Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Havererat expansionskärl för andra gÃ¥ngen  (läst 8086 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad henke66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Havererat expansionskärl för andra gången
« skrivet: 18 januari 2011, 19:40:35 »
Nu har mitt expansionskärl havererat för andra gången! :'( Första gången tyckte jag bara att det var dåligt att det gick sönder. Det var ju så gott som nytt, ca 3år. Det som hände vara att hela kärlet blev vattenfyllt, dvs bälgen måste ha sprungit läck. Det var förmodligen inte någon pyspunka heller, eftersom det helt plötsligt var massor av luft i systemet. Det gurglade ordentligt i rören!
Nu har det alltså hänt igen efter ytterligare 2 år. Nu tror jag kanske inte att det är någon slump utan att det kanske är något systemfel.

Jag installerade berg-värmepump 2005 i ett 1,5plans hus med källare från 1968. Då monterades ett 18L slutet expansionskärl. Efter ett litet tag monterades en extra tank in i systemet (volymförstorare) på 100L. Detta får mig att tro att expansionskärlet nu är för litet. Jag har sett rekommendationer på expansionskärlsstorlek på 10% av system volymen. Jag vet inte min exakta system volym men utöver volymförstoraren borde jag väl ha ytterligare drygt 100liter. Det borde betyda att mitt kärl är i minsta laget.

Det konstiga tycker jag är att kärlet går sönder. Trycket på manometern har legat i stort sett konstant på 1bar.
Kan någon förklara vad som händer?
Hus: 1 1/2 plan med källare byggt 1968, 141m2 Boyta, 148m2 Biyta.
Pump: IVT Greenline HT Plus C9 (Aktivt borrdjup ca 155m)
Elförbrukning: 16000kwh/år varav VP ca 10000kwh/år (ca 35000kwh/år före VP installation)

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #1 skrivet: 18 januari 2011, 21:15:54 »
Tyvärr kan jag inte förklara.
Lite nyfiken på vad du haft för förtryck i bälgen.
Vet du inte vad förtryck är så finns det en guide i ämnet här.
http://www.varmepumpsforum.com/faq/index.php?sid=516&lang=sv&action=artikel&cat=11&id=34&artlang=sv
Finns även ett användbart program för att beräkna storleken på slutna expansionskärl här
http://www.flamco.se/flamco_se/se/expansionskaerl_beraekning.html

Det är att föredra att installera expansionskärlet på ett ställe som inte utsätter det för alltför varmt vatten, det är snällare mot bälgen.

Mvh
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #2 skrivet: 19 januari 2011, 07:57:12 »
Kärlet borde inte gå sönder av att det är för litet. Det som skall hända då är att trycket blir för stort så att säkerhetsventilen löser ut.
Med de relativt små temperaturskillnader man har med VP så skall det räcka med ett kärl på 5% av systemvolymen.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad henke66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #3 skrivet: 19 januari 2011, 09:47:58 »
Det första kärlet kan jag inte svära på vilket tryck det hade men jag tror inte att det justerades något vid installation. Så både det och det sista kärlet hade med största sannolikhet ett "förtryck" på 1,5 bar.

Jag har väl haft en max framledningstemperatur på kanske 45 grader vid -15 ute. Så temperatur variationen har ju inte varit jättestor men kanske något större än i hus med enbart golvvärme.

Jag har inte haft riktigt koll på detta med trycket i systemet så jag har försökt att hålla det på ca 1bar. Ibland har jag pytsat på lite vatten när trycket sjunkit något. Om jag förstår det riktigt så borde det väl behövas ett rejält tryck i systemet för att fylla kärlet med vatten (förutsatt att bälgen är hel).
Oavsett tycker jag inte bälgen skulle haverera så som jag tror den gjort bara för att man fyllt på för mycket vatten.

En annan möjlighet är ju att de expansionskärl jag haft har varit av dålig kvalitet eller att jag haft extrem otur. Frågan är bara hur jag undviker att det händer igen?

Båda kärlen har varit av fabrikat ELBI. Är det bra grejor?

För tillfället har jag grovluftat systemet och fyllt på systemet med vatten till ca 0,7 bar. Detta är väl ingen omedelbar fara antar jag?

På sikt måste jag dock installera ett nytt kärl. Så därför vill jag veta om något är fel eller jag helt enkelt skall "chansa" och byta ut kärlet mot ett likadant.

Tacksam för all bra ideer och erfarenheter.

