerlig drift, mer bör det inte vara, för då tappar du verkningsgrad på värmepumpen.

Hur väl en värmepump mår av att stå still( kallt) i 9 månader vet jag inte, men jag skulle nog försökt att göra en installation som gjorde att jag kunde vinterförvara den varmt...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!