Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Värmepumpar i ett bergrum  (läst 4253 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Frank.a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Värmepumpar i ett bergrum
« skrivet: 03 januari 2006, 23:01:25 »
Hej

Jag har lite frågor om att installera en eller flera värmepumpar i ett ca 800 m2 stort bergrum.
Det är öppen planlösning men inte ett stort rum, ca 3 meter till tak

Vi vill bara höja temperaturen med ett para grader, från ca 12 till 15-16,
Vi kan inte få till så att utomhus delen kommer utomhus.

Dock kan vi sätta utomhus delen utanför vår tillslutna del i ett angränsande bergrum (5000m2 stort) Där det alltid är 12 grader, hur påverka detta kapaciteten bätre eller sämre?, fukt i  angränsande bergrum, mm

Skal vi välja 1 stora pumpar eller 2 lite mindre?
I dag har vi en 9 KWh el björn som via termostat står på 16 grader och den går inte hela tiden men kanske 80% av dygnet

Vilken maskin skal vi välja, den behöver inta vara snygg eller massa funktioner snarare billig.

Tack för alla tips
Frank

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #1 skrivet: 05 januari 2006, 17:03:09 »
Hej Frank! Spontant tycker jag det låter som en fullkomligt briljant idé! Vill bara varna för att jag inte vet särskilt mycket om det här men litet input kan jag kanske bidra med.

Man brukar ju säga att utedelar aldrig får placeras i annat än fria luften men här tror jag vi har ett lysande undantag. På samma sätt som tempen i ert 800 m2 nyttoutrymme kan höjas till 16 så kommer tempen i det angränsande utrymmet på 5000 kvadrat att sänkas litet, dock betvivlar jag att det kan handla om särskilt många grader. COP bör bli lysande med er bergvärmda luft-luft vp, jag skulle tro två vanliga små 4-5 kW-pumpar räcker gott.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #2 skrivet: 05 januari 2006, 17:14:29 »
Håller med, två Panasonic E9DKE eller annat fabrikat (Fujitsu, Toshiba, Sanyo, eller liknande) borde kunna göra susen.
Välj gärna en Japansk tillverkare, då deras maskiner verkar fungera bra, speciellt vid de temperaturer du nämner.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Piteå
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #3 skrivet: 05 januari 2006, 17:16:28 »
PS. du kommer att få en hel del kondens från "utedelen", se till att det finns möjlighet att bli av med vattnet!

Den relativa luftfuktigheten borde sjunka i båda lokalerna, den varma just för att den värms, och den "kalla" för att den avfuktas av "utedelarna".
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Frank.a

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #4 skrivet: 05 januari 2006, 20:52:34 »
Tack för era svar,

Den kondens ni tartar om kommer väl att tas från den omgivande luften, inte tillför ny fukt? Ca hur många liter pratar vi om pär dygn?

Om jag fattat det rätt så kan inte en 5 kw pump ger mer än 5 kw någonsin, men det bör innebära att om ”ute luften” alltid är 12grader så kommer den att dra mindre kw än rekommenderad strömförbrukning. 

Frank

Utloggad Leopold

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #5 skrivet: 06 januari 2006, 00:19:59 »
Kring nollan har jag upplevt att min 5 kW-pump producerar som mest kondensvatten, ca 10-15 liter per dygn. Vid plus 10 graders "utetemp" vet jag inte eftersom jag inte kört min pump vid så varm utetemp ännu. Jag tror det handlar om mindre mängder. Under alla förhållanden borde det inte vara så svårt att leda bort detta vatten i ett bergrum till ett ställe där det kan sippra bort och/eller dunsta obemärkt. Vattnet kommer från att luften avfuktas, det tillförs ingen ny fukt bara det att den kan belasta dräneringen mera i flytande form.

Jag tror att ni kan kapa er elnota för uppvämning till ca 20% av er nuvarande med ett par av de populära och billiga japanska pumparna, dessa har nämligen en COP över 5 vid de temperaturer vi pratar om.
Hus 1: 1 1/2-plan (100 m2 + 50 m2, 20-23 grader C) med källare (100 m2, 16-20 grader C). Byggår 1972, Kronobergs län. Mekanisk frånluft. IVT Nordic Inverter L/L "5kW"-modellen från 2005. Kakelugn för stödvärme och mys, ca 2 m3/år. Årsförbrukning 2006: 19 MWh totalt (26-27 MWh tidigare år med direktel). Uppgraderat till fjärrvärme 2009 vilket stör vinstkalkylen en hel del.

Hus 2: 1 uppvärmt plan ca 65 m2, 20 - 23 grader C. Stugan byggd 1890-tal, tidstypisk isolering. Murstock med anslutet kakelugn och vedspis centralt placerat, sporadisk eldning idag ca 1 brasa /dygn i kakelugn och ev mer om stödvärme behövs. Daikin Caldo xrh40 står för merparten av uppvärmning sedan 2018-12-14, avvaktar förbrukningssiffror över tid och totalt men ca 10 kWh/dygn förbrukning enbart VP vid utetemp -7 -- +2.

Utloggad fogsvans

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 224
  • Karma +0/-0
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #6 skrivet: 07 januari 2006, 11:09:09 »
Tänk bara på att pumpens förfyllda gas bara räcker till max 7 meter mellan ute- och innedel. Om det är större avstånd måste rören fyllas med ytterligare gas samt att COP försämras något ju längre avståndet blir.
Efter vad jag dessutom förstår från installatörer så undviker man att fylla med ytterligare gas eftersom det dels är dyrt och dels ofta inte blir bra......
Nåväl, det är vad som har sagts mig, rätt eller fel vet jag inte.
/Mats
Villa i Enskede, Stockholm. 180 meter hål och NIBE 1230/8.

Utloggad Krokodilen

  • Expert på värmepump
  • ****
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 518
  • Karma +0/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar! (när dom fungerar)
SV: Värmepumpar i ett bergrum
« Svar #7 skrivet: 07 januari 2006, 22:56:52 »
Dyrt ?  köldmediet  är  ju  inte  direkt  kostsamt.......vad  menar  du  är  dyrt????
Konverterat från direktverkande elradiatorer till Luftvärmepump 2006. Hus: Västkuststugan -80, Ort Öregrund, uppvärmd yta ca 60 m2  alla fönster är 3-glas
Värmepump Panasonic E12DKE
( H16 på pump efter 3 år och 2 mån fick utbytes msom även den snurrade i 3 år innan kompressorn havererade..... Efter lite letande fick det bli en Sharp Z40 KR...... så nu är det upp till bevis.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor p ntet, leverans till drren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!