Hus: 1 1/2 plan med källare byggt 1968, 141m2 Boyta, 148m2 Biyta.
Pump: IVT Greenline HT Plus C9 (Aktivt borrdjup ca 155m)
Elförbrukning: 16000kwh/år varav VP ca 10000kwh/år (ca 35000kwh/år före VP installation)

Utloggad Hansson

  • Värmer med ved ej
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Dalarna
  • Antal inlägg: 1724
  • Karma +2/-1
  • Kön: Man
    • Min logger
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #4 skrivet: 19 januari 2011, 09:55:57 »
Jag tycker att man ofta hör att tryck expansionskärl går sönder.
3 år kanske är lite väl kort livslängd
Baxi solo innova 30kw 2000L ackumulatortank
Jøtul I 520 FL.MITSUBISHI FH35 VEHZ.
http://www.e-logger.se/pub?hansson&p=1

Utloggad Lelle

  • Mer en pÃ¥läst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frÃ¥gor är fördummande!
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #5 skrivet: 19 januari 2011, 10:12:08 »
Förtrycket ska vara lägre än systemtrycket och motsvara det ungefärliga statiska trycket.
Dvs motsvara trycket höjden mellan kärlet och värmesystemets högsta punkt + 0,3 bar.
Sedan fyller man på vatten som motsvarar ca 0,2 bar över förtrycket.

I ditt fall så motsvarar förtrycket ett värmesystem som är ca 12 m högt.
1 bar trycker en vattenpelare på 10 m så varje meter motsvarar 0,1 bar.


Har klippt ut följande från en installationsmanual till ett expansionskärl
http://www.flamco.se/flamco_se/se/pdf_technical_data.ContentPar.89838.File.tmp/man.sve.flexcon.pdf

Anvisning för igångkörning
Kontrollera att förtrycket är lika med anläggningens statiska tryck (höjd till översta värmare + 0,3 bar marginal). Släpp ut, ev fyll på, kvävgas eller luft via luftnippel på kärlets botten så att rätt förtryck erhålles.

Ställ in den justerbara röda visaren på manometern på det korrigerade förtrycket i expansionskärlet

Öppna ev avstängningsventil på expansionsledningen samt alla avluftningsställen.

Fyll anläggningen långsamt. Avlufta under påfyllningen vid avluftningsställen.
Påfyllningstrycket vid kärlet bör vara 0,2 bar högre än förtrycket i kärlet (se inställd röd visare).

Värm upp anläggningen under en halv dag till högsta temperatur och avlufta regelbundet.

Anläggningens tryck kommer nu att variera med anläggningens medeltemperatur. Vid kall anläggning skall trycket vara lika med förtrycket och vid högsta temperatur något under max tryck.


IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/Ã¥r.

Utloggad henke66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #6 skrivet: 19 januari 2011, 12:50:56 »
Tack för din input Lelle!
Om jag fattat rätt så borde jag ju i praktiken inte haft något vatten i mitt expansionskärl överhuvudtaget. Dvs så länge jag inte har ett högre systemtryck än förtrycket i kärlet har jag inte komprimerat luften i kärlet. Rätt?

Jag var inne på att jag kanske tänjt bälgen i kärlet för mycket, men det borde således inte vara fallet.

Och om jag knappt haft något vatten i kärlet så har det väl knappast varit för litet heller.

Så frågan varför kärlen gått sönder är fortfarande olöst. Jag får väl hoppas på tredje gången gillt och installera ett likadant igen.
Hus: 1 1/2 plan med källare byggt 1968, 141m2 Boyta, 148m2 Biyta.
Pump: IVT Greenline HT Plus C9 (Aktivt borrdjup ca 155m)
Elförbrukning: 16000kwh/år varav VP ca 10000kwh/år (ca 35000kwh/år före VP installation)

Utloggad henke66

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Varberg
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #7 skrivet: 19 januari 2011, 19:15:53 »
Tror att jag kommit på varför bälgen gått sönder.
Eftersom förtrycket i expansionskärlet varit högre än systemtrycket har bälgen fyllt upp hela kärlet. Förmodligen har bälgen skavt mot anslutningen i toppen av kärlet som inte varit helt slät och efter ett tag har det skavt hål. Jag tror att jag skall skära upp kärlet och se om mina misstankar stämmer.
Hus: 1 1/2 plan med källare byggt 1968, 141m2 Boyta, 148m2 Biyta.
Pump: IVT Greenline HT Plus C9 (Aktivt borrdjup ca 155m)
Elförbrukning: 16000kwh/år varav VP ca 10000kwh/år (ca 35000kwh/år före VP installation)

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Havererat expansionskärl för andra gången
« Svar #8 skrivet: 30 januari 2011, 08:18:47 »
Hej henke
Du borde nog undersöka om du har ett för litet exp.kärl för ditt system (trodligen)
Ditt förtryck kan du kolla genom att mäta i botten på kärlet (ventilen lika som du kollar ditt lufttryck på dina däck)
Sorry såg att lelle redan hade skrivit
Om du har för fel förtryck kan du få att blåsan (bälgen) har för litet svängrum så risken finns att
blåsan "klistras"fast
Har varit med om att exp.kärl har hållt i en vecka.

« Senast ändrad: 30 januari 2011, 08:36:31 av mÃ¥le10 »
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!